- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Trenger starthjelp 60 liters akvarium
Trenger starthjelp 60 liters akvarium
Hei.
Jeg har kjøpt meg et 60 liters akvarium. Har ingen erfaring med dette så trenger hjelp. Har vaska sand og fylt oppi vann hittil. Filteret har gått i 1 dag og temperaturen ligger på mellom 26-28 grader. Skal kjøpe planter idag. Hvordan fisk og hvor mange er anbefalt som Max?
Har 2 små barn i huset så skal gjerne ha noen fisker med farger og litt liv
Setter stor pris på svar.
Mvh Emil
Jeg har kjøpt meg et 60 liters akvarium. Har ingen erfaring med dette så trenger hjelp. Har vaska sand og fylt oppi vann hittil. Filteret har gått i 1 dag og temperaturen ligger på mellom 26-28 grader. Skal kjøpe planter idag. Hvordan fisk og hvor mange er anbefalt som Max?
Har 2 små barn i huset så skal gjerne ha noen fisker med farger og litt liv
Setter stor pris på svar.
Mvh Emil
Postet 15.01.18 kl 09:54
Hei, og velkommen til hobbyen og til Akvaforum!
Det første jeg mener du bør sette deg inn i, er temaene nitrogensyklusen, fiskeløs innkjøring og vannverdier, og dessuten lese deg opp på ulike fiskearters behov. Jeg har skrevet litt om dette før, så her har jeg klippet og limt litt fra tidligere innlegg og lagt inn noen lenker til deg:
Nitrogensyklusen: Alt organisk avfall i akvariet (fiskeavføring, planterester, matrester, etc) brytes ned til ammoniakk/ammonium, som er giftig for fisk. Derfor filtrerer vi vannet i akvariene våre. I filteret slår det seg ned bakterier som bryter ned ammoniakk til nitritt (også giftig) og nitritt til nitrat (ikke giftig i mindre mengder). Nitrat holder vi på akseptabelt nivå ved å gjennomføre vannbytter. Fra oppstart tar det vanligvis ca. 4-6 uker å bygge opp en stor nok bakteriekoloni til å ta seg av giftstoffene som dannes i et fullt belastet akvarium. Dersom belastningen er for stor i forhold til filterets kapasitet, vil ikke filteret klare å omdanne all forurensningen fort nok. Konsentrasjoner av giftige og mindre giftige stoffer bygger seg også fortere opp i lite enn stort vannvolum.
Fiskeløs innkjøring: Mange nybegynnere tror (eller får høre fra dyrebutikken) at man kan ha fisk i et nytt akvarium med nytt filter fra dag 1, etter et par dager, eller etter et par uker. Det er ikke å anbefale, for fiskenes skyld. De vil da bli utsatt for giftig ammoniakk og nitritt mens bakteriekolonien i filteret bygger seg opp til å klare full belastning. Derfor anbefaler vi fiskeløs innkjøring, dvs. at man ikke tilsetter fisk før filteret er ferdig innkjørt (4-6 uker +/-). Men filteret blir ikke innkjørt uten at det tilføres "mat" til bakteriene vi vil ha. Da kan man tilsette f.eks. fiskemat, eller enda bedre, ren ammoniakk i form av Salmi (salmiakk uten tilsetningsstoffer). Les mer om dette f.eks her og her. Prosessen kan, om man vil, framskyndes ved å bruke ferdig innkjørte filtermedier eller «filterguffe» fra et innkjørt, sykdomsfritt akvarium – les evt. om «kick-start» av filter.
Vannverdier: Dette er viktig for fiskenes (og evt. plantenes) helse og trivsel. Disse måler du enkelt med dråpetester fra f.eks. JBL (ikke bruk strips, de er unøyaktige – mer om det her). Viktigst er pH (surhetsgrad), KH (karbonathardhet, nært knyttet til pH, påvirker hvor stabil pH er), GH (total hardhet), NH3/NH4+ (ammoniakk/ammonium), NO2- (nitritt), og NO3- (nitrat). Noe av det første du kan gjøre, er å teste pH og GH i kranvannet, sånn at du finner ut hvilke fisk som passer til disse vannverdiene. pH og GH kan også endres om man er fast bestemt på å ha fisk som krever andre verdier. Ferskvannsfisk skal normalt ikke ha (akvarie)salt i vannet, bare i spesielle tilfeller, som f.eks. ved støttebehandling ved sykdom. Er du interessert i brakkvannsfisk, skal du bruke syntetisk havsalt beregnet på saltvannsakvarier, og ikke bordsalt/akvariesalt.
Fiskevalg: Bruk kilder som f.eks. Fiskebasen og Seriously fish til å finne ut hvilke behov ulike arter har: surhetsgrad (pH), hardhet (GH) og temperatur, plassbehov, kosthold, mm. Andre ting å ta hensyn til er oksygeninnhold, strømningshastighet, lysforhold, vegetasjonsdekke/skjul, bunnlag (sand/grus/stein), osv. Meget viktig er også artenes aktivitetsnivå, temperament, behov for selskap av egen art (stim, harem, par, einstøing), og kompatibilitet med andre arter. Jeg liker å sjekke ulike fiskebaser, for det fins ikke alltid en entydig fasit.
Vedlikehold: Vannbytte 30-50 % hver uke fjerner NO3-, som bør holdes under ca. 20 mg/l. Vannbyttene fjerner også diverse organisk avfall, sykdomsorganismer, sopp- og algesporer, mm. Slamsuging, men aldri total rensing av bunnlaget (ta ut og vaske det er fy-fy). Filtermedier skylles forsiktig i akvarievann, ved behov, normalt når man begynner å merke redusert vannstrøm fra filteret, eller at det på andre måter ikke «leverer». Fjerne døde planterester, skrape alger, osv.
Jeg foreslår at du setter deg litt inn i disse tingene før du bestemmer deg for fisk. Det er masse fine fisk som kan gå i 60 liter, så jeg syns det er vanskelig å foreslå noe. Også vanskelig å foreslå når man ikke vet hvilken pH og GH dere har i vannet. Antall fisk kommer helt an på hva slags fisk du skal ha, og også filtreringskapasiteten. Det er bedre å ha litt å gå på enn å ha for mye fisk, både mht. forurensning og trivsel.
Lykke til, og fortsett å spørre om dere lurer på noe
Det første jeg mener du bør sette deg inn i, er temaene nitrogensyklusen, fiskeløs innkjøring og vannverdier, og dessuten lese deg opp på ulike fiskearters behov. Jeg har skrevet litt om dette før, så her har jeg klippet og limt litt fra tidligere innlegg og lagt inn noen lenker til deg:
Nitrogensyklusen: Alt organisk avfall i akvariet (fiskeavføring, planterester, matrester, etc) brytes ned til ammoniakk/ammonium, som er giftig for fisk. Derfor filtrerer vi vannet i akvariene våre. I filteret slår det seg ned bakterier som bryter ned ammoniakk til nitritt (også giftig) og nitritt til nitrat (ikke giftig i mindre mengder). Nitrat holder vi på akseptabelt nivå ved å gjennomføre vannbytter. Fra oppstart tar det vanligvis ca. 4-6 uker å bygge opp en stor nok bakteriekoloni til å ta seg av giftstoffene som dannes i et fullt belastet akvarium. Dersom belastningen er for stor i forhold til filterets kapasitet, vil ikke filteret klare å omdanne all forurensningen fort nok. Konsentrasjoner av giftige og mindre giftige stoffer bygger seg også fortere opp i lite enn stort vannvolum.
Fiskeløs innkjøring: Mange nybegynnere tror (eller får høre fra dyrebutikken) at man kan ha fisk i et nytt akvarium med nytt filter fra dag 1, etter et par dager, eller etter et par uker. Det er ikke å anbefale, for fiskenes skyld. De vil da bli utsatt for giftig ammoniakk og nitritt mens bakteriekolonien i filteret bygger seg opp til å klare full belastning. Derfor anbefaler vi fiskeløs innkjøring, dvs. at man ikke tilsetter fisk før filteret er ferdig innkjørt (4-6 uker +/-). Men filteret blir ikke innkjørt uten at det tilføres "mat" til bakteriene vi vil ha. Da kan man tilsette f.eks. fiskemat, eller enda bedre, ren ammoniakk i form av Salmi (salmiakk uten tilsetningsstoffer). Les mer om dette f.eks her og her. Prosessen kan, om man vil, framskyndes ved å bruke ferdig innkjørte filtermedier eller «filterguffe» fra et innkjørt, sykdomsfritt akvarium – les evt. om «kick-start» av filter.
Vannverdier: Dette er viktig for fiskenes (og evt. plantenes) helse og trivsel. Disse måler du enkelt med dråpetester fra f.eks. JBL (ikke bruk strips, de er unøyaktige – mer om det her). Viktigst er pH (surhetsgrad), KH (karbonathardhet, nært knyttet til pH, påvirker hvor stabil pH er), GH (total hardhet), NH3/NH4+ (ammoniakk/ammonium), NO2- (nitritt), og NO3- (nitrat). Noe av det første du kan gjøre, er å teste pH og GH i kranvannet, sånn at du finner ut hvilke fisk som passer til disse vannverdiene. pH og GH kan også endres om man er fast bestemt på å ha fisk som krever andre verdier. Ferskvannsfisk skal normalt ikke ha (akvarie)salt i vannet, bare i spesielle tilfeller, som f.eks. ved støttebehandling ved sykdom. Er du interessert i brakkvannsfisk, skal du bruke syntetisk havsalt beregnet på saltvannsakvarier, og ikke bordsalt/akvariesalt.
Fiskevalg: Bruk kilder som f.eks. Fiskebasen og Seriously fish til å finne ut hvilke behov ulike arter har: surhetsgrad (pH), hardhet (GH) og temperatur, plassbehov, kosthold, mm. Andre ting å ta hensyn til er oksygeninnhold, strømningshastighet, lysforhold, vegetasjonsdekke/skjul, bunnlag (sand/grus/stein), osv. Meget viktig er også artenes aktivitetsnivå, temperament, behov for selskap av egen art (stim, harem, par, einstøing), og kompatibilitet med andre arter. Jeg liker å sjekke ulike fiskebaser, for det fins ikke alltid en entydig fasit.
Vedlikehold: Vannbytte 30-50 % hver uke fjerner NO3-, som bør holdes under ca. 20 mg/l. Vannbyttene fjerner også diverse organisk avfall, sykdomsorganismer, sopp- og algesporer, mm. Slamsuging, men aldri total rensing av bunnlaget (ta ut og vaske det er fy-fy). Filtermedier skylles forsiktig i akvarievann, ved behov, normalt når man begynner å merke redusert vannstrøm fra filteret, eller at det på andre måter ikke «leverer». Fjerne døde planterester, skrape alger, osv.
Jeg foreslår at du setter deg litt inn i disse tingene før du bestemmer deg for fisk. Det er masse fine fisk som kan gå i 60 liter, så jeg syns det er vanskelig å foreslå noe. Også vanskelig å foreslå når man ikke vet hvilken pH og GH dere har i vannet. Antall fisk kommer helt an på hva slags fisk du skal ha, og også filtreringskapasiteten. Det er bedre å ha litt å gå på enn å ha for mye fisk, både mht. forurensning og trivsel.
Lykke til, og fortsett å spørre om dere lurer på noe
Postet 15.01.18 kl 11:38
Postet 07.02.18 kl 22:43
KuledrømHei, og velkommen til hobbyen og til Akvaforum! Det første jeg mener du bør sette deg inn i, er temaene nitrogensyklusen, fiskeløs innkjøring og vannverdier, og dessuten lese deg opp på ulike fiskearters behov. Jeg har skrevet litt om dette før, så her har jeg klippet og limt litt fra tidligere innlegg og lagt inn noen lenker til deg: [B]Nitrogensyklusen[/B]: Alt organisk avfall i akvariet (fiskeavføring, planterester, matrester, etc) brytes ned til ammoniakk/ammonium, som er giftig for fisk. Derfor filtrerer vi vannet i akvariene våre. I filteret slår det seg ned bakterier som bryter ned ammoniakk til nitritt (også giftig) og nitritt til nitrat (ikke giftig i mindre mengder). Nitrat holder vi på akseptabelt nivå ved å gjennomføre vannbytter. Fra oppstart tar det vanligvis ca. 4-6 uker å bygge opp en stor nok bakteriekoloni til å ta seg av giftstoffene som dannes i et fullt belastet akvarium. Dersom belastningen er for stor i forhold til filterets kapasitet, vil ikke filteret klare å omdanne all forurensningen fort nok. Konsentrasjoner av giftige og mindre giftige stoffer bygger seg også fortere opp i lite enn stort vannvolum. [B]Fiskeløs innkjøring[/B]: Mange nybegynnere tror (eller får høre fra dyrebutikken) at man kan ha fisk i et nytt akvarium med nytt filter fra dag 1, etter et par dager, eller etter et par uker. Det er ikke å anbefale, for fiskenes skyld. De vil da bli utsatt for giftig ammoniakk og nitritt mens bakteriekolonien i filteret bygger seg opp til å klare full belastning. Derfor anbefaler vi fiskeløs innkjøring, dvs. at man ikke tilsetter fisk før filteret er ferdig innkjørt (4-6 uker +/-). Men filteret blir ikke innkjørt uten at det tilføres "mat" til bakteriene vi vil ha. Da kan man tilsette f.eks. fiskemat, eller enda bedre, ren ammoniakk i form av Salmi (salmiakk uten tilsetningsstoffer). Les mer om dette f.eks [URLBLOCK1] og [URLBLOCK2]. Prosessen kan, om man vil, framskyndes ved å bruke ferdig innkjørte filtermedier eller «filterguffe» fra et innkjørt, sykdomsfritt akvarium – les evt. om «kick-start» av filter. [B]Vannverdier[/B]: Dette er viktig for fiskenes (og evt. plantenes) helse og trivsel. Disse måler du enkelt med dråpetester fra f.eks. JBL (ikke bruk strips, de er unøyaktige – mer om det [URLBLOCK3]). Viktigst er pH (surhetsgrad), KH (karbonathardhet, nært knyttet til pH, påvirker hvor stabil pH er), GH (total hardhet), NH3/NH4+ (ammoniakk/ammonium), NO2- (nitritt), og NO3- (nitrat). Noe av det første du kan gjøre, er å teste pH og GH i kranvannet, sånn at du finner ut hvilke fisk som passer til disse vannverdiene. pH og GH kan også endres om man er fast bestemt på å ha fisk som krever andre verdier. Ferskvannsfisk skal normalt ikke ha (akvarie)salt i vannet, bare i spesielle tilfeller, som f.eks. ved støttebehandling ved sykdom. Er du interessert i brakkvannsfisk, skal du bruke syntetisk havsalt beregnet på saltvannsakvarier, og ikke bordsalt/akvariesalt. [B]Fiskevalg[/B]: Bruk kilder som f.eks.[URLBLOCK4] og [URLBLOCK5] til å finne ut hvilke behov ulike arter har: surhetsgrad (pH), hardhet (GH) og temperatur, plassbehov, kosthold, mm. Andre ting å ta hensyn til er oksygeninnhold, strømningshastighet, lysforhold, vegetasjonsdekke/skjul, bunnlag (sand/grus/stein), osv. Meget viktig er også artenes aktivitetsnivå, temperament, behov for selskap av egen art (stim, harem, par, einstøing), og kompatibilitet med andre arter. Jeg liker å sjekke ulike fiskebaser, for det fins ikke alltid en entydig fasit. [B]Vedlikehold[/B]: Vannbytte 30-50 % hver uke fjerner NO3-, som bør holdes under ca. 20 mg/l. Vannbyttene fjerner også diverse organisk avfall, sykdomsorganismer, sopp- og algesporer, mm. Slamsuging, men aldri total rensing av bunnlaget (ta ut og vaske det er fy-fy). Filtermedier skylles forsiktig i akvarievann, ved behov, normalt når man begynner å merke redusert vannstrøm fra filteret, eller at det på andre måter ikke «leverer». Fjerne døde planterester, skrape alger, osv. Jeg foreslår at du setter deg litt inn i disse tingene før du bestemmer deg for fisk. Det er masse fine fisk som kan gå i 60 liter, så jeg syns det er vanskelig å foreslå noe. Også vanskelig å foreslå når man ikke vet hvilken pH og GH dere har i vannet. Antall fisk kommer helt an på hva slags fisk du skal ha, og også filtreringskapasiteten. Det er bedre å ha litt å gå på enn å ha for mye fisk, både mht. forurensning og trivsel. Lykke til, og fortsett å spørre om dere lurer på noe :-)
Hei du! Jeg har ganske mange spørsmål som jeg håper du kan svare på! Jeg er 100% nybegynner.
Jeg lurte på om det er viktig med sånn AquaSafe water conditioner? Må man ha det? Eller bør man? Angående den nitrogensyklusen, når vet jeg at vannet er "klart for bruk?" Er det noe man kan måle med?
Skal jeg bare tilsette vanlig fiskemat i tom akvarium? Er det riktig? Hvis det er riktig, hvor mange ganger skal jeg gjøre det da?
Hva slags grass kan jeg bruke i akvarium? Jeg kan liksom ikke finne noe grass jeg liker i skogen og sette den i akvarium?
Hvordan skal toppen av akvarium se ut? Da mener jeg altså vannet. Akkurat nå så har jeg kanskje støv på toppen.
Postet 04.07.18 kl 02:30
Alexander OlsenJeg lurte på om det er viktig med sånn AquaSafe water conditioner? Må man ha det? Eller bør man?
Dette er det delte meninger om. Jeg personlig bruker ikke vannforbedringsmiddel, ettersom jeg mellomlagrer byttevannet (har det i en plastkasse og lar det stå over natta eller lenger, med sirkulasjonspumpe gående og varmekolbe som gir passe temperatur), og da luftes klor og annen gass ut av seg selv. Aquasafe og liknende produkter bør man helst bruke hvis man ikke lufter vannet på forhånd. Det er mange som ikke bruker det da heller, fordi de mener det er lite klori kranvannet, men det kan jo være en risiko å ta. man vet aldri når vannverket bestemmer seg for å tilsette ekstra klor (dvs., de gir noen ganger beskjed om dette, men ikke alltid beskjeden når ut i tide). Dersom vannverket bruker kloraminer i rensing av vannet, holder verken utlufting eller Aquasafe, da er det f.eks. Seachem prime som gjelder. Hvordan man gjør ting har altså endel sammenheng med om man har offentlig eller privat vann, og hvordan dette blir behandlet/renset.
Alexander OlsenAngående den nitrogensyklusen, når vet jeg at vannet er "klart for bruk?" Er det noe man kan måle med?
Her bør du starte med å lese det jeg linket til om fiskeløs innkjøring. Vannet er klart når du ved tilsetting av f.eks. salmiakk måler både ammoniakk og nitritt til 0 24 timer etter tilsettingen. Merk at ammoniakk og nitritt også vil være 0 helt i starten av innkjøringen, så du skal først se en økning i både nitritt og nitrat (og evt. ammoniakk hvis du bruker fiskemat i stedet for salmiakk) over en tidsperiode, og så skal disse synke igjen. Det tar som sagt ofte 4-6 uker før det er klart.
Alexander OlsenSkal jeg bare tilsette vanlig fiskemat i tom akvarium? Er det riktig? Hvis det er riktig, hvor mange ganger skal jeg gjøre det da?
Det er flere måter å gjøre det på. Jeg har selv kun brukt Salmi (ammoniakk uten tilsetningsstoffer) - les da det jeg har linket til i mitt forrige innlegg. Med Salmi kan du tilsette en nøyaktig og passende mengde ammoniakk, og slik ha full kontroll på prosessen fra dag til dag. Med fiskemat blir det litt mer tilfeldig, men det går også an, prinsippet er forsåvidt det samme: Du skal mate bakteriene som skal vokse fram.
Alexander OlsenHva slags grass kan jeg bruke i akvarium? Jeg kan liksom ikke finne noe grass jeg liker i skogen og sette den i akvarium?
Er det planter du snakker om? Du må jo ha vannplanter, ikke "grass" fra skogen. Dra i dyrebutikken og se hva de har, eller bestill noe på nett. Se f.eks. hos Aquano.no. Planter har også krav til vannverdier, næring, lysforhold og CO2, så start med planter som regnes som enkle (se f.eks. en liten guide hos Tropica, som de fleste dyrebutikker tar inn planter fra - velg planter som er merket "Easy"). Planter fra norsk natur vil selvsagt fungere dårlig i et tropisk akvarium, og tropiske planter fungerer dårlig i et kaldtvannsakvarium.
Alexander OlsenHvordan skal toppen av akvarium se ut? Da mener jeg altså vannet. Akkurat nå så har jeg kanskje støv på toppen.
Vannet skal være klart, men i et helt nyoppstartet akvarium er det ikke helt uvanlig at det kan oppstå litt støv og grums fra f.eks. sand/grus. Dette pleier å gå seg til med litt vannbytter og vedlikehold. Gjør det ikke det, må du finne ut hvor det evt. kommer fra - støv fra rommet? Eller støv fra filtermedier i oppløsning? Man kan også ha en proteinhinne på overflata (gråaktig/grønnaktig, litt oljete), da kan det hjelpe å bedre sirkulasjonen i overflata, evt. å renske opp i karet hvis det er mye organisk avfall der.
Håper dette hjelper deg på vei
Postet 04.07.18 kl 14:25
Kuledrøm[QUOTE=Alexander Olsen]Jeg lurte på om det er viktig med sånn AquaSafe water conditioner? Må man ha det? Eller bør man?
Dette er det delte meninger om. Jeg personlig bruker ikke vannforbedringsmiddel, ettersom jeg mellomlagrer byttevannet (har det i en plastkasse og lar det stå over natta eller lenger, med sirkulasjonspumpe gående og varmekolbe som gir passe temperatur), og da luftes klor og annen gass ut av seg selv. Aquasafe og liknende produkter bør man helst bruke hvis man ikke lufter vannet på forhånd. Det er mange som ikke bruker det da heller, fordi de mener det er lite klori kranvannet, men det kan jo være en risiko å ta. man vet aldri når vannverket bestemmer seg for å tilsette ekstra klor (dvs., de gir noen ganger beskjed om dette, men ikke alltid beskjeden når ut i tide). Dersom vannverket bruker kloraminer i rensing av vannet, holder verken utlufting eller Aquasafe, da er det f.eks. Seachem prime som gjelder. Hvordan man gjør ting har altså endel sammenheng med om man har offentlig eller privat vann, og hvordan dette blir behandlet/renset.
Alexander OlsenAngående den nitrogensyklusen, når vet jeg at vannet er "klart for bruk?" Er det noe man kan måle med?
Her bør du starte med å lese det jeg linket til om fiskeløs innkjøring. Vannet er klart når du ved tilsetting av f.eks. salmiakk måler både ammoniakk og nitritt til 0 24 timer etter tilsettingen. Merk at ammoniakk og nitritt også vil være 0 helt i starten av innkjøringen, så du skal først se en økning i både nitritt og nitrat (og evt. ammoniakk hvis du bruker fiskemat i stedet for salmiakk) over en tidsperiode, og så skal disse synke igjen. Det tar som sagt ofte 4-6 uker før det er klart.
Alexander OlsenSkal jeg bare tilsette vanlig fiskemat i tom akvarium? Er det riktig? Hvis det er riktig, hvor mange ganger skal jeg gjøre det da?
Det er flere måter å gjøre det på. Jeg har selv kun brukt Salmi (ammoniakk uten tilsetningsstoffer) - les da det jeg har linket til i mitt forrige innlegg. Med Salmi kan du tilsette en nøyaktig og passende mengde ammoniakk, og slik ha full kontroll på prosessen fra dag til dag. Med fiskemat blir det litt mer tilfeldig, men det går også an, prinsippet er forsåvidt det samme: Du skal mate bakteriene som skal vokse fram.
Alexander OlsenHva slags grass kan jeg bruke i akvarium? Jeg kan liksom ikke finne noe grass jeg liker i skogen og sette den i akvarium?
Er det planter du snakker om? Du må jo ha vannplanter, ikke "grass" fra skogen. Dra i dyrebutikken og se hva de har, eller bestill noe på nett. Se f.eks. hos Aquano.no. Planter har også krav til vannverdier, næring, lysforhold og CO2, så start med planter som regnes som enkle (se f.eks. en liten guide hos Tropica, som de fleste dyrebutikker tar inn planter fra - velg planter som er merket "Easy"). Planter fra norsk natur vil selvsagt fungere dårlig i et tropisk akvarium, og tropiske planter fungerer dårlig i et kaldtvannsakvarium.
Alexander OlsenHvordan skal toppen av akvarium se ut? Da mener jeg altså vannet. Akkurat nå så har jeg kanskje støv på toppen.
Vannet skal være klart, men i et helt nyoppstartet akvarium er det ikke helt uvanlig at det kan oppstå litt støv og grums fra f.eks. sand/grus. Dette pleier å gå seg til med litt vannbytter og vedlikehold. Gjør det ikke det, må du finne ut hvor det evt. kommer fra - støv fra rommet? Eller støv fra filtermedier i oppløsning? Man kan også ha en proteinhinne på overflata (gråaktig/grønnaktig, litt oljete), da kan det hjelpe å bedre sirkulasjonen i overflata, evt. å renske opp i karet hvis det er mye organisk avfall der.
Håper dette hjelper deg på vei
Takk for ditt svar! Men jeg har en del flere nå. hvis du kan svare på de.
Nå har jeg kjøpt sånn Happy-Life / HappyStart flaske som har "levende bakterie" inni seg. Da lurte jeg på om du har noe erfaring med sånne type produkter? Trenger jeg bare "adde" den så skal jeg bare vente til ammoniakk level går ned eller? Funker det sånn? Jeg fikk ihvertfall høre fra dyrebutikken at jeg kan bare helle den mengden jeg trenger så skal jeg vente par dager eller uker. Er det riktig?
Jeg tror jeg gjorde en feil også. Jeg leste litt feil på instruksjoner det sto at jeg skal enten adde den mengden helt vanlig eller så skal jeg helle den bare i filteren. Jeg har gjort begge. Både i vannet og i filteren. Skal jeg bytte vannet da? Litt pinlig dette her, men sånn er det bare
Postet 05.07.18 kl 00:35