Nytt akvarium!

Hei.

Har endelig klart å grine så mye at nytt akvarium gikk igjennom!
Er flere år siden jeg har hatt ett akvarium oppe å gå, fikk ett lite akvarium på 71l fra Juwel.

Ble selvfølgelig prakket på en bakterikultur på flaske ifra butikkdamen, samt akvariesalt. Flasken er tømt i filterene, saltet er dosert riktig i vannet. Dette er jo for å forebygge nitritt.

Baljen ble satt opp idag, lurer i hovedsak på når jeg kan sette i plantene og stelle skikkelig til. ble litt vel ivrig så det er bare sand og vann oppi for øyeblikket

Ser det er veldig mange som snakker varmt om salmiakk for å fôre bakteriene og holde nitritt nede, vet ikke helt om jeg tør å hive meg på dette. Men vil bakteriene dø om de eventuelt bare står med filter i gang?
Har også lest en del om at folk bare bruker vanlig fiske fôr for å la dette råtne til bakteriene.

Så vil jeg gjerne ha tips til planter og fisk. Har hvit sand og kraftig led lys, så jeg vil ha planter og fisk med kraftige farger! Størrelse er irrelevant, men ikke noe monster såklart er jo bare 71 liter.

Takker for alle tips og hjelp.
Hei, og velkommen til Akvaforum!

Du har vel i utgangspunktet noe erfaring med dette, ettersom du har hatt akvarium før. Henviser deg likevel til mitt svar i denne tråden, for lenker til lesestoff som kan være aktuelt, bl.a. om vanntester og fiskeløs innkjøring med Salmi, Fiskebasen osv.

Tips til planter og fisk: Oppgi pH og GH i kranvannet (målt med dråpetester), så blir det lettere for folk å foreslå fisk og planter.

Håvard K
Ble selvfølgelig prakket på en bakterikultur på flaske ifra butikkdamen, samt akvariesalt. Flasken er tømt i filterene, saltet er dosert riktig i vannet. Dette er jo for å forebygge nitritt.


Påprakking er rette ordet, for dette er produkter du ikke trenger. Du skal ikke bruke salt til ferskvannsfisk. Det er delte meninger om bakteriekultur på flaske har noe for seg, men det skader ikke å ha tilført det. Personlig ser jeg ikke helt hvordan det skal virke, nitrifikasjonsbakteriene dør jo uten oksygen. "Forebygging av nitritt" skjer gjennom å ha en velfungerende koloni av nitrifikasjonsbakterier i filteret (og salt har ihvertfall ingenting med saken å gjøre! Tvert imot, i for store doser dreper det bakteriene). Og så er det ikke bare nitritt som skal holdes nede, også ammoniakk, som er minst like giftig. Nitrogensyklusen:

1) Avfall (fiskenes avføring, planterester, matrester, etc.) omdannes/brytes ned/mineraliseres til ammoniakk. Fiskene utånder ammoniakk gjennom gjellene også.
2) Ammoniakk oksideres til nitritt av nitrifikasjonsbakterier, som hovedsakelig bor i filteret.
3) Nitritt oksideres til nitrat av nitrifikasjonsbakterier, som hovedsakelig bor i filteret.
4) Overskuddsnitrat fjernes/reduseres ved vannbytte (og opptak i planter).

Håvard K
Baljen ble satt opp idag, lurer i hovedsak på når jeg kan sette i plantene og stelle skikkelig til. ble litt vel ivrig så det er bare sand og vann oppi for øyeblikket :)


Det går bra Bare begynn å plante og stelle nå om du vil, det er bare en fordel for innkjøringen om du har planter. Hurtigvoksende stilkplanter er greit å starte med, og så kan du utvide med andre typer planter etterhvert. Du kan stelle og dille underveis i innkjøringen også.

Håvard K
Ser det er veldig mange som snakker varmt om salmiakk for å fôre bakteriene og holde nitritt nede, vet ikke helt om jeg tør å hive meg på dette. Men vil bakteriene dø om de eventuelt bare står med filter i gang? Har også lest en del om at folk bare bruker vanlig fiske fôr for å la dette råtne til bakteriene.


Salmi-innkjøring er ikke så vanskelig, og bare å spørre her om man lurer på noe. Viktig å ha dråpetester for NH3/NH4, NO2 og NO3, samt pH. Bakteriene trenger mat for å formere seg og bli mange, så de må mates med salmi eller fiskefôr for at det skal skje noe. Salmi er greiest, for da har du full kontroll på konsentrasjonen av ammoniakk, og kan teoretisk sette inn full belastning med én gang ved endt innkjøring. Med fiskefôr blir dette mer tilfeldig, pluss at jeg vil tro at fiskefôr som bare blir liggende, vil mugne. Jeg vet det står skrevet at man kan få skikkelig algeoppblomstring ved salmi-innkjøring, det har jeg ikke opplevd. Antakelig fordi jeg pleier å ha masse planter og kort lystid. Man tilfører jo heller ikke noe fosfat med salmi (som er NH4Cl), som endel alger er glade i.

Jeg syns dette er en illustrativ figur mht innkjøring (kilde), den viser utviklingen i ammoniakk, nitritt og nitrat gjennom forløpet:
[External Image]
Rett og slett gått på en kjempe blemme jeg altså no som alt skulle være perfekt, med lang tid på innkjøring og det hele.

Spørsmålet blir vel om jeg skal tømme hele tanken trenger da nye bakterier.
Eller gradvis skifte ut, gjetne 20-30% vann pm gangen, nye bakterier da også?
Hold an... Hvis alt du har gjort er å sette opp utstyret, ha i bakterier på flaske og ha i akvariesalt i "normal" dose (salt i for store doser kan skade bakteriene, ja, men du har da sikkert ikke overdosert!), så er det vel ikke noe stort problem. Karet ditt er uansett ikke i nærheten av å være innkjørt etter 3 dager. 4-6 uker tar det, om du ikke tilfører guffe/medier fra et innkjørt filter. Har du startet med Salmi-innkjøring, eller mater du bakteriene med fiskemat?
Fiskemat for øyeblikket, blir ikke salmi før jeg har kjøpt test utstyr.
Tenkte å prøve meg med salmi når jeg har det nødvendige. Saltet er dosert etter det som er beskrevet etter liter og nytt kar for å redusere.nitritt og evt parasitter (står det)
Salt reduserer ikke nitritt, men saltet kan hjelpe fiskene med å puste hvis det er nitritt i vannet, og salt kan hjelpe ved utbrudd av sopp, bakterier og noen parasitter. Men du har jo ikke fisk ennå. Og forhåpentligvis, når du får det, så blir det verken problemer med nitritt eller sykdom.
Har sett meg ut litt forskjellige fisker som jeg kunne tenke meg i all fall

En trio med gule Molly.

En trio med dverg gurami eller dverg cicklider ( alt etter hva som passser) Vil ha farge.

2-3 alge spisere. (av mindre størrelse)

Muligens en kampfisk om den passer inn i gruppen, tenker små jenten hadde blitt helt vill med en lilla / rosa kampfisk.

Tror stim fisker blir helt uaktuelt mtp siden jeg vil foretrekke de andre fiskene fremfor dette. Det jeg er veldig usikker på er om en malle spiser godt av alger også, er jo en mulighet å kjøre en malle til den jobben da. Sett mye på L-144 i det tilfelle, den må selvfølgelig byttes ut etter størrelse og få en mindre

men om det blir dverg cicklider blir det gjerne ikke malle, satser alt på att cicklidene vil holde seg i bunnsjiktet i tanken grunnet at jeg har sand bunn.

Men gule Molly er et musst så lenge jeg kan oppdrive de her.
Ser også at Golden malawi var kjempe fine, kanskje de kan erstatte Molly... Var i hvert fall en som hadde annonse på finn med Golden malawi i nærområdet.


Noen tips, råd eller endringer til dette? Tanken er som sagt på beskjedne 71l.

Planter har jeg ikke sett meg ut noe spesielt enda, kunne godt tenkt meg de som er litt rødlige, men usikker på stell og plass i forhold til disse.
Du bør nok sette deg inn i de ulike artenes behov og gemytt... Sjekk Fiskebasen. Mål vannverdier i krana og se hva som passer. Vurder om du er villig til å endre vannverdier hvis det er molly du først og fremst vil ha, og hvis vannverdiene i krana ikke passer denne. Personlig syns jeg 71 liter virker lite, selv om det i fiskebasen står minimum 60 liter - disse fiskene blir jo ganske store?

Syns ellers det var lite som passet sammen av det du lister opp, dessverre.

I all hovedsak blir vel planen å skifte ut fiskene når de bikker 3-4 cm. For ellers blir det jo helt umulig.
Men kom gjerne med forslag om fisker du mener er passelig å ha, men vil aller helst ha rein spreke farger.
Har jo selvølgelig vært innom tanken om guppy / endlers som er kjempe fine fisk men optimale er rein fargede sterke farger.
Har nå sett meg ut Rasbora.
Noen som har erfaring med disse? Om de forskjellige slagene stimer sammen? Og hvis det skulle skje noe saker som fører til yngel om disse krysser seg sammen? Om det er "farlig" eller ikke anbefalt i all fall.

Har sett på :

Boraras Briggitae. (chilli rasbora)

Danio margaritatus (Galaxy Rasbora)

Microrasbora erythromicron

Brevibora dorsiocellata ( emerald øye rasbora)

Eller fortsatt Gul molly! haha

også forslag til algeter?





http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=41

Er dette ett bra sett? noen erfaringer?

Eller det bedre å kjøpe løst?
Håvard K
http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=41 Er dette ett bra sett? noen erfaringer? Eller det bedre å kjøpe løst?

Eg har ingen erfaring, er heilt fersk men vil anbefale å sjekke på Ebay.
Kjøpte eit sett frå eit kjent merke på 36 euro, mangla GH men det var min feil, finnes mange andre med alt ein treng. Såg litt på nettbutikkar og dei tår opp i 200 kr for frakt
Det settet inneholder ikke alle de viktigste: NH3, NO2, NO3, pH 6-7,6 (eller 7,4-9), GH, KH. Det fins større sett som inneholder alle/nesten alle. Selv har jeg bare kjøpt enkeltvis.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap