Syk kampfisk?

Jeg har en kampfisk som alltid har vært litt "slapp" han har alltid svømt litt, men alltid på bånn og ikke så mye, men har alltid kommet når jeg lokker han til toppen for å mate han. Da jeg matet han på fredag, lå han på siden på bånn, og ville ikke svømme opp før jeg tok "skremte" han med hoven. Da svømte til jeg tok bort hoven, så bare sank han ned på bånn igjen. Han har ikke spist siden torsdag, og da jeg la meg i går var han helt grå, med bare farge på halen. Da jeg våknet var han litt mindre grå, altså bare i "ansiktet". Når jeg tar hoven borti bare røren han på halen og blir liggende. Noen som vet hva som kan være galt og/eller hva jeg kan gjøre?
Hei, og velkommen til akvaforum Det er kjempefint at du spør om hjelp. Mange som bare bytter ut fiskene etter hvert som de dør uten å tenke mer på det. For bedre å kunne hjelpe deg er det noen ting det er greit at vi vet:

1. Hvordan er vannverdiene? Dersom du ikke vet dette, vil jeg anbefale å gå til innkjøp av dråpetester sporenstreks, evt se om det er noen i nærheten av deg som kan låne bort i krisen. PH, GH, KH, Ammoniakk og Nitritt. Dersom vannverdiene er dårlige kan dette være dødelig for fisken.

2. Ble karet innkjørt skikkelig?

3. Hva ligger temperaturen på?

4. Hvor mange liter er akvariet, og hvor stort er filteret ditt?

5. Er det andre fisk enn kampfisk i karet?

6. Har du dekkglass?

I tillegg hjelper det alltid masse om du kunne ha lagt ut et bilde av fisken og akvariet ditt

Her kan du forresten lese litt om kampfisk, men det har du sikkert sett på fra før av

http://akvaforum.no/profile.cfm?id=5183

Det er også en del gamle tråder du kan se i, for å se om noen har opplevd dette før og fått svar.

Mvh Juliane Grav
Les også denne: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1954


Her står det bla litt om symptomer som dukker opp ved nitritt i vannet.
1. Jeg vet ikke hvordan vannverdiene er, men skal gå til innkjøp av dråpeteller/strips så fort jeg får mulighet.

2. Akvariet ble ikke innkjørt skikkelig, da jeg 1) ikke visste at dette måtte til 2) fikk akvariet og fisken i gave, så hadde ikke noe sted å ha fisken i mellomtiden.

3. På gradermerket, står det 25 grader, men dette merket står i andre enden i forhold til varmekolben som forøvrig er litt liten, og det føles varmere enn som så.

4. Lagt ved bilde av esken til filteret. Og akvariet er 60-70l, vet dette er litt for mye strøm for en kampfisk, men de hadde ikke noe annet, og han har klart seg fint, har hatt det noen uker nå.

5. Jeg har bare denne hann kampfisken i kvaret

6. Jeg har dekkglass, ja, men jeg tar det litt av og på innimellom. Det var opprinnelig av den siste uken, men tok det på i går kveld, da jeg synes vannet kjentes litt kaldt ut
Hei igjen Hvis du først skal gå til innkjøp av vanntestere ville jeg gått for dråpetester. Strips er veldig unøyaktige.

Utfra det du forteller tenker jeg at det mest sannsynlige er at du har mye nitritt i akvariet ditt. Ta et stort vannbytte, og bytt så litt vann hver dag framover.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap