Hjelp. den ene fisken jager alle dem andre....

Heisan.

Jeg er en nybegynner og har lite erfaring med fisker. Jeg tok over et akvarium med fisker og stusset fort over at 1 fisk forsvant og en annen var nesten spist opp. Manglet så og si alle finnene. Dette var "gubi?) fisker.

Skaffet meg noen nye og ser nå at den ene fisken min jager og prøver å bite dem andre fiskene mine...
Har ikke anelse hva slags fisk dette er eller om den er bra å ha sammens med dem jeg har nå. Det er snakk om den gyldne fisken.

Legger ved bilde så kansje noen av dere kan gjenkjenne denne og kansje fortelle meg om denne må ut...

Mvh. Vidar
Nå er ikke jeg noen ekspert på identifisering av fisker, men for meg ser det ut som en barbe av noe slag? Barber er jo kjent for å kunne være litt hissige, og spesielt om den går alene uten artsfrender (de kan forsåvidt være hissige seg imellom også). De andre fiskene dine; er det guppy du mener? De har jo ofte lange, flagrende og fristende finner som barber nok vil finne uimotståelige å nappe i. :-/

Jeg ville nok ha funnet et annet akvarium til den hvis den jager og biter, og da et akvarium hvor det går flere av samme art. Noe som kan bedre situasjonen i mellomtiden er å ha høy planetetthet i avariet slik at det blir masse skjul og gjemmesteder for de andre fiskene. Bruk f.eks Hygrophila, store javabregner, Ceratophyllum osv. Planter gjør jo også akvarier vakre å se på.
Vidar Fløisbonn
Dette var "gubi?) fisker.

"Gubi" var ikke så lett å forstå seg på. Det første som falt meg inn, var:

Gibbi?
[External Image]

Goby?
[External Image]

Guppy?
[External Image]

Fiskene på bildene dine er ikke noen av disse. Det eneste jeg ser er noen sebrafisk ...
[External Image]

... neontetra ...
[External Image]

... og en hvit-aktig en som ser ut som en barbe, tetra eller sølvsidefisk av noe slag, eller noe sånt.

Og muligens noen andre som jeg ikke klarer å identifisere.

Nei vent nå, der fant jeg en guppy. Til venstre for den midterste sebrafisken på det første bildet, og helt i høyre kant, foran pumpa, på det andre bildet.

Men du snakker om en gylden fisk. Er det den lyse som er foran hodet på figuren på det første bildet, og oppe, litt til høyre for midten på det andre bildet?

Den ligner litt på en barbe av noe slag, men den klarer ikke jeg å identifisere uten bedre bilder. Det er mange forskjellige arter som kan ligne på den, så fisken bør i hvert fall være noenlunde i fokus.
Guppy er det. Tusen takk for infoen.

Jeg har 2 vanlige suttemaller. 1 gubby igjen da 2 er blitt spist rett før jeg fikk fiskene og akvariet.2 khulii ål. 2 pansermaller. 3 sebrafisk. 3 rosen tetra og 7 neontetra (3 syke). Så prøver å for kontroll over sykdommen... Denne karpa er veldig "gleffsete" mot rosentetra og sebrafisken da disse er nye tipper jeg, men han er også alene rasemessig.

Regner med at denne må ut hvis det ikke roer seg. Virker som fiskene blir stressa av denne karpa
Jeg ville gitt bort den fisken. Det kunne i det hele tatt vært lurt å skjære ned på antallet arter her - du har opptil flere som helst bør være i stim, og du har bare 2-3 stk av hver, og karet ditt er bare 54 liter (jf. den andre tråden din). Jeg vil anbefale deg å sjekke ut de ulike artene du har i fiskebasen, så lærer du litt mer om deres behov, både mht plass, vannverdier, stimstørrelse, mm.
Se her ja. Ser man er fersk når man bare velger uten om å lese om dem først. Nybegynner i blomst

Har forhørt meg i dyrebutikken og tok dem som ble anbefallt av dem.

Sier tusen takk for all hjelp. Da skal jeg passe mye bedre på fremover. Har noen en link til/for en nybegynner? Trokket litt på dypt vann og må nok få fiksett litt og bli bedre kjent med disse flotte fiskene.

Er det noen kjempestore blemmer jeg må fikse asap?

Setter stor pris på all hjelp
Vidar Fløisbonn
Har forhørt meg i dyrebutikken og tok dem som ble anbefallt av dem.


Ok, første nybegynner-lekse: Dyrebutikken er interessert i å selge mest mulig. Jo flere feil du gjør, desto mer selger de.

Så når de gir deg feilinformasjon, så gjør de det kanskje ikke bevisst, men i praksis så er det sånn denne "økonomien" funker.

Dyrevelferd er ikke med i bildet. Mattilsynet gjør nemlig ikke jobben sin når det gjelder fiskevelferd, og det er ingen andre som holder dyrebutikkene i ørene, så her er det pengene som rår.

Konklusjon: Aldri stol på det noen på dyrebutikken sier, med mindre du allerede har undersøkt saken selv og vet at det stemmer.

Vidar Fløisbonn
Har noen en link til/for en nybegynner? Trokket litt på dypt vann og må nok få fiksett litt og bli bedre kjent med disse flotte fiskene.

Akvaforum har eksistert i over 10 år, her ligger det tonnevis med god informasjon for den som leter litt. Fiskebasen er også stor, fyldig og nyttig, og her finner du info om de aller fleste fisker som det går an å få tak i her i landet.

Hvis du ikke allerede har gjort det, kan du begynne med artikkelen om Oppstart av akvarium fra 2006.

Trikset er å lese, lese, lese. Det du ikke finner på Akvaforum, finner du nok andre steder på nettet med litt hjelp av Google.

Du skal ikke se bort fra at de har noen gode akvariebøker på ditt nærmeste bibliotek, hvis du foretrekker å lese på papir. Spør etter bøker om akvaristikk (tropisk ferskvann).

Slike bøker er uansett et veldig godt sted å begynne. De gir deg oversikt over hva som er viktig, hva som er mindre viktig, og hva du kan google videre på.

Vidar Fløisbonn
Er det noen kjempestore blemmer jeg må fikse asap?

Ikke annet enn:
* Litt for mange fisk for størrelsen på akvariet kanskje?
* For mange forskjellige arter, og for få av hver art. Noen arter liker å være alene, men mange av dem liker å være i flokk eller stim. Det må du lese om hver enkelt art.
* Og så den fisken som driver og eter de andre, selvsagt. Men den er du jo oppmerksom på allerede.
Tusen takk Lars.

Skal gjøre mitt beste for å få ting til fungere opptimalt. Kansje skaffe meg et akvarium til eller kansje et mye større et.

Karpa har ikke vert agressiv på en stund nå. Ingen har blitt spist og der virker litt mer fredelig.

Blir nok å gjøre mye mer lesning før neste kjøp av noe som helst og førehøre meg her.

Nok en gang tusen takk for all hjelp
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap