Hvordan få bort kalk på innsiden av ruten i akvariet?

Hei! Jeg lurer på hvordan man skal få bort de hvote kalkstrekene i akvariet? Akvariet er i drift, og kan derfor ikke bruke såpe eller lignende..
Om strekene er under vann, og vannet ditt er noenlunde bløtt, kan de forsvinne av seg selv i løpet av noen uker.
Men det blir jo alltid nye streker etter det vannkanten er, hvordan skal jeg få de bort? Jeg kan ikke ha vann helt opp til kanten, for da vil det renne over..
Dekkglass eller tett lystopp pleier å forhindre kalkstreker, da luftfuktigheten over vannet er nærmere 100%. Jeg gjetter på at du har en relativt åpen topp?

Men uansett, kanskje noe eddik, fosforsyre, sitronsyre eller noe annet surt som fiskene tåler, på en tannbørste (som aldri har vært i kontakt med triclosan-holdig tannkrem) og masse tålmodig pussing kan hjelpe? Men jeg tipper at det blir mye jobb.

I noen akvarier løses det ved at toppen går litt ned over sidene, sånn at både vannflaten og eventuelle kalkstriper i praksis er skjult.
Jeg har eheim 54l, så lokket går over kanten, og stripene synes ikke. Er bare jeg som liker å ha det på stell der man ikke ser og!
Ja ja, da slipper du i hvert fall ikke opp for ting å gjøre med det første.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap