Jeg er på jakt etter planter fra mekong

Overskriften sier alt: hvilke akvarieplanter i salg i Norge er knyttet til Mekongelva?
Jeg har litt lyst til å omgjøre kulefiskakvariet mitt til å være litt mer biotopsakvarium.
Plussmedlem
...damn, that's nice!

Du kan få tak i lotuser (nymphae) uten voldsomme problemer. Det dukker opp av og til har jeg sett. Men spørs om du må nøye deg med andre Eleocharis-varianter enn dulcis. Den har jeg ikke sett. E. acicularis er jo til gjengjeld veldig vanlig, og man finner også den vilt i Sør-Østasia.
I tillegg til pistiaen som står nevnt, så er faktisk også hornblad å finne i de områdene. Jeg vet ikke om den er naturlig hjemmehørende der eller om den er invasiv. Vannhyasint også - men den er vel neppe kjempeaktuell.

Edit:

Litt googling avdekket at disse artene er invasive arter i elvedeltaet.

Mauritius Grass (Brachiaria mutica), Water Hyacinth (Eichhornia crassipes), Water Lettuce (Pistia stratiotes) and Giant Mimosa (Mimosa pigra) have been listed as invasive alien flora on wetlands. Also of concern are the Siam Weed
(Chromolaena odorata), Torpedo Grass (Panicum repens), Mission Grass (Pennisetum polystachyon), Horse Tamarind
(Leucaena leucocephala), Giant False Sensitive Plant (Mimosa diplotricha), and Lantana camara

Så pistia og vannhyasint er invasive arter. Uproblematisk å ha i norske akvarium dog.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap