Kuledrøms brakkvannsprosjekt! (side 3)

Drister meg til å spørre hvordan prosjekt 8-talls kulefisk har gått.
Er i starten av et tilsvarende prosjekt selv, ser du.
Hei! Så moro at du også prøver deg på dette! Jeg vil med det samme anbefale deg å kjøre inn karet som brakkvann i stedet for å konvertere til brakkvann mens fiskene er i karet (hvis du hadde tenkt det, det vet jeg jo ikke noe om, hehe).

Jo, hva skal man si om dette prosjektet, da, hmm... Jeg har per i dag én åttetallskule og en hel haug med humlefisk (de 4 jeg kjøpte, og ett kull med deres yngel, som jeg rett og slett har drettet i brakkvann og som går i yngelkar fortsatt).

Humlefiskene er kjekke og greie, de legger stadig egg, og det er aldri noe trøbbel med dem, verken aggresjon eller andre særheter. Men det skal jo sies at jeg har én hann og tre hunner - kanskje det hadde vært mer bråk om jeg hadde flere hanner? De går jo for å være ganske aggressive. Time will show når barna deres flytter inn!

Kulefisken er derimot en reddhare av dimensjoner. Hun liker ikke at jeg står i nærheten av akvariet, unntatt når hun føler på seg at det kanskje kan vanke litt mat... Når maten så er fortært, blir det hysterisk glass-surfing hvis jeg ikke går min vei snarest. Ellers er hun er ganske passiv, så jeg er i tvil om hun egentlig trives noe særlig. :-/ Jeg tror jeg skrev noe i min personlige tråd om at jeg mistet den andre åttetallskula jeg hadde, og at det da ble akvariebytte osv. I forrige karet hadde jeg aragonittsand og porøs marco rock. Dette syns jeg ble utseendemessig stygt etter hvert, pluss at det ble veldig vanskelig å holde rent. Alle matrester forsvant inn i sprekker og hull i steinene, og innunder steinene, og steinene kunne ikke tas ut av karet. I karet hun er i nå, har jeg vanlig Jula-sand, utgamle mangroverøtter som ikke lekker tanniner (brukt i ferskvann i flere år), og litt månestein, keramikkhuler, steiner og javabregner. Alt kan flyttes på og tas ut uten problemer, så jeg får fjernet matrestene (og det trengs, for fy søren det blir mye bøss!!). Karet de er i nå er for øvrig midlertidig, de skal over i større igjen. Jeg håper kula blir i bedre humør da. Men hun lever jo i beste velgående fortsatt, har fin farge og spiser godt, så jeg er litt usikker på dette her. Man får vel si at jeg ikke helt har knekt koden med åttetallskule ennå, så jeg får fortsette å "jobbe med" henne. (Altså, ren gjetting at det er en hun!)

Å drive med svakt brakkvann er ellers enkelt. Før jeg begynte med det, syns jeg det var litt "skummelt". Nå er det som å drifte et hvilket som helst av mine ferskvannsakvarier. Jeg bruker 8 g salt/L som gir ca. SG = 1,005. Saltet er Instant Ocean - funker flott, løser seg fort opp.

Planter funker veldig dårlig, dessverre. Jeg har javabregner som sakte men sikkert svinner hen, og som jeg må bytte ut av og til. Det er greit nok. Utrolig nok klarer jeg faktisk å holde javabregnene i live lenger i brakkvann enn i ferskvann, haha! Andre planter har jeg ikke lykkes noe særlig med heller, men så har jeg heller ikke prøvd så mange. Man må nok bare akseptere at sjansen for å lykkes med planter ved denne saliniteten er lav.
Takk for oppdatering!
Akvariet skal kjøres inn som brakkvannskar med salinitet på 1.005 
Siden fiskene ikke enda er kjøpt er det like greit å gjøre det sånn, tenker jeg.
Jeg hadde tenkt å gå for en bestemt aragonittsand, men sleit med å få tak i den jeg ville ha.
Kanskje like greit det, høres det ut som.
Av planter kommer jeg til å prøve meg med javabregner og vallisneria, i tillegg til noen røtter og stein.
 
Høres bra ut! Bare å prøve med aragonittsand, kan jo hende du syns det funker. Det var forresten ikke aragonittsand jeg hadde, men noe annen slags korallsand fra Blue Treasure. Men det blir jo noe av det samme. Hovedinnvendingen min var kun at den ble stygg på farge når diatomer og alger gjorde sitt inntog. Det var marco-rocken som gjorde renhold vanskelig. 😊
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap