Nano-akvarium 18 liter

hei, jeg har tidligere hatt større akvarium (60-210 liter), men bestemte meg veldig spontant for å kjøpe et lite nytt ett til den nye leiligheten i dag. det er flere år siden jeg har hatt akvarium og fisk, og dette var det jeg følte jeg har kapasitet til nå. Spørsmålet mitt er egentlig hvordan holder jeg det i livet? jeg har plantet en standard anubias, og litt javamose, det er fin grus som bunn og luftpumpe pluss sterkt led-lys. Jeg har i utgangspunktet lyst til å legge til litt mer planter og ha noen kirsebærreker. Jeg har også kjøpt en kampfisk (noe jeg vet ikke er optimalt). Er hele dette prosjektet dømt til å feile? trenger jeg co2, plantenæring, etc?

hilsen S
Plussmedlem
Hei!

For rekene så går det greit.
Litt vag på luftpumpa... Er det bare en luftestein eller svampfilter på enden? Med bare en luftestein så styrer du nok mot død og fordervelse (veldig dramatisk sagt, men ikke helt usant). Det må være noe som filtrerer vannet, ikke bare sirkulerer det.
Hvis det er et filter på den, er dette innkjørt i de anbefalte 5-6 ukene?

Kampfiskholdet bør du nok skrinlegge. Dette er alt for lite til å ha fisk i, dessverre. Anbefalt akvariumsstørrelse for kampfisk er 60 liter. Erfarne fiskefolk kan ha de i mindre akvarium, men for folk med begrenset erfaring ville jeg ikke gått lavere enn 40-50 liter. Jo mer vann du har, jo bedre sjans til å lykkes har du med fisk sånn i utgangspunktet.
Reker og kampfisk er heller ikke alltid en god match. Noen kampfisk overser reker, for andre er det en bedre middag.

For plantene dine sin del så trenger du ikke co2-tilsetning. Anubias og javamose er ikke krevende i det hele tatt. Tilleggsnæring setter de pris på, men det er ikke et must.

Om du ikke allerede har gjort det, så sjekk ut Artikkel-seksjonen her på akvaforum, den delen som heter "Akvarieskolen". Les gjennom de artiklene som gjelder oppstart, innkjøring og hold av fisk. De vil gi deg mye av den basiskunnskapen du trenger.

Håper dette er til noe hjelp.

Tilfeldig bekjentskap
© Mvea
Reklame for plussmedlemskap