Hindre lek ?

Har 2 par med red/turkis diskus. Hannene er ca 11cm hunnene 10cm.
for at hunnene skal bli størst mulig skal de jo ikke legge egg.
Hva gjør vi best for at dette ikke skal skje?. Men slik at de har gode verdier for å vokse.

Høyere pH ?
Lavere temperatur ?
Høyere gH ?
Selfølgelig hindre og opprette eggleggings steder.

Kom med synspunkter:
For å få discusen opp til sitt maksimale potensial er du helt avhengig av å få tak på discusen så tidlig som mulig. Min erfaring med butikker er så dårlig med hensyn på foring at jeg stoler ikke på noen. Hvis man kan stå på butikken når fisken kommer og dermed ha kontroll på tidslinjen så blir det en annen sak.

Vekstraten på discus de 15 første månedene er såpass stor at her skal man gi oksehjerte 3-5 ganger om dagen. I starten fikk mine 4-5 ganger om dagen, ved 10 cm størrelse var jeg nede i 3 og ved 15 cm 1-2 ganger om dagen. Nå får de oksehjerte 3 ganger i uken og de får for kun en gang om dagen. Hele tiden er det snakk om å gi dem det de klarer å spise opp og ikke mer.

Jeg fokuserte ikke på pH. Derimot sørget jeg for at gH og kH var høy. KH mellom 4 og 5 og gH rundt 10. Temperaturen lå hele tiden rundt 30 grader. Når jeg byttet vann kjørte jeg med nøyaktig samme rutine hele tiden. Vannet som gikk inn i karret hadde bortimot samme temperatur som det i karret. Vannbytte kan fort bli simulering av regntid og dette kan utløse leksadferd. Vannbytte kan også med fordel gjøres sent på kvelden slik at det er kort tid igjen til lyset går av. Discusen er ikke fult så villig til lek i mørket som med lys

Det er ikke slik at hunnen slutter helt å vokse når hun har lagt egg. Så lenge hun får nok for vil hun fortsette å vokse, men ikke med den samme raten som en han. Det er mer ressurskrevende for hunnene å produsere egg en det er for hannene å produsere sed.

Fokusering på vannkvalitet, for med den rette kombinasjonen mellom vitaminer og proteiner, nok for og hardt varmt vann vil uansett gi deg store flotte discus ut i fra det potensial som ligger i fisken.
Hei
Dersom de allerede har begynt å legge egg, tror jeg det er vanskelig å hindre dette. Har det allerede skjedd, hjelper det lite å skille hanner og hunner da to hunner utmerket godt kan begynne å legge egg sammen.
Dersom de ikke har lagt enda, er det mulig å hindre dette. Ikke med lavere temp, da det snarere kan trigge lek (og lavere enn 28grader er ikke å anbefale). For å få raskest mulig vekst, anbefales det å ha en temp på ikke lavere enn 30 grader C.
Det er ikke tilstrekkelig å ikke ha leksubstrat / koner /røtter, da discus gjerne legger egg på glassveggen i stedet.
Det bør være trangt om plassen, da det gjør det vanskeligere å lage territorie. Dette forutsetter imidlertid et strengt vannbytteregime, der det skiftes mye vann daglig - samt god filterkapasitet. Gjerne lage filteret selv, slik at en har stor filtertønne uten å ha for kraftig strømning i karet.
Mulig at høyere ph og gh også kan gjøre sitt, men det har jeg ikke kunnskap om. Vet at det hindrer befruktning av eggene, men har ikke hørt om at det stopper selve eggleggingen. Forhåpentligvis kan andre svare deg på dette.
Svar fra Geir kom mens jeg skrev, så mulig noe dobbel-info her

Essensen i begge postene er vel at man må sørge for optimal vekst mens discusen ikke er kjønnsmoden da det er vanskelik å kontrollere kjønnsdriften .

Kardinalens poeng med mye fisk i samme kar har jeg lest om på flere plasser, men dette vil nok kreve en BB-tank med meget høy vannbyttefrekvens og daglig rengjøring av bunnen på karret.

Men korleis hevar ein gh og kh når det i utgangspunktet er på 0-2 i kranen og ein byter ca 20% vatn kvar dag. Viss ein skal bruke AquaDur Plus som kostar 150,- pr. pk. vil det bli veldigt dyrt. Finst det ein billigare måte å heve gh og kh på?
Gh heves enkelt med gips, og kh heves enkelt med bikarbonat (natron).
Svært enkle, og ikke minst, rimelige, alternativer til huffamegsådyreakvarieprodukter!!
Men kva skjer med ph da, vil ikkje den også bli høg?
Eg har no ph på 7 i karet. men det er 5 i krana og eg har masse røtter, så eg skjønar ikkje det heilt.
Kan ein gå i ein hobbybutikk eller på apoteket og kjøpe vanleg gips?
Om kh heves, vil også ph heves, med mindre man også øker menge Co2 i vannet.
Om dette emnet trenger ytterligere belysning, er det nok best vi finner oss en ny tråd, Kråkebollen
Dett var dett !
He%%"#es ungdommelig kåthet. Har vært forsiktig med å senke temp.,Hardere vann.osv. Tror dere ikke at mine ungdommelige red/turquis også legger egg, for første gang også nå....Jaja det var den veksten. Hunner er vel 10 cm og hannen 11-12 cm. De får styre på. Itteno å gjøre med det nå.
Hehe, viggo! Det samme skjedde hos meg.. Men det er ett halvår siden, og hun har vokst ca 4 cm i lengde siden da, og masse i bredde
Så hun ble fin og stor fordi!

Som Geir sier over; de slutter ikke å vokse, men det går bare saktere.
Jeg drister meg frempå med et triks jeg fant ut for å hindre mine scalarer i å legge så j....mye egg hele tiden

Jeg nevner det fordi det kan hende at noe som fungerer på scalarer også fungerer på diskus.
Scalarer og diskus har samme skiveformede, høyreiste og flate kroppen, kommer fra samme område i naturen og begge liker varmt vann. En kald dusj trigger egglegging. En del fellesnevnere, så jeg tenkte kanskje dette kunne hindre dine i å legge egg....

Jeg økte rett og slett sirkulasjonen og bevegelsen i vannet så mye at plantene i motsatt side av karet begynte å svaie svakt. Dette likte scalarene så dårlig at de knep igjen og sluttet med verpingen sin! Jeg fikk dem til å holde opp i mange uker, mot en tidligere eggleggingsrutine på 12-14 dagers mellomrom.

Men så trengte jeg sirkulasjonfilteret et annet sted, så jeg fjernet det fra karet igjen.... Noen dager etterpå var første kull med egg lagt!

De gikk bare å ventet på roligere tider så de kunne få lagt eggene sine
mona o
Jeg drister meg frempå med et triks jeg fant ut for å hindre mine scalarer i å legge så j....mye egg hele tiden:-) Jeg økte rett og slett sirkulasjonen og bevegelsen i vannet så mye at plantene i motsatt side av karet begynte å svaie svakt. Dette likte scalarene så dårlig at de knep igjen og sluttet med verpingen sin! :-)

Sikkert vel og bra dette Mona. Men da vil de bruke energien på og holde seg på plass i karet, og sløse opp proteiner denne veien. Så da er du tilbake på samme sted.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap