Ny pumpe til 112-liter


I 112-literen sitter det en innvendig pumpe som fulgte med karet, vet ikke noe om dimensjoner ol.

Jeg har utvendige store pumper i de andre, og sammenligner selvsagt.

Vurdere å bytte ut den i 112-liter, men pga plass må det nesten være en innvendig pumpe.

Håper på noen gode, rimelige og bra forslag!
2224?
Har sjølv et kar på 112liter, har bytta ut innvendige med et Eheim 2224, fungerar bra. Er ikkje den enorme gjennomstrøyminga frå 2224 da, så har du fisk som likar litt bevegelse i vatnet bør du nok vurdere ei sirkulasjonspumpe i tillegg.

Er karet ditt ferdigpakke frå MP? Då passar inn og utløpa til Filteret i dei utskorne spora på baksida av toppen, genialt.

Jeg vil helst ikke ha utvendig, skrev jeg feil? :P

Karet står på en kommode hvor det ikke er plass for en filterbøtte.
Unskyld
Du skreiv innvendig ja.
Langt på natt
Er jo oftast frå innvendig til utvendig filter det går...

Skal holde kjeft eg, he-he

hehe
Du trenger slett ikke holde kjeft, kom heller med bra forslag

Skulle gjerne hatt utvendig, men den derre f**ns plassen.
Hva med Fluval 3+ (eller 4+ hvis du vil ha mye bevegelse i vannet), MC,

eller

Tetratec IN 800 ?

Klem Maren =))


Så på denne, den virker jo ok?

Fluval3+
Fra http://www.avifauna.dk

AM top innvendig filter AT-600F eller AT-800F
Det var jo fine priser på dem )

Klem Maren =))
Jammen var det et bra tips, MC =))

Vell, hvilken pumpe er det du har gått for ?

Eller har du ikke bestemt deg ennå

Klem Maren =))

Jeg har ikke bestemt meg, dessuten må jeg jo konsultere med han som tjener penger :P
Når det gjelder innvendig pumpe synes jeg det er et problem at alle har filterinnsug som er dødsfeller for yngel og reker. Bruker derfor bunnfilter i mine småkarr(Hagen bunnfilterplater med Aquaclear powerheads). Trenger jeg ekstra filtrering og sirkulasjon bruker jeg powerheads med stor blåfilterpatron. Disse valgene av rensesystemer kommer selvfølgelig av at jeg regner med å ha yngel i alle akvariene og har ikke plass til utvendige filtere til alle karrene.
Ta den tiden du trenger, MC )

Tipset fra Håvard var jo kjempebra =))

Jaja, det er jo økonomien som bestemmer =)

Klem Maren =))

Håvard,
har du noen linker til dette produktet?
Her er det lille av info produsenten har greid å skrive om produktet. Ser at
denne denne gjengen selger, men om de sender til norge, er jo en litt annen sak.
Ut over dette finner jeg ikke noe info om disse undergrusfiltrene (har selv hatt slike, og de funker faktisk)
Jeg synes VitaTech pumpene er kjempebra (Eheim)! I det karet du nevner, ville det passet med VitaTech 500.

Skikkelige kraftplugger med innstillingsmuligheter. Jeg har dem nå i flere småkar, og som ekstra pumper der jeg vil ha mere sirkulasjon og luft i vannet. Fine til yngelkar også, for man får dem i mange størrelser. De er lette å rengjøre, fordi man med en hånd kan løfte ut "filterpatron-huset", og ikke noe mer. Resten står igjen i akvariet, så du slipper å løsne sugekopper o.l. hver gang det er noe.

Vi har to innvendige i vår 112-liter - en Fluval3 pluss en AquaEl Fan3. De tar mye plass (naturlig nok...) og jeg er ikke fornøyd med filtreringen til tross for at de er to :-/ Blir nok utvendig der snart.
Alle butikker skaffer disse produktene siden de er i assortementet til Imazo. Hagen sine bunnfiltre er billige og gode i plasten. Du må kjøpe en eske med 36 plater og det antall stigrør og pumpehoder du trenger. I et 112 liter ville jeg kanskje brukt 2 pumpehoder og to stigrør, eller kombinasjon med powerhead og blåsvamp.


Fluvalfiltrene er ok de hvis en tar ut det originale filterene og stapper "boksen" full av blåfilter eks. av type grov. Da får man en mye større innsugsoverflate enn originalt og ikke minst, et mye større filtervolum.

På AquaEl-filtrene av type FAN tar jeg av selve filterboksen. Da fungerer de fint også i yngelkar. En kan også erstatte den originale filterpatronen her med blåfilter.
Endelig ny pumpe altså =))
Jeg ser at du har fått deg en Fluval 3+ i 112 literen, MC !

Man oppdager mye rart i trådene =)) Bilder avslører mye =))

Takk for at du fulgte rådet mitt =))

Klem Maren =))
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap