Enslig sebrafisk søker selskap

Akvariet mitt på 180 liter innholder nå kun en sebrafisk som overlevde og ikke ble påvirket av en kraftig prikkesyke som tok livet av 27 fisk, der i blandt skalarer, maller, tetraer og praktbotia. Nå vil jeg og sebrafisken(Bolt) starte noe nytt i akvariet.

Jeg har et (ikke i bruk-) akvarium på 90 liter som jeg skal legge Bolt i forløpig, og få vasket grundig hovedakvariet og grus/divs.
Deretter ønsker jeg å fylle på med 4 Discus og kanskje et par eple-sniler, men litt usikker på om det fungerer med en liten stim sebrafisk? Jeg vet at sebrafisk er kjappe og spiser maten fort, men tror dere dette vil påvirket discuser? Hverken jeg har hatt eller vokst opp med discus før og vet ikke hvordan det er å ha selv, men lest mye om de så vet hva slags fôr de skal ha, osv. Samme med eple-sniler. Hva gjør de og spiser de egentlig?
Kommer sebrafisk og discus til å komme over ens, eller tror dere at sebrafiskene bare til å yppe med discusene?

(Bildet jeg har lagt til, eier jeg ikke de fiskene. Men hva heter de?)
Fiskene på bildet er kanskje disse i linken her? Velger ellers å avstå fra å si noe om discus og sebrafisk, da jeg ikke kan noe som helst om det Husk at eplesnegler må ha pH over 7 og hardt vann - bare nevner det siden jeg innbiller meg at discus bør ha surt, bløtt vann.
Hmm, okei... Da ble det nok ingen eplesnegler! Tusen takk for svar, tror bladfisk var det riktige
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap