Artemia

Hvorfor blir det ingen artemier hos meg??
For et par uker siden gikk jeg til innkjøp av klekkesett for artemia i butikken.
Det var forsåvidt dumt, for jeg har sett i etterkant at det er en tredjedel av prisen på nettbutikken... Men det er ikke det som er problemet akkurat...
Jeg fulgte "bruksanvisningen" som var det samme som ekspeditøren også fortalte meg.
3 skjeer med saltet som fulgte med og 1 eller 2 skjeer med egg ettersom hvor mye man trenger å klekke. Satte flasken under sterk belysning med luftpumpe i gang.
Skulle klekket på 24 timer, kanskje noen timer lenger.
Slo av pumpen etter 24 timer, alle eggene synker til bunns uten tegn til liv. Setter på pumpen igjen og venter nye 12 timer. Samme resultat. Sånn holdt jeg på i fire døgn.
Ingen artemier!! Bare uklekkede egg i bunnen av flasken....
Sjekker dato på salt og egg, og det er godt innenfor...
Går tilbake til butikken og spør en annen ekspeditør, han sier at man vanligvis må vente en uke før det klekker...
Dette kan da ikke stemme????
Hva gjør jeg feil? Er det springvannet i Oslo som ikke funker til sånt eller hva?

Håper på fine svar fra noen der ute)))

Pallettyngelen har klart seg fint enn så lenge på finknust tørrfor, nå er de en måned gamle, men så dumt at jeg ikke får gitt de næringsrik mat-(((

Hilsen Lars
Kjedelige greier!! Jeg bruker salt (ca 30ml/bilde2) og en knivsegg m vanlig natron, som blandes ut i en 1,5l-flaske. Så bruker jeg ca 0,5l saltvann på ei lita t-skje m artemia-egg. De står å bobler i ca 26+ grader med lys over til neste dag. Gjør susen her...
Eggene jeg bruker blir oppbevart mørkt/tørt/lufttett i en liten gammel fotorullboks i romtemperatur på akvarierommet. Håper du får flere tips på blandingsforholdet her. Det er litt forskjellige oppskrifter som sirkulerer 8)
Vei opp 30 gram med salt pr liter vann.
Tilsett en klype natron.
Bruk nytt vann hver gang.

Om det ikke har klekket etter 48 timer kan du helle det ut.
Om det ikke klekket noe prøver du med andre egg.

Dette er ikke vanskelig. De gangene jeg ikke har fått klekking så har jeg fått tak i dårlige egg. Prøv å kjøpe et annet sted. Og forsikre deg alt det er egg til klekking.
Avskallede egg vil oftest ikke klekkes.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap