- Hjem
- Forum
- Vannverdier
- Trist.. Hvorfor døde disse fiskene min tro? :/
Trist.. Hvorfor døde disse fiskene min tro? :/
Jeg har et tanganyikakar som har stått en del måneder. Men idag har to hesteneser (snufs) og en transcriptus dødd. Vannverdiene har alltid vært stabile og fiskene har lekt og virket fornøyde:
ph på ca 8, noen ganger ned mot 7,5
gh på 10-15
Aldri hatt nitrit
Flere tester har jeg ikke, men kan egentlig ikke skjønne hva som er galt med vannet. Skifter ca. 30% hver uke, har mye oksygen for fiskene. Har nå skiftet ut 4 bøtter, og fiskene spiser og virker kvikke igjen selv om de var daffe og dårligere tidligere idag. Derfor tror jeg det er noe med vannkvaliten og ikke sykdom.
Dette er litt trist, for jeg mistet et lekspar hesteneser som for det ene var dyre og sjeldne, og for det andre favorittfiskene mine..
ph på ca 8, noen ganger ned mot 7,5
gh på 10-15
Aldri hatt nitrit
Flere tester har jeg ikke, men kan egentlig ikke skjønne hva som er galt med vannet. Skifter ca. 30% hver uke, har mye oksygen for fiskene. Har nå skiftet ut 4 bøtter, og fiskene spiser og virker kvikke igjen selv om de var daffe og dårligere tidligere idag. Derfor tror jeg det er noe med vannkvaliten og ikke sykdom.
Dette er litt trist, for jeg mistet et lekspar hesteneser som for det ene var dyre og sjeldne, og for det andre favorittfiskene mine..
Postet 29.11.05 kl 16:35
Postet 29.11.05 kl 17:34
Postet 29.11.05 kl 18:13
Ja.. Ser litt tomt ut i karet med bare to små ocellatus, en ensom transcriptus og tre bittesmå compressiceps.
Men bare jeg finner noen som vil bli med som har bil, skal jeg kjøpe både ocellatusdamer, flere transcriptus og hesteneser på santron. Men uansett skjønner jeg ikke hva som gikk galt idag :S
Men bare jeg finner noen som vil bli med som har bil, skal jeg kjøpe både ocellatusdamer, flere transcriptus og hesteneser på santron. Men uansett skjønner jeg ikke hva som gikk galt idag :S
Postet 29.11.05 kl 19:05
Alltid trist å miske fisk, og noen ganger kan man sitte igjen som ett stort spørsmålstegn, da det ikke var noe forvarsel på tragedien.
Desverre er det engang slik at ikke alle sykdomer er like lette å oppdage, eller å diagnostisere, og derfor kan fisk plutselig dø.
Dette virker helt klart som ett slikt tilfelle.
Siden det er så vanskelig å si hva det var som gjorde at fiskene døde, er det ikke lett å sette i gang riktig behandling.
Mitt råd i slike tilfeller er alltid: Vær raus med vannbyttene fremover, observer fiskene, både utseende og adferd nøye. Gi dem så riktig for som overhodet mulig.
Dette kan i hvertfall ikke forverre forholdene
Desverre er det engang slik at ikke alle sykdomer er like lette å oppdage, eller å diagnostisere, og derfor kan fisk plutselig dø.
Dette virker helt klart som ett slikt tilfelle.
Siden det er så vanskelig å si hva det var som gjorde at fiskene døde, er det ikke lett å sette i gang riktig behandling.
Mitt råd i slike tilfeller er alltid: Vær raus med vannbyttene fremover, observer fiskene, både utseende og adferd nøye. Gi dem så riktig for som overhodet mulig.
Dette kan i hvertfall ikke forverre forholdene
Postet 29.11.05 kl 21:44
Men når jeg tenker over det har ikke fiskene vært helt seg selv i det siste..
Skiftet vann igår på samme måte som jeg pleier, og iløpet av dagen døde disse tre fiskene (de mest ømfintlige i karet). Den minste compressicepsen og tilogmed den ene ocellatustøffingen virket veldig slappe og dårlige. Etter vannskift på ca 40% etterpå, ble de i betydelig bedre form og har vært kvikke og fine matvrak resten av dagen slik som de skal være =)
Jeg tror det er noe som kan ha kommet i vannet/skjedd en kjemisk reaksjon eller noe i vannet, men har null peiling. For meg virker det ikke som sykdom egentlig.
Skiftet vann igår på samme måte som jeg pleier, og iløpet av dagen døde disse tre fiskene (de mest ømfintlige i karet). Den minste compressicepsen og tilogmed den ene ocellatustøffingen virket veldig slappe og dårlige. Etter vannskift på ca 40% etterpå, ble de i betydelig bedre form og har vært kvikke og fine matvrak resten av dagen slik som de skal være =)
Jeg tror det er noe som kan ha kommet i vannet/skjedd en kjemisk reaksjon eller noe i vannet, men har null peiling. For meg virker det ikke som sykdom egentlig.
Postet 29.11.05 kl 22:28
Endret: 29.11.05 kl 22:29
Postet 29.11.05 kl 22:32
Postet 29.11.05 kl 23:57
Det var triste nyheter... Husker du skrev om egg og yngel på disse.
De var VF, ikke sant?
Jeg bare funderer høyt, men kan det ha vært noe galt i kostholdet?
Noe de spiser i naturen og er avhengige av, men som har manglet i fangenskap?
Har lest diverse hint på nett om at uforklarlige dødsfall på VF fisk kan ha med kostholdet å gjøre, men vi vet dessverre for lite om det enda.
De var VF, ikke sant?
Jeg bare funderer høyt, men kan det ha vært noe galt i kostholdet?
Noe de spiser i naturen og er avhengige av, men som har manglet i fangenskap?
Har lest diverse hint på nett om at uforklarlige dødsfall på VF fisk kan ha med kostholdet å gjøre, men vi vet dessverre for lite om det enda.
Postet 30.11.05 kl 12:18
Jepp, de var VF. Har tenkt på både feil fôring (selv om jeg ikke skulle tro det) og rester av vaskemidler, og det er jo ikke umulig selv om jeg er veldig forsiktig med å holde bøttene unda badekaret og vasken på badet. Men så bor jo ikke jeg alene heller..
Alt ser ihvertfall ut til å være i orden nå, men fortsetter med små vannskift hver dag fremover nå en stund for å få ut hva det måtte være.
Alt ser ihvertfall ut til å være i orden nå, men fortsetter med små vannskift hver dag fremover nå en stund for å få ut hva det måtte være.
Postet 30.11.05 kl 19:17