Syk kampfisk?

Har sett en merkelig adferd hos to av kampfiskjentene mine periodevis. De går i to forskjellige kar, vannverdiene er fine. Av og til virker de passive og bare svømmer sakte rett frem til de kolliderer med noe, så snur de og fortsetter. Ser ut som det er en adferd som kommer og går. Plutselig virker de helt fine igjen. Er det sykdom eller hva er det?
Har googla opp og ned i mente uten å finne ut noe som helst egentlig.
Kan ikke huske å ha vært borti noe sånt. Er det godt med planter i akvariene? Er det mulig at de "soner ut" fordi miljøet ikke er stimulerende nok?
De bor for øyeblikket i de bet beplantede og tiltettelagte karene huset har. De er tilpasset kampfiskene og ikke for å se ut som pene selskapskar. Jeg holder på å bli tullete, er jo bekymra, men aldri hørt om noe lignende selv, ikke google heller tydeligvis. Kjører hyppige vannbytter noen dager for sikkerhetsskyld.
La merke til at hun ene har en liten "dott" hengende ved gjellelokket, aner ikke hva det er, men er så liten at jeg sliter med å se om det er noe unaturlig eller ikke.
Temperaturen ligger på 27.
27 grader burde jo være ypperlig. Lysforhold? Hvis det er skumringsmørkt i karet, blir de jo passive.

Kampfisk har jo ganske variert adferd, men jeg går ut fra at du har erfaring nok med dem til at du ser forskjell på normal og unormal adferd. Så jeg må innrømme at jeg begynner å gå tom for forslag.
Karet er sånn halvt om halvt på lysforholdene, de har mulighet til å velge litt selv. En halvdel litt dekt, en mer åpen. Bortskjemte kalles det. Haha. Skikkelig forvirra selv, får fortsette med daglige vannbytter å se om det gir seg. Varer noen timer, ikke hver dag. Så er de fullstendig turbotroll ellers.
Tilfeldig bekjentskap
© Vidar Alfei
Reklame for plussmedlemskap