Dvergguramiene mine bare dør 1 etter 1.

Trenger virkelig noen råd.

Har nå mistet min siste dverggurami uten at jeg kan klare å finne noen god grunn.

Begynner med litt bakgrunnsinfo.

Akvarium 190L juvel trigon. Godt beplantet og med flyteplanter.

Pumpe Eheim experience 350 med Eheim Uv500 montert på utløpet. så veldig rent vann.

Ingen indikasjoner til feil Vannverdier PH6.5 Temp 27° Nitrit0 osv. Alt skal ligge tilrette for best mulig vannverdier for de fiskene jeg har i akvariumet. Vannskifte 1 gang i uken.

Andre fisk i akvariumet. 10stk Gullbarber. 10stk neontetra. 10stk Kardinal tetra. 10stk glødebånds tetra, 6 Regnbuefisk Og 1 stk L107. Alle snille friske og aktive. Og alle er kjøpt fra samme butikk.

Nå til problemet.

Kjøpte først 1 par. et stykk Han og et stykk Hun. Hadde dem i ca 2 uke før hunnen ble syk. Da jeg gikk å la meg så var hun frisk og rask. Når jeg våknet lå hun bare på bunnen å pustet fort. Klarte så vidt å hente luft før hun sank som en stein igjen. Endte med at jeg avlivet henne. Så gikk jeg å kjøpte en ny hun. 2 uker senere så skjedde plutselig det samme med hannen. Før jeg la meg var den i full gang med redebygging. Dagen etter lå den bare på bunnen å pustet fort. Så fulgte hunnen etter på samme måte 1 uke senere. Ingen hadde tegn til yttre skader. Nå står jeg igrunn bare igjen som et stort spørsmålstegn. Noen som kan hjelpe meg med tips til hva problemet er?

Dverggurami
Hei!
Dumt å høre om guramiene dine.Trasig når fisken ikke klarer seg.
Jeg vet ikke hvor lenge du hadde hatt de?
Fikk du de etter alle de andre, kanskje?
Det kan hende at du har fylt opp tanken for full med fisk kanskje?
Hvis jeg regnet riktig så hadde du allerede 47 fisk der...
Det er i meste laget for et kar som du har faktisk, selv om de er små...

Jeg er ikke noe orakel med dette her selv, men det var første tanken som
slo meg, siden alt stemmer med vannverdier...

Håper du får det til på neste forsøk hvertfall-))

Hilsen Lars
Takk for svar Lars.

Var litt dårlig forklart med tanke på hvor lenge jeg hadde hatt dem. Men var tilsammen nesten 6 uker fra jeg kjøpte det første paret. Da de ble kjøpt hadde jeg neon og kardinal og regnbuefiskene allerede i karet.


Alle fiskene etterpå har blitt kjøpt i små mengder med noen dager mellomrom. siste som ble tilføyet var gullbarbene og glødebånds tetra. Men som sagt i små mengder. 5 om gangen i en tidsperiode på 1 uke.

For mange fisk kunne vært en forklaring. Men det kan ikke være årsaken det heller tror jeg. Grunnen til at jeg tror det er fordi jeg kun hadde 26 fisk i akvariumet da den første guramihunnen døde.

Tror neppe jeg kommer til å kjøpe flere dvergguramier. Ihvertfall ikke før jeg finner grunnen til at de ikke overlever og kan eliminere problemet.

Hittil har jeg eliminert disse mulige grunnene.

1. Stress. Ingen tegn til stress, da de hele tiden har fått svømme i fred i mid/topsikt sammen med rolige små fisk.

2. Kald luft i overflata. Har lukket top som holder godt på varme fra vannet.

3. Feil vannverdier. Ingen unormale verdier.

4. For lite mat. De var flinke til å snappe til seg mat under foring.

5. For mye mat. veldig lite sannsynelig. hver 3 dag.

6. For mange fisk i akvariet. Også lite sannsynelig. Da den første døde på akkurat samme måte når det kun var 26 andre småfisk i akvariet. helt nye og veldig små.

7. Sykdom. Også lite sannsynelig. siden ingen viser tegn til noe før de er døden nær. og siden ingen andre fisk er berørt.

8. Fisken er bare dårlig avla kvalitet? Kunne vært en forklaring... om alle de gjenværende guramiene i butikken hadde dødd like brått. Men der lever de i beste vellgående.

Så med andre ord, jeg har ikke mange alternativer igjen. ihvertfall ikke som jeg kan se.
Du sier 6 Regnbuefisk. Hvilken type er det da snakk om?
Tilfeldig bekjentskap
© © Trym Andreassen 2005
Reklame for plussmedlemskap