Tips til nye/bytting av akvarier?
Vanskelig å finne en fornuftig overskrift på denne gitt.
Og kanskje vanskelig å gi svar.
Jeg har hatt de akvariene jeg har en stund nå, og er ikke helt fornøyd med antall/størrelse.
Og til alles sjokk ønsker jeg å gå ned i størrelse!
Jeg har en 420 liter jeg ikke er helt fornøyd med, synes det tar mye plass, det er så dypt at jeg ikke rekker ned til bunnen ("Kjæære!! Jeg trenger hjelp her!!"), og det er vanskelig å innrede ordenlig.
Har en 112 liter og en 240 liter i tillegg.
Har litt lyst til å bytte 420 med feks 350 hjørnekar.
Og bytte ut 112 med feks to på 60-80 liter.
Så (endelig en slags konklusjon her), jeg tenkte å bruke 350 hjørnet til selskap, diskus etterhvert når jeg føler meg rik og tøff.
240 til Tanganyika, og 60-80 til mindre ciklider ol.
Tips?
Kommer jeg til å angre, bør jeg satse på andre størrelser?
Hmm.. jeg trenger egentlig bare litt feed-back
Postet 28.11.05 kl 07:30
Postet 28.11.05 kl 12:02
OooOooOOoJeg har en 420 liter jeg ikke er helt fornøyd med, synes det tar mye plass, det er så dypt at jeg ikke rekker ned til bunnen ("Kjæære!! Jeg trenger hjelp her!!"), og det er vanskelig å innrede ordenlig. Har litt lyst til å bytte 420 med feks 350 hjørnekar. :D
Vist du ikke når ned til bunnen på 420 literen vil du heller ikke nå bak i hjørne på et 350 liters hjørneakvariet.
Postet 28.11.05 kl 12:18
Jeg skjønner deg godt, jeg!
Det var derfor jeg valgte to akvarier på 250 liter, istedenfor ett digert et på fem hundre! Vil ha dem i sånne passe, håndterlige størrelser, jeg
Jeg er veldig begeistret for Akvastabil Effectline!
De er helt rå i finishen, og selv har jeg to med sort alum.ramme og sort alu.heldekkende lysarmatur. Den finishen og de gode, gjennomtenkte lysarmaturene.... de er bare helt supre!
Jeg står i ferd med å kjøpe meg et Akvastabil til på 128 liter, og selge unna noen småkar (46,48 ,80).
Det måtte bare bli et Akvastabil til, jeg var ikke i tvil. Så nå driver jeg og ringer rundt og sjekker priser, mulig det blir hos nye Tropefisk.no
Akvastabil har kar på 85 liter. Kunne det vært noe for deg?
(Neste størrelse opp er 128 L)
PS! Hva du enn gjør...ikke velg Aqualine! Jeg har et sånt, og maken til teit patent! Lysarmaturet må LØFTES vekk eller holdes oppe med ene hånda hver gang jeg skal noe, til og med mating!
Det var derfor jeg valgte to akvarier på 250 liter, istedenfor ett digert et på fem hundre! Vil ha dem i sånne passe, håndterlige størrelser, jeg
Jeg er veldig begeistret for Akvastabil Effectline!
De er helt rå i finishen, og selv har jeg to med sort alum.ramme og sort alu.heldekkende lysarmatur. Den finishen og de gode, gjennomtenkte lysarmaturene.... de er bare helt supre!
Jeg står i ferd med å kjøpe meg et Akvastabil til på 128 liter, og selge unna noen småkar (46,48 ,80).
Det måtte bare bli et Akvastabil til, jeg var ikke i tvil. Så nå driver jeg og ringer rundt og sjekker priser, mulig det blir hos nye Tropefisk.no
Akvastabil har kar på 85 liter. Kunne det vært noe for deg?
(Neste størrelse opp er 128 L)
PS! Hva du enn gjør...ikke velg Aqualine! Jeg har et sånt, og maken til teit patent! Lysarmaturet må LØFTES vekk eller holdes oppe med ene hånda hver gang jeg skal noe, til og med mating!
Postet 28.11.05 kl 12:29
Endret: 28.11.05 kl 12:29
Tone AndreassenJeg ville ikke byttet ut 420-literen i noe mindre var jeg deg... (med mindre [I]jeg[/I] får den til en god pris, da.. hva er målene? *måle opp stua* ;-p ) Neida.. men, jeg tror du vil angre på å bytte til deg mindre kar. Men vi er jo alle forskjellige, så du kommer sikkert til å få mange ulike svar her ;-)
Hihi, lile luringen
Skjønner dette med å gå ned i størrelse, det er likksom litt "fy-fy"..
Men jeg føler meg bare ikke helt happy.
Og jeg vil ha litt andre typer fisker, og vil ikke blande så utrolig mye. Små fisker forsvinner likksom i et stort kar..
Ser ikke for meg feks et par med ap. nijsseni i 420-literen.
Postet 28.11.05 kl 16:42
Postet 28.11.05 kl 16:43
Skjønner deg godt, større er bedre intil rommet blir for lite. Vi har et 540 som blir noe dominerende i stuen,spesielt i bredden(60 cm + noen cm intil veggen). Selv om vi godt kunne tenkt oss et 960 innebygd i veggen da... Får spørre naboen om det er ok
I alle fall så har vi også tenkt å gå litt ned i størrelse, har sett bilder av Mona sine 250 literer og de er knall, vi liker også godt Juwel sine kar, vi har en 300 liter som er en kjekk størrelse. Jeg hadde også lyst på et rena kar, men fruen stoppet meg da dette hadde en glasshøyde på 70 cm. Min lille drøm er å ha et Juwel 450 og et 260 liters. Men stusser litt pga. Fotomulighetene og pris selvfølgelig.
Da jeg er glad i L-maller, så synes jeg 85 litere er på grensen til smått, men at 125/128 litere er mye kjekkere..
I alle fall så har vi også tenkt å gå litt ned i størrelse, har sett bilder av Mona sine 250 literer og de er knall, vi liker også godt Juwel sine kar, vi har en 300 liter som er en kjekk størrelse. Jeg hadde også lyst på et rena kar, men fruen stoppet meg da dette hadde en glasshøyde på 70 cm. Min lille drøm er å ha et Juwel 450 og et 260 liters. Men stusser litt pga. Fotomulighetene og pris selvfølgelig.
Da jeg er glad i L-maller, så synes jeg 85 litere er på grensen til smått, men at 125/128 litere er mye kjekkere..
Postet 28.11.05 kl 18:45