Silikon på akvarie som har stått lenge tomt, god eller dårlig?

Hei!

Jeg har et spørsmål om et akvarium som har stått tomt leeeeenge, i mange år. Usikker på akkurat hvor mange år, men det er nok rett i underkant av 10 år muligens.

Tanken har buede kanter i front, og er på omlag 270 liter.

Hvordan kan jeg bli sikker på at det er tett, og vil holde seg tett? Jeg kan fylle det opp på et våtrom og teste om det lekker i et par dager, men jeg lurer på om det er noen måte jeg kan sjekke om silikonen er god eller dårlig på?

Jeg har hørt både at silikon blir dårlig når tanken står tørr over tid, og at det ikke har noe å si om den står tørr eller i vann... hva er deres erfaringer/meninger om det?

Kan jeg eventuelt legge på litt ekstra silikon over den som allerede er der, og vil det være en god løsning? Jeg har ikke så lyst til å skjære av og legge ny...



Plussmedlem
Først : Silikon fester ikke på silikon, så det å bare legge ny silikon over den gamle er en dårlig løsning. Da er det faktisk lettere å fjerne den gamle og legge ny.

Ved å fylle det opp og la det stå noen dager vil du finne ut om det er tett nå. Men likevel ingen garanti for at det vil fortsette å være tett...

Kjenn på silikonen om det virker myk og elastisk, se etter steder hvor den har sluppet fra glasset osv...

Har selv satt opp kar som har stått tomme i 25 år, og de har vært tette. Men de ha da stått kjølig, ved jevn temperatur og mørkt...
Jaokei.. Det er jo greit å vite! :P
Jeg har bare sånn reperasjonssilikon, som man kan fikse karr som lekker.. en quick fix altså :P denne her: http://www.webzoo.net/silicon_15095.html

Det er jo lovende om de kan være tette etter 25 år da.. dette her har stått tom i en inngangshall på en skole, så det har både vært lyst og romtemperatur stortsett hele tiden.. Det siste året har det stått på et lager.

Men da kan jeg iallefall sjekke hvordan silikonen ser ut, tusen takk Milo
Første regel er å kjenne på silikonen, det kan fortelle deg mye om tilstanden.

Neste spørsmål: er det viktig for deg at kantene er pene?
Torbjørn: Det er en liten ramme rundt kantene, så det trenger ikke å være så pent innenfor dem.. Hvordan det?
Bilde 1 viser et ..mørkt bilde av selve tanken.

Bilde 2 og 3 viser en mistenkelig del av kanten på akvariet...


Synes silikonen kjennes myk og fin ut ellers.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap