Tegn på parasitt angrep

Hey lurte bare på hva tegn det er, er redd min gullfisk kan ha det men er ikke sikker om det er parasitt eller noe slags bakterie.
Plussmedlem
Kan du forsøke å legge ut bilde, eller i det minste gi en forklaring på hvordan du ser at fisken er syk? Det finnes mange forskjellige symptomer på parasitter, avhengig av hva slags det er. En typisk parasittsykdom er "hvitprikk", og et symptom på den er at bittesmå, hvite prikker er spredt over fiskens kropp og finner. Generelt kan fisk som sliter med parasitter klø seg ("sprette") mot bunnlag, planter, dekorasjon e.l.

Bakterielle infeksjoner kan kjennetegnes av røde områder på fiskens kropp, blant annet.

Legg ut bilde og gi en liten forklaring, så kan det hende det er mulig å finne en diagnose
Jeg har en 240l tank med en wakin gullfisk. To fisker døde.

PH 8.0
Nitrate 12.5
Nitrite 0
Ammonia 0

Fisken ligger på bunnen
Har rødestreker på finner
Han mistet noen skjell
Det virker som han holder på å bli hvit

Rar oppførsel:
Finner ligger klemt mot kroppen
Enkelte ganger begynner finnene å riste
Det er mest på kvelden at han våkner til der han begynner først med å flyte litt ved siden av pumpen.Derestter kan han svømme vilt rundt i tanken.


Litt annen info er at vi har brukt å ta ektozon oppi tanken for vært vannskift i mange år.
Ektzon er ett slags pulver om hjelper mot parasitter. Men etter det jeg har lest kan parasitter bli vandt til det.
Det har også blitt brukt medikasion mot bakterier i tanken før uten å ha gjort noe virkning.


Ektozon, er ikke det salt da? Det er jo ferskvannsfisk du har, så hvorfor i alle dager driver du og salter ferskvannsfiskene dine?
Kanskje du skulle prøvd å tynne ut og fjerne saltvannet for å øke trivselen litt blant fiskene dine. Det kan være mistrivsel pga feil vann (salt) som gjør at de blir angrepet av sykdommer.

Ta en del vannbytter i dagene fremover og skift med rent ferskvann. 30% av vannet pr gang.

Jeg vet dessverre ikke hvilken medisin som evt kan hjelpe den syke gullfisken din. Du beskriver "røde streker" på den, og det høres ut som noe bakterielt. Men så beskriver du at fisken får sånne raptuser og svømmer vilt rundt innimellom. Det kan tyde på parasitter, f.eks. i gjellene, som irriterer og skremmer fisken til å svømme vilt rundt som om den prøver å riste det av seg, det som irriterer. Så beklager, men jeg vet ikke hva slags medisin jeg ville anbefalt her.
Det står på pakken at ektozon er for salt og ferskvann.
Plussmedlem
Ektozon er vel et av de mest utskjelte produktene i akvariehobbyen og noe som dyrebutikken gjerne hevder man simpelthen måååå ha..... Og mange urutinerte/uerfarne akvarister går på dette.
Salt er for saltvann.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap