Jeg trenger hjelp! hva gjør en pumpe?

Jeg har kjøpt en pumpe til akvariet mitt, det er sånn som er under vann uten å lage bobler i akvariet, altså det et ingen "slange" fra overflaten som gjør at det kommer luft.. Jeg spurte om det på dyrebutikken, og han sa at det kom nok oksygen i vannet så lenge det er bevegelse i overflaten.. Stemmer dette??? Jeg er redd det er for lite oksygen i vannet.. Nå har to av øksefiskene mine dødd, kan det ha en sammenheng?? Det er bare 20 liter akvarium..
Setter pris på hjelp!
Jeg har testet vannet for pH-verdi og alt det der.. Så det er ikke noe galt med vannet...
Det skal vanligvis ikke være nødvendig med noen slange til å ta inn luft, god bevegelse i overflaten skal holde (hvis det ikke er fisk med helt spesielle behov). Men du spør også om hva en pumpe gjør? Regner da med at du mener pumpe i betydningen filter. Filteret har en livsviktig funksjon, for det er hovedsakelig i filtermediene (svamp o.l.) bakteriene som bryter ned giftig ammoniakk og nitritt skal bo. Og filteret/pumpa lager da også sirkulasjon i vannet. Siden du spør om dette, regner jeg nesten med at filteret ditt ikke er innkjørt, og at du har satt inn fisk for tidlig, og at de kanskje dør av giftstoffene som holder på å bygge seg opp. Hva har du testet, med hva slags test, og hva er de faktiske verdiene? Når ble karet startet? Når fikk du fisk, og hvor mange? 20 liter er veldig lite, og da blir vannet fort forurenset.
Jeg har testet vannet for alt, alle verdiene er fine og det er ikke noe forurensning i vannet. Jeg kjøpte sånne testpinner på dyrebutikken.. Jeg har hatt akvariet i 1 uke, fikk fisk igår.. Det er ikke så mye bevegelse i vannoverflaten, bare litt. Jeg har en kampfisk og hadde tre Øksefisk..
Er det bare pumpe, eller også filter som henger på pumpa? Pumpa må dra vann gjennom filteret for at det skal kunne bryte ned giftstoffer for fiskene. En ukes innkjøring av akvariet er uansett i minste laget for å ha fisk i, så bytt vann ofte, f.eks. 10% hver dag et par uker.
Jeg er litt usikker på hva filter er.. Er det den lille runde svampen som er inni pumpen? Eller er det en "stor" hvit firkanta filter?
Dumt spørsmål men jeg kan ingenting og samboeren min kasta bare pakken og bruksanvisningen..
Filter og pumpe er en og samme ting det er bare navnet som er forskjellig.

Svampene inni pumpa kalles filtersvamper.


Om du ikke husker navnet på pumpa legg ut et bilde av den her. Da er det lettere å hjelpe deg.

Lykke til videre.
Plussmedlem
Nei, filter og pumpe er ikke en og samme ting. Selv om mange "slurver" og bruker begge betegnelsene på et filter.

En sirkulasjonespumpe/powerhead er ikke et filter alene, det er bare en pumpe som pumper vannet rundt i karet. Den renser ikke noe.
Sett på den en bit filtersvamp og den blir teknisk sett et filter, fordi den da kan filtrere vannet i tillegg til å pumpe det rundt.

Men legg helst ut et bilde, så kan vi hjelpe videre derfra....
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap