Muslingkreps?

Siste gang jeg var og fanget svarte mygglarver så var vannstanden lav , så det kom en hel del bunnslam med i boksen jeg fraktet mygglarvene hjem i. Det ble ganske rikelig med myggiser og siden det ikke er så populært med myggklekkeri innendørs, så fordelte jeg resten av fangsten på tre små plastbokser ute på verandaen.

Da slammet hadde lagt seg så så jeg at det var kommet mye interessant med, bla noen små krepsdyr(?) som er bittesmå og fremstår som runde/ovale. Disse operer både som frittsvømmende og beitende på bunnen/sideveggene.

Jeg syns jo etterhvert synd i de små krekene som måtte ha lite mat i de små boksene, så jeg delte en fortablett i tre og ga dem. Både mygglarver, steinfluelarver og de 'små runde' går på disse.

Det later til at de 'små runde' har mangfoldiggjort seg ganske kraftig.. Jeg mistenker at dette kan være muslingkreps? Det er ikke cyclops og dafnier er vel bare frittsvømmende?

Tanken har slått meg at disse må kunne brukes som fortilskudd til små fisk, hvis det er muslingkreps?

Legger ved et par bilder. Dårlig kvalitet men de er tatt med en gammel mobiltelefon. Hvis man ser på de alminnelige barnålene og den svarte mygglarven på bildene, så får man en liten ide om størrelsen.
Et bilde til. Her har de fått en fortablett og begynner å samle seg rundt den.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap