neolamprologus multifasciatus vs. brihardi (prinsesser)

Kjøpte idag mine etterlengtete multfasciatuser. Kjøpte 6 stk og skulle være sånn ca jevnt med hann og hunn. Etter eg tok de oppi karet så eg ikke snurten av de! Satt derfor og så en god stund og hver gang en multi stakk nesen ut av et sneglehus kom det en prinsesse og beit etter den og jagde den nedi huset igjen. Dette har pågått i to dager, så idag tenkte eg "ikke f... om de skal få plage de stakkarsene". Så eg satt opp et akvarie som har stått tomt (40-45 liter "guppy hotell") De fikk med seg alle sneglehusene (ca 50 stk). Etter det har de alle vert ute av sneglehusene hele tiden og eg ser masse tendenser til lek. Ser virkelig ut som de koser seg i det nye karet hvertfall
Men spm er: Skal ikke muliter liksom være hissig? Valgte den sneglehuslekeren siden eg hadde prinsesser. Etter det eg har hørt og lest skulle den være den som klarte seg best ilag med prinsesser... Skulle eg bare hatt de ilag med de andre og se om det hadde kommet seg etterhvert? Har ingen problemer med og ha de i 40 literen men det e et drittkar. Kommer alger i det bare du ser på det... No har eg hvertfall sjangs til og få yngel til og vokse opp visst de skulle få det. I 271 literen har eg calvuser så de hadde vel blitt snacks da hehe... Noen som har noen formeninger??
Noen som vet om det er en overgangsfase? Ble så tomt i 271 literen uten sneglehusene og multiene...
Det beste hadde nok vært å la multiene være der uten prinsessene et par dager så de blir trygge, og så la prinsessene komme tilbake. Men å putte prinsessene i et 40liters kar for bare to dager, går nok ikke særlig bra, så du måtte hatt no større for å prøve det.
Ååå... tror eg bare har multiene i 40 literen eg. Syns egentlig det e litt lite men ser ut som de trives kjempegodt faktisk. Ser det an. Takk for svar. Har du solgt dine multier no? Var dine nærvøse i begynnelsen?
Mine breviser var kjempenervøse i starten. Gikk jeg inn i rommet, eller lagde en bevegelse ville de fly ned i husa sine igjen.

Det gikk bedre etter de fikk i seg noe mat. Da begynte de å "stole" på meg. Nå ser de vel meg som en som gir dem mat, enn en som skal gjøre dem vondt.

Morsomt med sneglehuslekere!

Lykke til
Kristian
Har ikke du prinsesser og? Hvordan behandler de brevisene?
Jo, det har jeg! Hmm.. De bahandler vel ikke brevisene noe særlig bra. En har de jaget helt vekk, har ikke sett den på snart en uke, regner med at den er død. Nå er de på en annen, den blir tvunget ned i sneglehuset hele tia. Ellers så er det 3 stk igjen. De blir jaget de også, men de blir jaget oppover og nå bor de nærmest i overflaten.

Men de ser jo sunne ut, svømmer rundt og spiser. Mitt største problem nå er at prinsessene har laget hule under sneglehusa, og da er det ikke lett for en liten brevis å komme seg hjem.
Mine multier var kjempenervøse i begynnelsen ja, men ble ordentlig tøffe etterhvert. Synes det er flotte fisker, så angrer kanskje LITT på at jeg solgte dem, men samtidig var de så hissige og jeg skulle hatt større kar Ikke det mest uvanlige slaget, så jeg får vel tak i nye om jeg vil ha det senere en gang.

Men å bare ha multier i en 40liter går nok kjempebra, for det er kolonifisk som gjerne vil ha bunnen dekket av sneglehus.
Irene N
Mine multier var kjempenervøse i begynnelsen ja, men ble ordentlig tøffe etterhvert. Synes det er flotte fisker, så angrer kanskje LITT på at jeg solgte dem, men samtidig var de så hissige og jeg skulle hatt større kar :-) Ikke det mest uvanlige slaget, så jeg får vel tak i nye om jeg vil ha det senere en gang. Men å bare ha multier i en 40liter går nok kjempebra, for det er kolonifisk som gjerne vil ha bunnen dekket av sneglehus.

Jippi. Da trives de nok i 40 literen.Ligger ved noen bilder av tanken/multiene
Det ble kjempebra

Fikk litt lyst til å gjøre om min 60-liter til en brevis-tank, nå ja

Jeg venter å ser hva som skjer over jul, men tenker det blir enda et tanganyika-kar.

Du må holde oss oppdatert med bilder og fisk.
Dette ble jo kjempefint! Bare å vente nå, så dukker det nok opp yngel etterhvert =)
Det hadde vert morsomt! Håper på det
Kristian
Det ble kjempebra:) Fikk litt lyst til å gjøre om min 60-liter til en brevis-tank, nå ja:) Jeg venter å ser hva som skjer over jul, men tenker det blir enda et tanganyika-kar. Du må holde oss oppdatert med bilder og fisk.

Jepps will do Takk for komplimentet kristian og Irene
Tilfeldig bekjentskap
© Mona Opland
Reklame for plussmedlemskap