Høy nitritt i fiskefritt akvarium?

Har starta mitt tredje akvarium nå. Og nå har det skjedd noe jeg ikke har opplevd før. Akvariumet har stått i litt over 3 uker nå med kun vann og 10stk planter. pH, GH og KH er fin. Tok en No2 test for gøy Igår, og denne slo ut helt rosa! Tok vann bytte med det samme. Men det hjalp ingenting på ny test jeg tok i dag. Hva er galt?
Har ikke hatt fisk i og har ikke matet akvariumet. Skjønner ikke hvordan nitritten kan være så høy da. Er det plantene som gjør det? Eller plantesubstraten?

Burde jeg bare fortsette med vannbytte til testen er fin eller er det noe som tuller med testen? Har brukt dråpetest fra JBL.
Meget mulig det er plantesubstraten som avgir ammoniakk som filteret konverterer til nitritt (og tilslutt nitrat).
3 uker nitrittspike stemmer bra i forhold til innkjøring av filter.

Hva slags substrat har du? Og test kranvannet eller et av de andre karene dine og se om testen funker riktig.
Har testet kranvann og No2 test slår ikke ut på det. Så testen virker.
Skal finne ut hvilken substrat jeg brukte.

Men er ammoniakk fra substratet "farlig" ? Skal jeg bare la det stå å godgjøre seg selv eller skal jeg bytte vann hver dag fremover?
Det er ikke nødvendig å ta ekstra vannbytter så lenge du ikke har noe fisk/reker/snegler i karet.
La det bare stå sånn du
Ingen fare siden det ikke finnes levende dyr i akvariet og det er i oppstartsfasen.
Om du vil så kan du ta filterguffe fra di allerede innkjørte filter`ene. Rett å slett kickstarte filteret. PS! Ikke bytt vann i oppstarten å lenge det er fiskefritt.
Tilfeldig bekjentskap
© Atle M. Christiansen
Reklame for plussmedlemskap