Scalare vs leopoldi

Lurer litt på om det er noe særlig forskjell på P. leopoldi og P. scalare annet enn størrelse? Ser aldri noen som har leopoldi, er dette rett og slett bare på grunn av at scalarens ulike fargevarianter gjør den mer populær og lettere å oppdrive?
Plussmedlem
Hei!

Leopoldi og scalare skiller seg utseendemessige lite fra hverandre annet enn størrelsen som fullvoksen. Leopoldi har en noe lengre "neseprofil" enn P. scalare, og har også en blå flekk bak øyet, noe P.scalare ikke har. Ellers er de veldig like.

Jeg tror mye av grunnen til at P. scalare er mer vanlig i hobbyen er at de legger langt flere egg enn leopoldi og dermed kan avles i langt større kvanta. (Leopoldi legger ca 60-70 egg, kontra scalare som kan legge 3-400). I tillegg er nok leopoldi vanskeligere å avle enn scalare, da de setter større krav til forholdene.

Jeg bruker å tenke på dem som at scalare er de domestiserte kjæledyrene, mens leopoldi og altum er de "ville" variantene. En måte man kan se det på er at scalare ofte har mistet en del av "foreldreinstinktene" og vil bl.a. kunne spise sitt eget yngel mange ganger før de skjønner tegninga, mens leopoldi og altum gjør dette i langt mindre grad.








Pterophyllum altum, Pterophyllum leopoldi og Pterophyllum scalare er tre forskjellige arter. (Med mindre det har skjedd ting i taksonomien som jeg ikke har fått med meg.)

Alle finnes fortsatt i naturen, og alle har blitt avlet i fangenskap, men kun P. scalare har blitt utsatt for utbredt selektiv avl i fangenskap, altså med "unaturlige" fargevarianter, slørfinnevarianter o.l.

Det er likevel en del akvarister som foretrekker de naturlige variantene av P. scalare, både de "generiske Amazonas-skalarene" og varianter med mer spesifikt geografisk opphav som f.eks. Peru-skalare, Manacapuru "red shoulder", Rio Negro-skalare, etc. Disse kan man få tak i både viltfanget og avlet i X antall generasjoner i fangenskap, alt etter hvor godt man gidder å undersøke/lete.

Tross tilnavnet "dvergskalare", er ikke Pterophyllum leopoldi så veldig mye mindre enn Pterophyllum scalare. Litt mindre er den, men ikke så mye mindre som jeg tror mange ser for seg. Grunnene til at den ikke er like utbredt i akvaristikken, er nok hovedsakelig som Viktor sier, at den er vanskeligere å drette.

I tillegg har jeg en mistanke om at mange akvarister syns P. scalare ser penere ut en P. leopoldi, og når dette kommer i tillegg til forskjellen i pris og vanskelighet, så blir det et enkelt valg for de fleste.
Tusen takk for utfyllende svar! Har dere noen ide om hva en P. Leopoldi koster i butikk?
Plussmedlem
juliee
Tusen takk for utfyllende svar! Har dere noen ide om hva en P. Leopoldi koster i butikk?


Varierer, men har sett fra ca 200 kr pr fisk og oppover til en 6-700. Er som oftest viltfanget. Er vel den sjeldneste og kanskje også den dyreste i butikk av de tre artene.
Som " kampfisk" sier, blir leopoldii større end de fleste tror.
Men absolutt verd å holde, en flott scalare. Faktisk flottere end de fleste " vanlige" scalare.
Har had den flere gange, ikke så dyr som Viktor skriver, men det kommer kanskje an på hvor man bor ?
Har forstått det sånn ja at de ikke er noe særlig mindre enn vanlig scalare på tross av at de kalles "dverg", men den ser veldig flott ut ja! Er absolutt interessert i denne??
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap