Seilfinnemolly med utstående øye

Mine svigerforeldre ringte idag og var mege bekymret for sin seilfinnemolly. Den har fått utstående øye, han lurte fælt på hva han skal gjøre med den.
Han har satt den i det lille 20 liters karantene karet han har lånt fra oss.

Har noen forslag til behandlig av itstående øyne?
Utstående øyne kan komme av så mye, så det er litt vanskelig å si hva som er best å gjøre. Men som oftest er det sykdom på gang - det kan være alt fra sopp til bukvannsott. Hadde vært enklere om vi visste mer om fiskens oppførsel generelt, om den spiser, er aktiv og sosial og om den har andre sykdomstegn.
Den holdt seg for seg selv og var ikke så aktiv som den pleier, det var det de så igår, idag hadde den fått det utstående øye.

Jeg fant en god artikkel som nevner mange forskjellige faktorer og hva det kan være.

Jeg har utelukket at det kan være O2 som har trengt inn og laget en lomme bak øye.

Men det står at det kan komme av alt fra stess, ikke riktig diett, for mye mat, bakteriell infeksjon osv osv

Jeg drar bort dit snart og tar en prøve av vannet for og finne ut hvordan vannkvaliteten er.

Artikkelen nevnte også at hvis man er usikker på hva det kan være at man kan prøve ut et karantene bad mot bakterielle infeksjoner, så da må vi vel stikke til Zoo sjappa og kjøpe det kanskje.
De vanligste grunnene til utståene øyne, er dårlige vannverdier, og skader.
Ofte vil gode vannbytter, være det lille ekstra som skal til for å rette opp dette.
Vil derfor anbefale å bytte 25% vann i karantenekaret 2 ganger om dagen.
Salt, kan også brukes, dette er en fisk som tåler store saltkonsentraskjoner.
0,4% saltoppløsning er derfor passe mengde, altså 80 gram i dette karet.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap