180 liter og 240 øiter

Har to akvarier. Fisker som har fulgt med akvarier jeg har kjøpt. Etter søk på de forskjellige typene, lurer jeg på om jeg må omplassere noen av fiskene. Alle virker fornøyde nå. Men med vannverdier, bør jeg finne nye hjem til noen? Vil for all del at de trives! Ser at alle krever forskjellig ph og gh. Har prøvd å finne vannverdier som passer alle. Noen justeringer trengs sikkert.
Hei, du kunne sikkert omplassert noen av disse dyra. Utfra de oversiktene du har laget, klarer du nok å gruppere fiskene etter hvem som passer sammen. F.eks. passer alle i 180-literen (litt i tvil om sneglen, syns angitt pH og GH virker lav) fint sammen mht vannverdier og temperatur. Man kunne her pirke på at pH kanskje kunne vært litt høyere og GH bittelitt lavere (da forutsetter jeg to ting: 1) verdiene i fiskebasen er optimale/"riktige", og 2) unngå å holde dem på yttergrensene). Scalarene burde nok vært i et større kar. I 240-literen må du ta noen valg, for her er det litt for mange slag og litt for ulike krav - f.eks. syns jeg ikke de to malawiciklidene passer med de andre, selv om vannverdiene på papiret overlapper med flere. Og scalare + malawi passer definitivt ikke sammen i det hele tatt. Tigerbarber + scalare høres ikke helt lurt ut heller, da tigerbarbene skal være veldig nappete av seg.

Et tips er å tenke i retning "biotop-aktig" når du setter sammen fisk. Du trenger ikke å etterlikne en ekte biotop, men du kan finne noen rettesnorer i å se på hvor i verden og hva slags biotoper de ulike artene kommer fra, samt å se litt på hvilke nisjer de ulike artene kan fylle i et kar av den størrelsen du har - prøv å unngå å ha flere arter som konkurrerer om de samme nisjene.
Takk for svar!
Har sterkt vurdert å omplassere min flotte scalare. Stor! Han blir ikke finnebitt. Min forrige sckalare fikk gjennomgå av de andre. Rart to av samme arten kan klare seg så forskjellig i samme akvarie! Kranglefanten ble moklet, den mer "snille" har alle rasene godtatt. Men vil ikke at noen skal dø i forhold til vannverdier... Derfor vil jeg at en Tigerbarbe kan finne en flokk. En fredlig scalere(stor) finne en passende flokk. Rød regnbue fisk gir liv i akvariet! Kan omplasseres . Men kan balansere verdiene slik at alle kan være innenfor i forhold til data basen. Byttet til meg akvarier, hit og dit. Har endet opp med fiskesuppe... Fordeler så godt jeg kan i forhold til væremåte og vannverdier. MEN noen trenger et nytt hjem! Vil satse på fredelige malawi i en ene. Høy ph i følge jeg har lært her... Fiskesuppe i det andre. Fasinert av gurami, albino pansermalle, bronsje barbe og maller.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap