Løvet skal plukkes etter at treet har forberedt seg til vinteren ved å trekke klorofyllet ut av bladene, og de ser visne(brune) ut. Vanligvis finner man disse på bakken når de faller ned fra trærne om høsten. Det finnes to typer eik; Vintereika beholder de visne bladene på kvistene gjennom vinteren (om ikke de blåser av); da kan man plukke de rett fra treet (det gjør jeg i hagen vår).
Jeg gjør ingen ting med dem før jeg hiver de i karene, selv når jeg plukker de fra bakken, mens andre liker å vaske dem litt først. Fiskene setter imidlertid stor pris på å gjennomsøke rusk og rask som følger med bladene, etter spiselige partikler.
Mange legger bladene litt i vann først, slik at de synker straks man legger dem i karet. Hvis ikke kan det ta to - tre dager før de synker.
P.S. Hvis du fortsatt har guppyer og noen platyer i karet ditt: eikeløv senker pH noe i vannet, og tilfører humid-stoffer som vanligvis finnes i bløtt sortevann.
Hverken Guppy eller Platy vil sette pris på det, de liker jo hardt vann med høy pH.
Et eller 2 blader i karet vil dog ikke påvirke vannet i stor grad...