Samboere til discus

Vet dette har vært diskutert endel, ang hva man kan ha sammen med discus.
Men jeg spør heller rett ut om enkelte fisker.

Gibbiceps?
SAE?

Evnt andre maller som fisker samme vannverdier som discus?

Bengalbotia, eller annen botia?
Det finnes så mange fine små maller at jeg ville strøket Gibbiceps. De vokser innmari fort på discusfor. Jeg ville heller ha sett på diverse Peckoltia, Ancistrinae arter eller Hypancistrus arter.

Kardinaltetra funker bra siden de kommer fra samme sted og gjerne tar smulene fra discus uten å forstyrre dem nevneverdig. Har sett bilder fra Amano sitt discusakvarium med Rødnesetetra. Det så ekstremt flott ut. Botia er litt vell romsterende synes da jeg. Sae går an, men i begrenset antall. I store stimer er SAE bøllete i framferd.

Greia er at jeg har to gibbicepser som jeg ikke vil/kan kvitte meg med. Kanskje den ene, men ikke Georg

Forresten er de begge store allerede, de bor i en 420 liter.

Jeg har tre ganske store SAE'er, kan evnt bytte de ut med noen mindre?

Rødmunn har jeg i 240-literen, så jeg tenkte på noen andre små tetraer, feks kardinaler.

Mine bengalbotia er litt "småbråkete" ja, men de er jo mest på bunnen da.
Men de kan også flyttes/byttes ut.

Er reker ok? De gjemmer seg jo mest, kan ikke se for meg at de vil bølle med discus
Problemet er at gibbier elsker discussekret når de først har fått smaken og da er det også slutt på moroa.
Min anbefaling til deg er å ikke å ha discus hvis du absolutt ikke vil kvitte deg med / flytte Georg.

Hmm... dette var ikke bra å lese.

Tvert imot OooOooOOo her var det bare bra ting å lese. Kanskje ikke de svarene du ønsket, men nå slipper du å gjøre en vanlig feil mange gjør når de starter opp et discuskar.

Når det gjelder maller så holder jeg meg til Peckoltia og Corydoras. Fortrinsvis maller som krever litt kjøtt i foret. Maller i discuskar ender gjerne opp med kun å spise proteinrikt for fordi det er det man forer discusen med.

SAE som algespiser er bortimot verdiløs i et discuskar. Det tar ikke lange tiden før den slår helt om og kun tar discusforet og dermed får algene vokse i fred for dem. Botia er skumring/nattaktive og dette passser dårlig meed discus.

Små Tetra fungerer bra. Selv har jeg nesten gitt opp dette da jeg har en discus som anser dem som for. Sakte men sikker tynner han i stimen . Jeg har nå foret opp 20 Kardina-l og 20 Sorttetra i andre kar. Disse har nå blitt så store at han kanskje lar de være i fred. Starter du med små discus så blir kanskje dette ikke noe problem.

Jeg skjønner det, Geir- og min kommentar var ment som "ikke helt det jeg ville høre"

Ikke lett dette.
Trodde jeg hadde det under kontroll, men skjønner at jeg må (atter en gang) i tenkeboksen.
Her var mange gode svar allerede. Størrelsen på karet vil vel også bety litt for hvor bra det går, men hoverdregelen er å sky alle fisker som kan bidra til at diskusene mistrives. Jeg har nå prøvd rødnesetetra i steden for kardinalneon og det ser ut til å gå bra. Jeg liker rødnesene betre enn kardinalene. De er livligere og stimer bedre, men dette betyr desverre også at de er litt mer distraherende for discusene. Den ene av discusene begynte å sture litt da rødnesene kom i karet.

Karet er på 420 liter.
Jeg liker også rødmunntetra, og har en stim av disse i 240 literen.
Selv har jeg kileflekkrasboria sammen med discusene og det går fint det. De danner litt kontrast til alle kardinaltetraen. Men har jeg valgt om igjen, så har nok rødnesetetra blitt valgt i stede for kileflekk. Litt smakssak egentlig..
Hvilke av mine maller kan jeg ha sammen med de?

Scobinancistrus aureatus L-014

Baryancistrus demantoides L-200

Peckoltia sp. L049

Jeg har en
hestehodebotia jeg kunne tenkt meg å ha ilag med discus, selvsagt utvide stimen da.
Disse er veldig rolige og ikke slike som andre botia som spretter mer rundt om kring.
Burde kanskje funke da..?

Og jeg fikk ikke svar ang reker

Hilsen masekråka MC som ikke vil gjøre for mange tabber..
MC Darup
Scobinancistrus aureatus L-014

Nei, nei 45 cm denne høres meget tvilsom ut.

MC Darup
Baryancistrus demantoides L-200

Nei, får angst av maller som passerer 12 cm med mindre man har 900 liter eller mer.

MC Darup
Peckoltia sp. L049

That's more like it.

MC Darup
Jeg har en [URLBLOCK1] jeg kunne tenkt meg å ha ilag med discus, selvsagt utvide stimen da. Disse er veldig rolige og ikke slike som andre botia som spretter mer rundt om kring. Burde kanskje funke da..?

Asia, -bob- -bob- og en fisk som blir rimelig stor. Holder meg langt unna botia i det hele tatt da de som oftest er natt- eller skumringsaktive.

MC Darup
Og jeg fikk ikke svar ang reker :)

Verdt et forsøk da det meste annet svikter fullstendig så snart de er gått i heng på discusforet. Skal du starte med små discus så er løpet kjørt på algespiserne etter to uker. Mulig reker kan være en løsning.

Min L-014 er ganske liten da, ca 10 cm.

Vil en L-200 kunne skade discusen?

Takk for flotte svar

10 cm er ikke all verden, men i det øyeblikk at discusforet treffer bunnen så blir de raskt 20 cm.

Det er her problemet ligger. Noen L-maller finner ut at sekretet på discuskroppen er uimotståelig og da er det gjort. Små maller har større frykt for discusen og sannsynligheten for at disse prøver seg er mye mindre.
Reker og Discus

Jeg har to indiske kloreker i mitt discus kar, og det ser ut til å gå greit mht discusen. Kommer discusen for nære sier rekene ifra. Jeg har derimot opplevd at rekene har huket tak i mine ( små ) SAE`r og spist dem opp. Dette har skjedd et par ganger. Så jeg vil ikke anberfale å ha kloreker sammen med for små fisk, da kan de lett bli middagsmat. Sett fra en annen side, er det slik at hvis du kjøper for små reker kan disse bli middag for discus eller mulige andre fisk med litt størrelse. Dette er i alle fall min erfaring.

Hilsen Heidi

Oisann

Jeg har endel kloreker, og skulle discusene forsynes seg av de små gjør det ikke noe.
Jeg har 6 stk. fullvokste (8 - 9cm) Betta Enisae sammen med discusen. Det går kjempefint. Enisaen er en veldig rolig fisk. Ligger mest på bunnen eller stille i topp og midt-sjiktet. De kan dog være noe griske i matfatet, men det fungerer fortsatt fint hos meg. Jeg kan ikke ha mindre fisk enn 8 - 9 cm i karet, da Enisaen går løs på denne (ikke maller) men poenget var at det går bra med Discus
Reker og diskus
Jeg har mange typer reker med diskusen: Rødnesereke, Gabonreke, Amanoreke, Kirsebærreke, Dvergtigerreke
Best fungerer etter min erfaring Rødnesereken.
De er flinke å spise alger, men det kreves veldig mange for å få effekt i et stort kar.
Jeg bumper denne tråden litt. Er så frekk at jeg må spørre fordi jeg har noen rødmunnstetra og lese her at de er ok samoboere med discus, MEN i kunnskapsbasen står det at de skal ha 22-26 i tempratur. Kan de da trivest i discuskar?? Kanskje de ikke har lest i basen :P

Lenke til rødmunnstetra

og en ting til jeg klarer ikke å se forskjellen på rødnesetetra og rødmunnstetra. Uansett står det på begge dette med 22-26
rokker, rokker, rokker og noen geophagus sp "tapajos orange head" kan ikke tenke meg en penere kombinasjon.. skal selv ha den kombinasjonen på verkstedet i vinter

http://www.thecichlidgallery.com/g.tapajo.htm

[External Image]

[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Luis Novella
Reklame for plussmedlemskap