110 liter til Tanganyika fisk, forslag til beboere?

Etter eksamen får man fort mer tid til fisk igjen. Derfor tenkte jeg at det skulle vann i et gammelt 110 liters akvarium jeg tenkte jeg skulle finne i alt rotet her... (Jeg er ikke ferdig med eksamene enda, men fytti katta hvor deilig det er å drømme litt mens man egentlig skulle lese )

Jeg lurte mest på beboere i dette akvariet, da jeg ikke har hatt Tanganyika før så må jeg jo finne noen som passer for en rookie på Tanganyika, har hatt Malawi og masse rart fra Mellom/Sør-Amerika, har enda forresten.

Har brukt den super-deilige bookmark-funksjonen på sida og bare gått etter størrelse på akvarie de krever, vet ikke om de kan finne på å klikke i vinkel på hverandre..

De jeg har funnet så langt
Julidochromis transcriptus
Lamprologus ocellatus
Neolamprologus multifasciatus
Julidochromis marlieri
Prinsessen av Burundi (Neolamprologus brichardi)
Neolamprologus brevis

Vet ikke hvor lette de er å få tak i heller, men jeg har en tendens til å reise ganske langt for å tak i de fiskene jeg bare MÅ ha

Om noen har en side på verdensveven de kan gi adresse til hvor det finnes info en slik krabat som meg selv kan dra nytte av så bare putta'n her

Koz og klemz
Øyvind!
Ta bort Prinsessen av burundi, så skulle de andre gå fint sammen. Prinsessen er noe ekkel med sneglehuslekere, da de graver igjen sneglehusene, så de ville jeg ikke hatt i samme kar.
Marlieri har jeg 4 av selv, og de er noen artige fisker. Kanskje ikke mer enn en type sneglehuslekere, men heller en liten gruppe av dem.
Hei :)
må si meg enig med merete her. Byttet inn prinsessene mine idag. Anbefaler og ha de i eget artskar. Hadde 4 stk i en 270 liter og alle de andre fiskene mine var stuet bort i et hjørne, mens prinsessene "eide" resten av akvariet. Ellers ville eg også bare gått for en sneglehusleker i et så "lite" akvarie. Heller en god liten gjeng av en art.
Lykke til og velkommen i tanganyika gjengen
Takk for supre innspill!

Helst ikke ha flere enn en art altså? Hvor mange av en art da i så fall?

Hvis jeg skulle ha hatt flere så skulle jeg kanskje ha hatt større akvarium til dem?

Eller er det noen av Tanganyikaene som kan klare seg bedre, om ikke veldig bra, sammen enn andre? Men da må de jo trives godt i et så lite akvarium som mitt på 110 liter..
det med en art gjelder bare sneglehus lekerene. Ellers kan du jo ha julidochromis arter, kanskje paracyprichromis nigripinnis (kanskje litt vanskelig og få tak i.. ),neolamprologus tetracanthus. Ellers kan du f.eks se på
www.riftlakes.com
www.shelldwellers.com
www.bigskycichlids.com
Håper det var litt til hjelp hvertfall
Jeg vil bekrefte det som sies her.

Prinsessene er litt slemme fisk. Har Hatt 2 prinsesser sammen med fire N. brevis nå i to uker. I sarten syns jeg det hele var kaos. Prinsessene skulle være sjefene i karet!

Men det har bedret seg mye. Nå har brevisene sin "egen" del av akvariet, og prinsessene holder seg ikke så mye der. Men ikke misforstå, det er fortsatt en del karangling.

Velkommen i tanganyikagjengen
Eg har faktisk kvittet meg med mine prinsesser no Kristian
Kjøpte noen leleupier og de fløg etter de heeele tiden. Så eg fanget de (det tok sånn ca 3 timer hehehe...) og fikk byttet de. Byttet de inn i 4 stk julidochromis marlieri. Fine
Det vil jeg si var et klokt valg Vibsi
Jeg ventet på 6 breviser, men prinsessene de gikk sammen med begravde dem i sneglehusene, så de døde hele gjengen
Du må holde oss oppdatert Øyvind Alltid spennende med nye tanganyika kar.
Vibsi
Eg har faktisk kvittet meg med mine prinsesser no Kristian :) Kjøpte noen leleupier og de fløg etter de heeele tiden. Så eg fanget de (det tok sånn ca 3 timer hehehe...) og fikk byttet de. Byttet de inn i 4 stk julidochromis marlieri. Fine:)

Hehe, de ville ikke ut, nei?

Ja, det er nok som Merete sier, lurt. Også er J. marlieri flotte fisker også!

Litt trist, du hadde fått et eller to par? Kanskje?

Selv har jeg ingen planer om å kvitte meg med brevisene eller prinsessene. Det går såpass bra så jeg skal prøve å se hva som skjer hvis det kommer unger på noen av fiskene. Går det bra skal akvariet bestå av 8-10 brevis og 2 prinsesser.
Ja hvertfall et par. Men syns egentlig begge parene gravde og styrte på eg hehe... men no e det gjort angrer ikke, for eg ble gal av og se på den plagingen hehe... Håper det fortsetter og gå i den retningen for deg, at de kan være sammen uten problem. Mine oppførte seg jo som engler i begynnelsen. Men etter at det kom tre leleupier til så var det full krig.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Nordgård
Reklame for plussmedlemskap