Ominnredning

I dag har jeg ominnrededet 96-literen min.

I utgangspunktet var det valgt trollhassel istedet for røtter. (Bilde 1)
Men etter bare en uke i karet begynte det å komme mange hvite flekker på kvistene (sopp?). (Bilde 2)
Med andre ord er kvistene tydeligvis ikke tørre nok. I dag ble de derfor tatt opp av akvariet igjen, og erstattet med en del røtter.
(Bilde 3)

Jeg endte da også med å ta ut steinrøysa (fant ingen god plass til den lenger, samt sette i to kokosnøtthuler til.

Karet er temmelig nyoppstartet, så det mangler en god del på planteveksten her - men jeg vil gjerne ha tilbakemeldinger på miuligheter for forbedringer med mer
Hei hei. Hadde et kar med vrihassel stående en stund, og det var veldig pent, men litt upraktisk når jeg skulle fange fisk. Tok ned karet da jeg gikk litt lei av å ha for lite lys til plantene der + at hannen i "hovedparet" i karet døde.

Men jeg fikk også sånn hvitt som du beskriver, veldig mye faktisk, men etterhvert minket det og forsvant selv om jeg fjernet mye med henda. Og hasselen hadde ligget og tørket i maaange år.

Karet ditt blei pent nå og, men likte det bedre før
Takk for tilbakemeldig

Jeg var veldig fornøyd med vrihassel-innredningen, så jeg synes det er vanskelig å si meg fornøyd med karet nå....

Men egentlig så er det vel ikke så galt.
Og tørking funker ikke sier du? Hmm...

Du tok ned karet på grunn av lite lys - det hadde vel ikke noe med vrihasselen å gjøre eller?

mvh
Hva om en hadde tørket vrihasselen for så å la den ligge i sterk saltlake (Salt rørt ut i varmt vann) et par uker. Ville den ikke da blitt motstandsdyktig mot soppangrep? Ser jo fint ut..
Are Gjerde
Hva om en hadde tørket vrihasselen for så å la den ligge i sterk saltlake (Salt rørt ut i varmt vann) et par uker. Ville den ikke da blitt motstandsdyktig mot soppangrep? Ser jo fint ut..

Hm... vil ikke greinene trekke til seg salt da? Og senere kunne avgi salt til akvariet det puttes i? Tre er jo et porøst materiale..
Det er ikke alle tre-slag som egner seg til akvariebruk.
Enkelte typer tre inneholder en god den næringsstoffer, som kan lagres også i tørrket treverk.
Når dette trevekret legges i bløtt, vil også næringa bløtes opp, og deretter begynne å "sive".
Mugg på treverket, og i alvorlige tilfeller, kraftig algeoppblomstring, er ofte resultatet av å bruke slikt treverk

Desverre har jeg ikke noen gode råd om hvordan man får ut denne næringa.
Vakkert med denne vrihasselen, var det i hvertfall (en stund)
Ja, dette var helt klart et resultat av slik siving i alle fall.

Jeg kommer nok til å prøve dette igjen likevel - om en stund :p

mvh
Liz H
Nei, lyset hadde ikke noe med vrihasselen å gjøre. Men poenget var at ikke hasellen var grunnen til at jeg tok ned karet
Ahhhh Sånn sett ja.

Forresten var det godt å høre at fisken tålte "soppen" og at den forsvant etterhvert.. da kan det nok hende jeg våger meg på vrihasselen igjen etterhvert
Liz H
[QUOTE=Are Gjerde]Hva om en hadde tørket vrihasselen for så å la den ligge i sterk saltlake (Salt rørt ut i varmt vann) et par uker. Ville den ikke da blitt motstandsdyktig mot soppangrep? Ser jo fint ut..

Hm... vil ikke greinene trekke til seg salt da? Og senere kunne avgi salt til akvariet det puttes i? Tre er jo et porøst materiale..

Legger alltid røtter jeg finner selv i saltlake. De beste røttene jeg har hatt i mine kar, har ligget i fjæresonen. Tar meg ofte en tur til stranda for å se etter rekved/røtter etter sterk pålandsvind. Kan finne mye fint der. Finner jeg en fin rot eller liknende en annen plass, bruker jeg da en saltlake for å etterlikne den effekten.

Litt salt har aldri skadet ferkvannsfisk så vidt jeg vet.... ?
mine nye røtter får også en dupp i saltvann før de spyles godt og deretter oppi karet.

de farger dog litt for det men vannbytter fikser den saken.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap