Saltvann fra havet

Hei. Jeg vurderer å sette opp et akvarium i sjøbua. Noen som kan komme på utfordringer knyttet til dette? Bor i Kristiansand, så det er lite til ingen frost, men tenker i utgangspunktet pumpe fra sjøen og opp i karet. Deretter tenker jeg å putte i fisk og skalldyr fra sjøen oppi.
Plussmedlem
Hei.

Har sett dette blitt gjort tidligere og med suksess.

Utfordringene består vel stort sett av elementer knyttet til mulig forurensing og temperatur (frost som du nevner). Videre er pumpekapasitet en mulig utfordring, da det ofte vil være veldig viktig å få skiftet mye sjøvann hele tiden.
Dette vil også avhenge av hvilke arter du ser for deg. Om det er fjærelevende skapninger du skal ha i karet, så vil de kreve mindre vannskifter enn større fisk eksempelvis.

Sist jeg kom over et slikt prosjekt var det en hobbydykker som drev det, og han tok ofte med seg store fisk som torsk, skater og steinbit. Disse tåler dårlig å stå over noen tid i mindre kar, så han var flink til å sette de ut igjen etter noen dager.





Takk. Hva med mat, hva forer jeg de med?
Plussmedlem
Anders Gr
Takk. Hva med mat, hva forer jeg de med?


Hva skal du ha oppi da?
Tenker noen sjøkreps, taskekrabbe og noen mindre yngel og kanskje noen leppefisk. Vet jo ikke helt hva som går sammen enda.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap