Prosedyre ved salg av fisk privat

Lurte litt på hvordan dere gjør det når dere skal selge/kjøpe fisk privat.

Etter en bommert idag har jeg bestemt meg for å heretter alltid holde meg til tidligere prosedyre;

jeg bringer aldri fisk (gjør jeg det skal jeg ha betalt for det, og jeg bringer ikke andre steder enn hjem til vedkommende)

jeg fanger aldri fisk før kjøper er her

Jeg godtar samme vilkår fra selger.

Hvordan gjør dere dette, og hva slags tanker har dere om dette?
Jeg har blitt lurt trill rundt... men er fremdeles blåøyd og ser på det som hobby....

Men hvis jeg ikke "kjenner" vedkommende, så skal pengene være på konto før jeg sender.

Vanlig å møte folk på veien og bytte fisk/penger. Har aldri blitt lurt der.

Å få folk man kjenner på besøk er det hyggeligste, ikke alltid det passer like godt å få ukjente folk inn i hjemmet.
Enig med deg i alt, hvis du ikke kjenner kjøper, eller vet at han er seriøs. Mange merkelige skruer som går rundt i to sko. Selv har jeg ikke hatt problemer med kjøpere.

Jeg sender ikke fisk, så det problemet har jeg ikke.

Det plager ikke meg å få folk hit, de får bare vente til jeg har fanget fisken. Jeg trenger jo ikke underholde de
Og man avtaler jo når det passer.

Jeg blir litt matt av useriøse kjøpere ja, det er jo stress for fiskene å bli fanget, pakket.. for deretter å bli pakket ut igjen.
Og kanskje måtte pakkes ned igjen dagen etter.
Selv foretrekker jeg å fange fisk i ro og mak før kjøper kommer. Å møte noen på et gatehjørne med en pose har blitt foreslått, men det vil jeg ikke.

Tipper at disse greiene er litt vanskeligere for dere Østlendinger.

MC Darup
Jeg sender ikke fisk, så det problemet har jeg ikke. Det plager ikke meg å få folk hit, de får bare vente til jeg har fanget fisken. Jeg trenger jo ikke underholde de :) Og man avtaler jo når det passer. Jeg blir litt matt av useriøse kjøpere ja, det er jo stress for fiskene å bli fanget, pakket.. for deretter å bli pakket ut igjen. Og kanskje måtte pakkes ned igjen dagen etter.

Det er kanskje underholdning nok å se på deg, når du fanger fisk ? hehe
Har som utgangspunkt at jeg aldri bringer fisk til en møteplass i byen, har opplevd folk som ikke møter opp og syns det er kjipt både for meg og for fisken. Kjipt også for kjøper, for i andre rekke vil jeg tipse min omgangskrets om å ikke handle med vedkommende dersom han/hun ikke uoppfordret kommer med en god unnskyldning på hvorfor de måtte bryte avtalen og hvorfor de ikke kunne ha gitt beskjed. Andre skal få slippe samme dårlige erfaring jeg evt. fikk med vedkommende.

Jeg er kollektivtrafikant så dermed utgår det ganske automatisk at jeg bringer fisk til folk. Hvis de virkelig har lyst på det jeg selger så kan de vel oppsøke kjøper eller møte meg på halvveien?

Unntaket fra regelen på at jeg ikke bringer til sentrum, er dersom de bare er på gjennomreise i byen, og/eller at vi holder fortløpende sms-kontakt på når vi tror vi kommer til å være der og hva vi har på oss og sånn fra et par timer før møte-tidspunktet.

Det siste unntaket gjelder hvis jeg skal handle med en person som er aktiv på et av de tre foraene jeg selv er aktiv på. Vi blir jo litt kjent på nett, og det ville ikke tatt seg bra ut å være kjip mot en man "omgås" til vanlig?... Dersom kjøper er en profilert bruker så går jeg ut i fra at vedkommende driver seriøst.

Kjipt MC, håper vedkommende har en veldig god unnskyldning å komme med...
Viggo Gausvik
Det er kanskje underholdning nok å se på deg, når du fanger fisk ? hehe

tsk tsk tsk
Håvard Støre Andresen
Selv foretrekker jeg å fange fisk i ro og mak før kjøper kommer. Å møte noen på et gatehjørne med en pose har blitt foreslått, men det vil jeg ikke. Tipper at disse greiene er litt vanskeligere for dere Østlendinger.

Jeg har, hvis det er fisk jeg vet er vanskelig å fange, latt de gå i en bøtte før kjøper kommer.
Men jeg liker ikke det heller, men bedre det enn i poser.
Terapitanktenker
Kjipt også for kjøper, for i andre rekke vil jeg tipse min omgangskrets om å ikke handle med vedkommende dersom han/hun ikke uoppfordret kommer med en god unnskyldning på hvorfor de måtte bryte avtalen og hvorfor de ikke kunne ha gitt beskjed. Andre skal få slippe samme dårlige erfaring jeg evt. fikk med vedkommende.

Dette er jeg enig i, og jeg har allerede sagt til deg hvem dette gjelder.
Selvsagt kan man ikke henge ut folk offentlig, men jeg synes det er greit å advare andre.

Noen tanker om dette fra "folket" ?
Enig! Jeg syns det må være greit å advare omgangskretsen, om det nå er muntlig eller pr e-post o.a, ser ikke på dette som sladring. Det får heller være opp til de som blir advart å bedømme om de vil handle med vedkommende siden. Sjøl ville jeg nok vært skeptisk... Jeg syns ikke på noen måte dette er stygt gjort så sant det ikke foregår offentlig, hvis man ikke klarer å holde avtaler får man jo ta konsekvensene av det! Og så slipper andre å havne i samme kjedelige situasjon. Dersom noe kommer i veien får folk ha vett til å gi beskjed!

Jeg synes iallefall man skal tenke på det beste for fiskene, og det er ikke mange bomturer.
MC Darup
Selvsagt kan man ikke henge ut folk offentlig, men jeg synes det er greit å advare andre. Noen tanker om dette fra "folket" ?

Syns det er helt på sin plass å advare andre dersom man finner at noen prøver seg på lureri.

Det er mer og mer vanlig i det private næringsliv at man kredittsjekker kunder før man inngår en kontrakt med vedkommende. Det er dessverre slik at de som har inkassosaker, har sjelden bare en sak. Det er mange ganger et fast handlingsmønster. Samme gjelder jo for privat salg.

Det skader dessuten hobbyen som helhet og ikke minst det gode miljøet rundt norsk akvaristikk dersom svindlere får fritt spillerom.

Selvfølgelig kan ting skje som man ikke er herre over, så man må jo være sikker i sin sak hvis man skal gå ut med noe. Ellers kan det bli myyye skittkasting... Er man bombesikker på at vedkommende ikke har rent mel i posen, syns jeg at man er i sin fulle rett når man advarer andre.

Jeg er klar over at jeg kanskje får mange på nakken nå, men skitt au - lureri og svindel er noe av det verste jeg vet.
Det verste er kanskje ikke tapte penger eller tid, men nedverdigelsen over å bli behandlet på en uverdig måte. Ekstra sårbar blir man når det tross alt dreier seg om en fisk man har stelt godt med og er glad i og som blir gjenstand for svindel.

Puh - en liten utblåsning en sen kveld
Håper dere skjønte poenget mitt selv om jeg er stuptrøtt
Man skal selvfølgelig ha i bakhodet at uforutsette ting kan forekomme, men da er det på sin plass å gi beskjed eller komme med en plausibel forklaring/unnskyldning så fort som overhodet mulig.

Om de i ettertid ikke svarer på telefonen lenger eller klager over dårlig dekning og må legge på enda linja høres helt klar og fin ut i andre enden, da har den personen dømt seg selv...

Det har også hendt meg at jeg er blitt skjelt ut på mail eller i annonsen, fra vedkommende jeg hadde avtale med, fordi jeg ikke viste forståelse for at personen måtte (hadde vært) på sykehus, enda jeg så at vedkommende var pålogget forumet ved flere anledninger mellom avtalebruddet og kjefte-mailene kom. Angrep er beste forsvar?
Terapitanktenker
Det har også hendt meg at jeg er blitt skjelt ut på mail eller i annonsen, fra vedkommende jeg hadde avtale med, fordi jeg ikke viste forståelse for at personen måtte (hadde vært) på sykehus, enda jeg så at vedkommende var pålogget forumet ved flere anledninger mellom avtalebruddet og kjefte-mailene kom. Angrep er beste forsvar?

Visste du ikke at forumet her blir brukt av de største sykehusene i landet som behandling for de mest alvorlige krefttypene, da??
D Pasientene får hver sin laptop ved ankomst på sykehuset og beskjed om å gå direkte inn på Akvaforum. Energien her inne skal visst ha en helende effekt...

Neida, alvorlig talt så finnes det jo telefoner på de aller fleste sykehus i landet. Skulle ikke være noe problem å få låne en av dem. Da jeg var innlagt, fikk vi til og med lov til å bruke mobilen inne på avdelingen.

Hvis ikke noen reagerer på slik oppførsel og sier fra til andre, kan jo vedkommende bare dure i vei og komme seg unna med det meste.

Må forresten nevne at jeg aldri har solgt en fisk i mitt liv...
Siste handel var kjøp av to L-46 maller, og da reiste vi fra Drammen til Sandnes for å gjennomføre handelen face to face. Bare gode erfaringer med den handelen!!
Terapitanktenker
Det har også hendt meg at jeg er blitt skjelt ut på mail eller i annonsen, fra vedkommende jeg hadde avtale med, fordi jeg ikke viste forståelse for at personen måtte (hadde vært) på sykehus

Den åpenbare løgnen der er velbrukt også i andre sammenhenger.
Jeg har jobbet med kredittkort i mange år, og når folk ikke betaler hverken faktura eller purring, så blir kortet sperret og det går til slutt til inkasso.

Først DA ringer kunden (enten fordi kreditten deres blir sperret eller når de mottar brev fra inkassobyrået), og skjeller og smeller og påstår at de ikke har kunnet betale på halvannen måned "fordi de har ligget på sykehus!"
En løgn som er lett å avsløre, ettersom kredittkortet er brukt flittig og daglig på både det ene og det andre, også på de datoene vedkommende var så syk at han/hun ikke kunne betale fordi de "lå på sykehus"....

Det er standardforklaringen til svært mange dårlige betalere, det har jeg erfart etter mange år i bransjen. Så hører jeg DEN forklaringen i noen sammenheng, så er jeg ekstra på vakt....
Terapitanktenker
Om de i ettertid ikke svarer på telefonen lenger eller klager over dårlig dekning og må legge på enda linja høres helt klar og fin ut i andre enden, da har den personen dømt seg selv...

mona o
En løgn som er lett å avsløre, ettersom kredittkortet er brukt flittig og daglig på både det ene og det andre, også på de datoene vedkommende var så syk at han/hun ikke kunne betale fordi de "lå på sykehus"....

At folk kan ha samvittighet til å oppføre seg sånn! Og at de i det hele tatt gidder å komme med sånne løgner, de må jo selv forstå at folk ikke går på det der? Det er rett og slett flaut!
Dette har jeg lært den tungvindte veien jeg også

Kjøper må komme hit og hente fisken. Jeg pleier å avtale at h*n skal sende meg en sms når h*n drar hjemmefra, så starter jeg å fange fisken da.
Næmmen! :op Litt nisse-flørt i disse juletider!

Men dere har jo også gjort unntak og kommet til meg med fisk da jeg bodde på Hauketo? Men da visste dere jo at jeg var hjemme og gledet meg til å få de nye søte små. Klager ikke jeg. ;o)

Men igjen, jeg føler at det er forskjell på å selge til "profilerte brukere" enn til mer ukjente brukere, av en eller annen grunn...

Hadde jo en annen kjip opplevelse, men da var det jeg som kom for å møte selger på Helsfyr i Oslo. Skulle kjøpe en rot og noen pyntefigurer og i annonsen så stod det oppgitt pris 50,-. Da jeg kom til Helsfyr etter å ha reist en time med buss, så viste det seg at selger ville ha 50,- per ting han hadde med seg!... Det var første gang jeg skulle kjøpe noe privat av noen etter at jeg begynte med akvarier, så jeg visste ikke om 50,- var mye eller lite for en liten rot og noen pyntefigurer...

Og jeg visste jo at det stod som det stod i annonsen, så jeg hadde ikke med meg stort mer kontanter enn akkurat det beløpet. Selger sa at jeg måtte jo bare sjekke annonsen når jeg kom hjem. Så jeg kjøpte en av tingene jeg i utgangspunktet var interessert i, tok bussen hjem igjen og i løpet av den timen det tok, så hadde selger rukket hjem til seg selv og fjernet annonsen....

Og det er sikkert flere enn meg som har opplevd å avtale med en kjøper at de skal hente fisken (eller i mitt eksempel eplesnegler og kirsebærreker) hjemme hos meg/selger, og så har ikke kjøper dukket opp i det hele tatt, eller gitt lyd fra seg. Det er veldig kjipt å gå i tre timer på en fredags ettermiddag og vente på noen som aldri kommer...
Terapitanktenker
Næmmen! :op Litt nisse-flørt i disse juletider! :) Men dere har jo også gjort unntak og kommet til meg med fisk da jeg bodde på Hauketo? :) Men da visste dere jo at jeg var hjemme og gledet meg til å få de nye søte små. Klager ikke jeg. ;o)

Hehe... det var vel før vi brant oss det, da ;-p

Det kommer jo også litt an på hvor langt det er til kjøper, da. Å kjøre 3 minutter til Hauketo med noen reker(?) er liksom ikke det samme som å jobbe i 2 timer med å fange en cory-stil og kjøre den til andre siden av byen bare for å få en sms om at kjøperen plutselig ombestemte seg... :-p
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap