Startsett til nybegynnere

Hei!

Jeg har en datter som prater mye om fisk, og som har spurt nesten hver dag den siste måneden om vi kan ha akvarium hjemme.

Jeg hadde akvarium når jeg var yngre, (ca 20 år siden) så ikke så mye jeg kan eller husker lengre.

Vi har sett på litt forskjellige startsett ser at det er veldig stor forskjell på pris.
ligger på alt fra 499,- til 1899,- tar ikke sjansen på de billigste, orker ikke ende opp med mye jobb og bytting av parkett fordi det blir lekkasje

Hvordan er det med kvaliteten på disse startsettene?
Tenker at vi skal begynne litt forsiktig, ser for meg ett av disse:

Juwel Rekord 600 63 Liter
AquaEl Leddy 80 Sort 105 Liter
Juwel Rekord 800 110 Liter

Disse ligger på mellom 1000,- og 1890,-

Kommer sikkert flere spørsmål etterhvert. Men først må vi bestemme oss for å kjøpe.
Vi har allerede lest en del av artiklene på sidene her, så gleder oss til å lære mye om vår nye felles hobby. Fant en artikkel om fiskeløs oppstart av akvarium som virka veldig bra, så blir nok noen timer på sidene deres fremover.

MVH
Tiril og pappa Roger
Jeg kan ikke svare på om kvaliteten på de nevnte startsett er bra, men både Juwel og Aquael er nå anerkjente merker. Det du skal være litt obs på, er at slike startsett ofte kan ha litt underdimensjonerte filtre og ikke alltid så veldig bra lys (skal som sagt ikke uttale meg om nevnte sett). Uansett, et godt råd: Velg så stort kar som mulig! Lettere å holde stabile vannverdier, og du har flere fiskearter å velge i. 100+ liter er fint.

Tommel opp for fiskeløs innkjøring! Gjerne med Salmi - det er flere tråder om det her, også en steg-for-steg-guide
Har en Juwel Record 800 (LED) som ble kjøpt i vår.
Mye bra med dette settet, og noen mindre negative sider.

Positivt:
- God belysning
- Bra filter, som er enkelt å vedlikeholde
- Varmekolben er "gjemt" inni filteret
- Enkelt å rense filteret
- 2 luker, en til fôr og en som åpner hele toppen
- Høy kvalitet og finish

Negativt:
- Filteret er silikonert til akvariet. Der fører til at det kan samle seg "skit" og "drit" bak der som er vanskelig å få vekk.
- Pumpen lager litt støy. En kan redusere denne støyen ved å dra litt i filteret og passe på at det ikke er noe som drar i ledningen. Ved å gjøre det blir akvariet nesten lydløst når du står 3-4 meter unna.


Har også et aquaEl Leddy 60. Har ikke hatt dette så lenge. Kvaliteten virker grei, men virker litt "billig", noe som det for såvidt var. Varmekolben kan ikke justeres, og filteret lager en veldig lav gnisse-lyd. Om det er slik på den større modellen vet jeg ikke; men tenkte det var greit å vite.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap