Hvordan algespiser lan dette værre?

Jeg overtok akvariet etter pappa, og der fulgte det med en fisk vi ikke vet hva heter. Pappa kjøpte fem av denne typen, men bare denne ene har overlevd. Det eneste pappa kan fortelle meg om den er at det ikke er en billig fisk (men han kjøpte sine fem på tilbud så vet ikke prisen, men da var de dyre), og at de er veldig effektive på å spise alger. Pappa har vel hatt den i tre år, så kan regne med denne er en 3-4 år.

Selv tittet jeg litt på garra rufa, og synes den ligner, men skeptisk siden det står den kan bli 15 cm. Men den har vokst mye. Den var veldig liten når pappa kjøpte den, og nå er den noen cm lang hvertfall.

Den er rask i vannet, bryr seg ingenting om de andre fiskene mine, har tålt å stå i et akvarium på 180 liter som ikke ble rensa mer enn en eller to ganger det siste året, og mata veldig lite (overlevde på alger og møkk i vannet). Den forholder seg absolut mest nederst i vannet og viser ikke tegn til å være veldig sky for lyset. Den kan like godt være rundt plantene som midt i karet uten beskyttelse. Opplevde idag at den hakka borti de andre fiskene når de forsøkte å ta algetabletten fra den.
jeg syns også det likner på Garra rufa.
Tilfeldig bekjentskap
© Alexander K. Bjørø
Reklame for plussmedlemskap