Innredning av nytt 3000 liters akvarie med mbuna - trenger tips!

Heisann!

Jeg er i ferd med å sette i gang 3000 liters karet mitt, som jeg har innebygd i veggen mellom stuen og kontoret hjemme i huset. Vi har grublet mye frem og tilbake ifht til valg av fisk, og etter flere råd, så har vi landet på Mbuna ciklider.

Som vi har forstått så er disse veldig lekne, liker å ha gjemmesteder, territoriale, og algeetedne (for det meste). Vi skal gå for en lys sandtype samt skiferstener til å bygge grotter med.

Vi har hatt en del fisker før i 720 liters kar, men vi har ingen erfaringer ifht. hvilke typer som passer best sammen osv. Som vi har forstått så er det ikke lurt å ha flere enn en han per art, og flere hunner.
Vi tenker i utgangspunktet å ha mye fargerike arter, og gjerne noen med litt størrelse.

Er det noen som har mye erfaring med dette, og vil komme med tips/råd?
Og kan noen anbefale en nettside som gir info om diverse mbuna arter?

Mvh
Peder
Imponerende størrelse og artig løsning Peder!! Jeg har 0 peil på Malawi. Men når jeg sjekker ut en ny art, går jeg inn på artsprofilen her på AF. Deretter går jeg inn på linken til medlemsakvariene som har denne arten, og koser meg igjennom bilder mm. Ikke minst er det å søke opp arten i forumet, for å lese om andres erfaringer og kunnskaper rundt arten ofte lærerikt og givende!! Sist, men ikke minst, synes jeg at YouTube et ypperlig verktøy når jeg skal sette meg inn i nye arter. Et søk om en art her kan gi timesvis med veiledning, tips og skrytevideoer - som passer meg helt perfekt!! Lykke tilmed prosjektet 8)

Simen
Hei.
hvordan ble dette karet?
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap