Platy

Hei
Har hatt akvarium med med i hovedsak platy i et par år. Har vært rimelig sikker på å skille kjønn tidlig i vekstfasen på bakgrunn av utforming av gattfinnen og eller forplantingsorgan hos hannfisken. I dag oppdaget jeg at to platyer som jeg var helt sikker på var hunner hadde forandret gattfinnen til å ligne hannplaty. Kjenner igjen hver enkelt fisk på skinnmerkene. Spørsmålet mitt er om platy er genetisk tvekjønnet og kan skifte kjønn under gitte betingelser. Sikkert et dustespørmål, men ble litt overasket i dag.
Det er faktisk ikke helt uhørt innen fiskeverdenen. I konkurranse med andre sterke hanner, kan enkelte arters hanner "forkle seg" som hunner i en periode for å unngå bråk og bank. De forblir forkledde som hunner inntil sjansen byr seg, kanskje sjefshannen dør eller skades. Da kommer deres sjanse og de forvandler farger eller kjennetegn og blir brått hanner.

Jeg har sett dette på tv-program blant annet, men også lest om det, uten at jeg kan komme på hvilke arter dette var. Mener at jeg bl.a. har lest om dette når det gjelder enkelte Apistogramma (en slekt dvergciklider). Og jeg kan fint tro på at platy kan gjøre noe lignende, det er ikke utenkelig. Faktisk tror jeg at jeg har lest om det når det gjelder sverddragere (hanner utvikler ikke sverd for å kamuflere seg som hunn og unngå tyn fra sjefshanner).
Hei
Takk for godt svar, jeg er rimelig sikker på at det har skjedd en forandring/tilpasning i dette tilfelle
Tilfeldig bekjentskap
© Svein Lund
Reklame for plussmedlemskap