Nybegynner, konkrete spørsmål jeg har.

Min første post på forumet vedr mitt første akvarium og mine første fisk!

bakgrunn:
Vi har kjøpt oss et brukt 110L akvarium for 6 uker siden.
Det ble vasket grundig, sand og steiner spylt med vann (u/såpe) og skrubbet.
Filter demontert og skrubbet/spylt.
Kjøpt inn diverse planter som både festet med rot og som "flyter rundt"
Lot filteret og planetene gå i ca 3 uker før vi kjøpte 6 kardinaltetra og 4 guppy.
Dessverre ble vi solgt 3 hanner og 1 hun, noe som virket stressende på henne da de 3 hannene aldri lot henne være i fred. Leste også at kardinalene liker seg best med minst 10stk i stimen. Dermed kjøpte vi flere guppy'er og har nå totalt 6 hunner og 3 hanner som har skapt litt mer harmoni. Vi kjøpte også flere tetra som nå teller totalt 12stk. So far so good.


Spørsmål:

1. Kan vi blande guppy og k-tetra? Fikk råd om det i et blad vi fikk med fra dyrebutikken. Men vi leser bl.a. på dette forum at det ikke stemmer mtp PH-verdien de trives i er ulik. PH-verdien vår idag er ca 7,5-8,0 ifølge test. Nitritt
vel, av totalt 7 spørsmål ser jeg at kun det ene kom med.
Hva skjedde med resten?

Teksteditoren er ikke helt god alltid. Hvis du har satt inn spesialtegn kan det ha herpet posten. Syns å huske at spesielt "større-enn" eller "mindre-enn"-tegn kan kutte etterfølgende tekst fordi det tolkes som en HTML-tag.

Angående spørsmål 1 så vil jeg si at de kan kombineres, men du har rett i at forskjellige krav til vannverdier gjør at det ikke er helt optimalt.

Siden du har pH på over 7 vil kardinaltetraen potensielt trives dårligere enn den kunne. Vurder å holde deg til fisk som liker hardt vann. Asiatiske og afrikanske arter er ofte (men ikke alltid) slik. Et godt tips er å alltid sjekke fiskebasen før du kjøper fisk.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap