Hva er best?

Tenker på å skaffe meg 6 stk. platy (helst korallplaty). Er ikke spesielt interessert i å få yngel, men ønsker at fiskene skal få det så bra som mulig. Bør jeg da kjøpe bare hunner eller 5 hunner og 1 hann eller 4 hunner og 2 hanner?
4 hunner og 2 hanner er en fin fordeling. Det kan nok hende at de får yngel når du har begge kjønn, men du kan jo bare la dem bli værende i karet dersom du ikke ønsker å fóre dem opp. Sannsynligheten er da stor for at de vil ende opp som levendefór for de andre fiskene

Jeg er helt enig med Tone.
Og det fine med flere av forskjellig kjønn er at de nok vil briske seg litt for hverandre og bli flotte.

Nå vet jeg ikke helt hvor mye slikt platy driver på med, men andre fisker jeg har er i allefall slik.
Når de får litt konkurranse om damene blir de flottest
Levendeføderhanner kan være en stor belastning på hunnene. Dette gjør man klokt i å ta hensyn til når det gjelder kjønnsbalanse.

Hos noen arter som feks. Micropoecilia picta kan hannene finne på å jage et stort antall hunner til døde.
Takk for hjelpa Da blir det fire hunner og 2 hanner hvis jeg bestemmer meg for å gå for platy.

Tror dere det ville gått greit å sette inn en tetrastim (f. eks. kardinaltetra) sammen med platy? Er litt redd for at tetraene kan nappe i finnene til platyene. Kanskje jeg heller burde velge guppy og platy?
jeg har platy og kardinaltetraer i samme kar uten at det har vært noe problem
Har kardinal og platy
Har 6 platy med fordelingen 2 hanner og 4 hunner, og 16 kardinaltetra, som tok myye mindre plass enn jeg hadde sett for meg i mitt 90 liters akvarium, så det går helt bra! De blir vel større og sprer seg sikkert, så da burde jeg kanskje likevel nøye meg med 16 stk.
Platyene derimot, de har fått unger, og kommer til å beholde et par hunner vel og merke, for en av hannene mine er så plagsom på hunnene til tross for at de er 4, så jeg ville kjøpt 5 hunner til 2 hanner
Lykke til!
Kardinaltetra er jo så nyydelig =)
Tilfeldig bekjentskap
© Arne Olsen
Reklame for plussmedlemskap