ca 10. NO2> 0. GH>ca 3. KH>5. PH>6,5. skifter 80 liter annenhver dag, skummet kommer etter 1 dag. Har satt inn en fluval2+ innvendig pumpe men ser ikke ut som det hjelper. Har en AM TOP innvendig på 1000 l/t med 2 kammer med svamp, men kan byttes med div biologiske filtrering. Problemet er vel strømmen fra denne."> ca 10. NO2> 0. GH>ca 3. KH>5. PH>6,5. skifter 80 liter annenhver dag, skummet kommer etter 1 dag. Har satt inn en fluval2+ innvendig pumpe men ser ikke ut som det hjelper. Har en AM TOP innvendig på 1000 l/t med 2 kammer med svamp, men kan byttes med div biologiske filtrering. Problemet er vel strømmen fra denne.">

Filtrering.

Hei

Kommer sannsynligvis til og mase dokker ihjæl.

Men har fått et problem i diskuskarret, med mye skum i overflaten og "akvarielukt". Mistenker at jeg har et for lite filter.

Akvariet er 325 liter
Pumpe er Eheim 2026
Mater 5 ganger om dagen først med Tetra, så resten med oksehjerte. Maten er borte i løpet av 5-10 minutter.
Vann verdier er NO3> ca 10. NO2> 0. GH>ca 3. KH>5. PH>6,5.
skifter 80 liter annenhver dag, skummet kommer etter 1 dag.

Har satt inn en fluval2+ innvendig pumpe men ser ikke ut som det hjelper. Har en AM TOP innvendig på 1000 l/t med 2 kammer med svamp, men kan byttes med div biologiske filtrering. Problemet er vel strømmen fra denne.
Personlig, syntes jeg 2026 er alt for liten til ett kar med såpass stor belastning som du har. Ville i hvertfall oppgradert til 2028, men to filtre vil være det beste.
Hvordan strøm i vannet vil påvirke diskusene er jeg litt usikker på, men det er jo ikke mye vannbevegelse fra strålerøret på en utvendig, så det bør gå bra.

Siden du allerede har ett Am-top filter, er det jo bare å prøve å sette dette opp i tillegg til 2026, så der du jo fort reaksjonen til diskusene.

Det du kan gjøre er å utvide hullene i stålerøret slik at bevegelsen blir mindre, borrer du tvers gjennom dobler du antall hull og strømmen blir minimal. I mitt 530 kjører jeg med Eheim 2028, Eheim 2229 og Eheim 2224 som også driver CO2 reaktoren.
Da er en AM-TOP 3337 på vei i posten. 545 danske kroner er ikke det billig.
Det går ann å gjøre som Geir foreslår å lage flere hull, men det går også ann å sett utblåsningen på skrått inn mot den ene glassveggen. Det gjør susen til meg.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap