Neonsyken?

Hei!
Jeg har endelig fått akvarium igjen, etter 15 år opphold. Selv om jeg har hatt akvarium før med gode erfaringer, anser jeg meg selv som nybegynner, å føler meg litt grønn og uviten på mye. Så derfor vil jeg høre her, med dere om en sak.
Jeg startet opp mitt nye Juwel 110 etter jul, å fikk slam fra noen med et vel etablert akvarium, + aqvasafe, for å fortere kunne kjøpe meg fisker. Akvariet gikk ca 3 uker, før jeg kjøpte de første fiskene.
Jeg kjøpte bl.a 11 neontetra. Da jeg kom hjem så jeg at den ene tetraen hadde noen hvite flekker bak på halen. Så ut som om den hadde fått seg en kakk. Grønn som jeg er da, tenkte jeg ikke på sykdom.
Men 2 måneder senere så jeg at de flekkene hadde blitt større, og at flere av neontetrane, hadde blitt bleke å så litt lurvete ut. Så da begynte jeg å tenke sykdom, å google ble en venn.. Det var også slik jeg fant dette forumet.
Mye tydet på neonsyken, men jeg vet jo ikke.
Jeg tok ut alle som ikke så helt friske ut, der noen ble avlivet å noen så ut til å klare seg, men døde. Nå har jeg kun 4 igjen, de ser friske ut. Men jeg tør ikke kjøpe flere enda.

Jeg hadde akkurat kjøpt 5 indisk glassmaller, da jeg oppdaget dette med neontetrane.
På dyrebutikken klarte betjeningen å miste en glassmalle i gulvet. Jeg burde ha sagt at jeg ville ha en ny, men jeg turte ikke. Hun sa- den ser helt fin ut, og svømmer som den skal.. Så da ble den med hjem da.
Så klart gikk det ikke mange dager, før malla ble syk.. Huff, så den ble avlivet.
To uker senere igjen, ble en annen glassmalle hvitflekkete, så da tok jeg den ut å avlivet også den. Selv om jeg blir både kvalm, uvel og lei meg, måtte jeg bare gjøre det.
Så, hva kan det være som feiler både neontetra og indisk glassmalle? Jeg tror ikke det er hvitprikk, for noen av flekkene er store.

Jeg bytter 20-30 % vann ukentlig. Etter å ha lest masse her inne, lærte jeg at en ikke skal vaske filteret i begynnelsen.. Det gjorde jeg da, skylle det grundig i akvariums vann. Huff. Nå får det være i fred til det blir dårlig gjennomstrømning, da skal jeg skylle det forsiktig!

Jeg har i tillegg 3 slørhaler, 4 pancer maller, 3 små slamspisere, som jeg ikke kommer på navnet på i farta. ( 5-9 cm) og 9 Platy.
Vi har hele tiden tenkt å kjøpe stort akvarium, med tanke på at slørhaler blir store. Så i april blir det 400 L, som skal settes opp å tas i bruk etter hvert.
Jeg tenker også å ha sverddrager sammen med slørhaler. Det er innafor eller?
Jeg tenker å bruke 110 literen til småfisk. Men er det trygt å kjøpe nye fisk å ha oppi der, når det har vært noe med tetraen å glassmalle?
Bør jeg behandle med eSHa 2000?
Jeg har foretatt ekstra vannbytter da jeg oppdaget "sykdom". Men det likte ikke slørhalene, å den ene døde. (hadde 4) så nå, når alle ser friske og raske ut, må jeg bare roe ned og håpe på det beste.?

Jeg venter på vannverdi-tester i posten. Jeg hadde kun kjøpt den som måler nitritt, å den prøven er helt fin. 0 - 0,1, men så er det, om det er ammoniakk da.?

Må tilføye at jeg har brukt Gh-salt etter anvisning.
Når jeg hadde akvarium for mange år siden, var det lite Internett - bruk, og lite remedier man skulle tilsette i akvariet. Jeg måtte ha hatt flaks, for det var sjelden jeg mistet fisker da.

Er det sykdom i karet tror du?
Hva bør jeg gjøre?

Lærer så lenge man lever.

Mvh nybegynner, Line Tektmoen


Jeg vil for ordens skyld legge til at temperaturen i akvariet er 23,5, å har vært det hele tiden.
Akvariet ble kjøpt nytt.
Jeg har levende planter, både hurtigvoksende flyteplante og bunnplate. Pluss en plastikk på dekor.

Platy har fått yngel, å mange ser ut til å klare seg inni flyteplanten.
Alle gjenværende fisker, ser ut til å trives og ser friske ut. Men jeg vil gjerne ha råd.
Post gjerne vannverdiene når du får testsettet ditt

Her hadde bilde hjelpt vedig for å identifisere årsak til problemene.


Min første tanke er vannkvaliteten, spesielt med tanke på at slørhalene ikke likte dette.

Har du offentlig vann? Og er det klor i denne?

Hvis ja, eller du ikke vet:
Bruk deklorinator (tetra aquasafe eller lignende) bør brukes ved hvert vannbytte.

Klor irriterer fisk i lave doser, og kan drepe de gode bakteriene i filteret ditt.

Takk for svar. Jeg skal skrive inn vannverdier så fort jeg får testene. Håper de kommer i morgen.
Vi har offentlig vann ja. Er sikkert klor, men ikke merkbart for oss. Men det kan sikkert påvirke fisken alikevell det.
Jeg la med bilder på første innlegg, men kan prøve igjen.
Jeg bruker Tetra Aquasafe ved vannbytte og, men jeg kan prøve den mot klor.
Kan for.eks lav pH føre til dette?
Takk for råd.
Jeg må ha vært blind som ikke så bildene på din første post, beklager for det.

Høres ut som om du gjør alt rett ved vannbytter.
Kanskje en idè å ta 10% vannbytter siden slørhalene ikke liker det så godt?

Ut over råd jeg allerede har gitt deg så langt så er det ikke noe særlig meg jeg kan hjelpe med
Tusen takk, uansett! Jeg skal ta mindre vannbytter en tid, så kanskje det blir bedre.
Jeg er spent på vannverdiene! Huff, kanskje er det min egen feil og.
Å hva med fisken som falt i gulvet på dyrebutikken, kan den ha fått bakterier med seg?
Eller hva med Neontetraen som hadde hvite flekker da jeg kjøpte den, kan det ha vært noe helt ufarlig, eller smittsomt? Flekkene ble som sagt større etter en stund. Og flere av tetrane ble tydelig redusert. De som ble bleke å mistet fargen, pustet veldig fort, i mot de friske. Men kan det ha smittet over på glassmallene i såfall? ? Mange spørsmål..
Kan det ha blitt sykdom av stress? Fiskene ble kjøpt 3 forskjellige ganger. Kanskje burde jeg ventet lenger med å skaffe flere.?

Uansett, så er vanntester på tur i posten. Jeg har ikke dyrebutikk i min nærhet, derfor er det lettest å handle på nett. Jeg har i alle fall lært at jeg skal ha karantene kar, så det er også bestilt 70 L.
Sporing på pakken sier den ikke er her før torsdag. Så må bare vente å håpe at det går bra, fremover.
Jeg ser til min store fortvilelse at en tredje malle har fått flekker og. Så det spørs..
Plussmedlem
Hei, Line.

Aller først - glassmallen fikk nok neppe med seg noen bakterier som påvirker den eller andre fisk i ettertid på grunn av fallet. De kan ta skade av å falle i gulvet, men her er fysikkens lover på deres side. Små vesener tåler fall fra store høyder bedre enn oss svære.

De hvite prikkene på fiskene høres ut som hvitprikk, synes jeg. Jeg tviler på at det er neonsyken da denne er langt sjeldnere, og feildiagnostiseres veldig ofte. Neonsyken skyldes en parasitt der ett av symptomene er bleking av muskulatur, men det er flere parasitter og sykdommer som kan gi liknende symptomer og kan ikke brukes som diagnose på neonsyken alene. Jeg skal ikke si at det ikke er det, men det er ikke veldig sannsynlig. Det er heller ikke noen kjent behandling for neonsyke annet enn å avlive smittet fisk for å forhindre spredning. Så vi håper at det er noe som kan behandles.

Jeg tror heller ikke slørhalen bukket under grunnet vannbyttet. Jeg vil tro den kanskje allerede var svekket (muligens av den sykdommen som allerede finnes i karet) og at den tilfeldigvis døde etter vannbyttet.

Om vannverdiene dine tilsier at du skal bytte vann, så bør du bytte vann. Uansett hva som foregår i vannet ditt så er så og si aldri et velbegrunnet vannbytte feil. Om du er redd for belastningen på svak fisk, noe som er legitimt i dette tilfellet, så bytt heller oftere enn ett svært bytte. Gjerne ett om dagen.

Vedrørende stress og klor så er de resonnementene ikke helt i tråd med situasjonsbeskrivelsen, føler jeg. Klor brukes ikke i veldig utstrakt grad i Norge og er et langt vanligere tilsetningsstoff steder der kvaliteten på vannet i utgangspunktet er dårligere. Men det forekommer, og Aquasafe ( og liknende produkter) er et fine tilsetninger som absolutt ikke er feil i så måte.
Stress er gjerne mer et symptom på en tilstand enn det er en årsak til det. Det skal gjerne mye direkte stress til over lengre perioder før det har negativ innvirkning på fiskehelsen.

Du har likefult tatt en haug med smarte valg, Line. Medisinering, karantenekar, større akvarium, kunnskapsøkning, gode grunnholdninger. Det lukter kvalitet lang lei av sånt.
Det handler nå bare om å få deg og fiskene dine gjennom denne kneika så du kan begynne å kose deg med kjæledyrene dine, og ikke bare slåss for eksistensen deres.

Tusen takk for svar og råd. det hjelper å høre at jeg er på riktig vei i alle fall. Mine intensjoner er alltid å gjøre det beste for dyra, enten det er fisk eller andre. Da er kunskap eneste vei.
Jeg må si at jeg fikk meg en skikkelig trøkk med at så mange har blitt syke, døde og avlivet. Det blir jeg helt uvel av. For jeg mente oppriktig at jeg har gjort "alt" riktig.
Men så har jeg kanskje misset noe med vannet. Det vil vise seg.

Jeg var rundt på google i går kveld også. Da fant jeg et innlegg her inne fra 2008, der en akvarist hadde flekker på neontetra og som dukket opp på glassmaller, men hvite store flekker. Dessverre så sto det ikke noe om hun fant ut hva det var, ei heller om hvordan det gikk på sikt..
Men i alle fall så var det mistanke om hvitprikk, der også, om jeg husker riktig. Blir helt svimmel av all informasjon jeg prøver å trøkket inn :/
Jeg har bestilt eSHa 2000, da jeg har lest at den hjelper mot mye, og ikke skader de gode bakterier i filteret. Riktig tenkt å forstått?
Håper det gjør susen.? I tillegg til å sjekke vannverdier så klart.
Jeg sjekka vannet på kommunens nettsider, å fant at vannet er bløtt. 2°dh. Jeg har tilsatt Gh-salt + Aquasafe etter anvisning. Så håper det har blitt noen lunde riktig.
Ser ut til at eSHa 2000 kommer i posten i dag. Bør jeg starte medisinering med en gang, eller bør jeg vente på vanntest?
Plussmedlem
Jeg vet, Line.
Det suger svette kamelballer, for å være veldig flåsete. Men samtidig - ingen av oss gjør eller har gjort "alt" riktig. Og selv om man skulle oppnå denne magiske tilstanden der alt man gjør er uten feil, så kan man likevel få sjukdom og død.

Esha doserer du med en gang. Ingenting å vente på. Vanntester er bare en pekepinn på den kjemiske tilstanden i karet, og et verktøy for å rette på mulige feil ved denne. Det kan godt hende du har strålende vannkjemi akkurat nå, men testene greier ikke fange opp det som er galt hos deg - nemlig sykdommen. Når testene ankommer så ikke foreta deg en masse greier med å jage spesifikke måleresultater. Om det er ammoniakk og/eller nitritt så håndterer du det med vannbytter. PH og hardhet skal være rimelig ekstreme før disse trenger å håndteres samtidig. Stabilitet er viktigere akkurat nå.

Og jeg vil også råde deg til å redusere googlinga akkurat nå. Det er enorme mengder informasjon der ute, og mye av det er repetativt og ofte også misvisende. I tillegg bidrar den ofte lite til å bedre situasjonen i karet, så jeg tror kvantitativt mer informasjon akkurat nå er mer stressende for deg enn det er til hjelp.

Jeg tror vi er enige om at det er en form for sykdom. Hvitprikk er hovedmistenkt, men det spiller egentlig ikke så mye rolle hvilken sykdom det er, for behandlinga er ganske lik på mange av de. Nemlig medisinering, vannbytter og stabil vannkjemi, godt kosthold - og tid.
Ja du har helt rett, også ang svette kamelballer! Hehe, jeg må le litt jeg skal roe ned min søken etter svar, puste! Og starte medisinering så snart den kommer.
Jeg så når jeg slo på lyset i akvariet nå, at den glassmalle som var blitt hvitflekkete i går, var død nå så nå er det bare to igjen av de. Jeg kan nesten ikke kjøpe nye heller, før alt er stabilt og friskt.
Håper å tror at eSHa tar knekken på sykdommen!
Så skal jeg gjøre mitt beste med vannet.
Nå ser jeg at slørhalene sliter og, bare en som ser helt frisk ut huff, håper medisin kommer i dag! Bare Platyene og pussefiskeneser ut til at alt er i skjønneste orden. Hvor hjelpesløs det går ann å føle seg! Men jeg får ikke gjort så my mer enn å vente. Er det noe poeng i vannbytte nå i dag? :/
Plussmedlem
Line Tektmoen
Nå ser jeg at slørhalene sliter og, bare en som ser helt frisk ut :( huff, håper medisin kommer i dag! Bare Platyene og pussefiskeneser ut til at alt er i skjønneste orden. Hvor hjelpesløs det går ann å føle seg! Men jeg får ikke gjort så my mer enn å vente. Er det noe poeng i vannbytte nå i dag? :/


Ja, skift vann.

Om disse ikke utviser symptomer så trenger ikke det bety at de ikke er smittet. Som andre dyr vil også fisk bruke mye energi på å late som de er friske da svakhet og sykdom er ofte ensbetydende med å bli spist.
Om de ikke er smittet så vil vannbyttene kunne bidra til å holde dem friske.
Takk! Hvor stor prosent er fornuftig å bytte ut tror du?
Jeg tenker, om det er mest fornuftig å ta ut fiskene i for.eks 30 L vann, for så å vaske grus og alt ned, å starte på nytt, sånn? Om jeg tar ut å beholder 30-40 L av vannet som er? Å så 70 liter nytt vann med Aquasafe og gh-salt? Eller blir det feil? Jeg trenger ikke å løre filteret?, bare la det ligge i akvarievann, mens jeg holder på? Eller bytte alt vannet?
Plussmedlem
Line Tektmoen
Jeg tenker, om det er mest fornuftig å ta ut fiskene i for.eks 30 L vann, for så å vaske grus og alt ned, å starte på nytt, sånn? Om jeg tar ut å beholder 30-40 L av vannet som er? Å så 70 liter nytt vann med Aquasafe og gh-salt? Eller blir det feil? Jeg trenger ikke å løre filteret?, bare la det ligge i akvarievann, mens jeg holder på? Eller bytte alt vannet?


Nei, storrengjøring er ikke helt medisinen vi er ute etter.
Det stresser allerede svak fisk unødig. Særlig et komplett vannskifte. Det er sjeldent å anbefale. Stabilitet er viktig nå.

Bytt en mindre del vann, ca halvannen vaskebøtte i ditt tilfelle. Kombiner dette med slamsuging av sand/grus. Dette fordi hvis det er hvitprikk så lever parasitten deler av syklusen sin i sanda. Dermed får du fjernet noen av dem og minsker belastningen på gjenværende fisker. Om du ikke rekker å ta hele bunnen, så tar du gjenværende del senere på dagen/kvelden.
Om ikke vanngjennomstrømmingen tilsier det, så lar du filteret være.

GH-saltet er slik jeg ser det litt unødvendig mtp de fiskene du har, de er i stor grad bløtvannsfisk. Men siden du allerede tilsetter det, så er det nærliggende å anbefale at du fortsetter. Aquasafe doserer du som angitt på flasken.
Tusen takk, ja der ser jeg. Ikke alltid jeg skal følge magefølelsen min, den vil jo rengjøre alt på en gang
Da tar jeg slamsuging å bytte av 10- 15 liter.
Takk igjen for råd.
Jeg oppdaterer når jeg har fått medisinert, å ser hvordan det går. Så får fremtidige uheldige med samme problem, også mulighet til å lese. Å unngå å gruble seg skakk å fortvilet
Plussmedlem
Line Tektmoen
Tusen takk, ja der ser jeg. Ikke alltid jeg skal følge magefølelsen min, den vil jo rengjøre alt på en gang :)


Hehe. Ja, den er kjent den der. Samme instinktet som kicket inn på 80-tallet da foreldrene mine dro alt ut av karet, kokte og skrubba inventaret ga seg ikke før det gnistret av alt. NM i stressa fisk.
(men så gikk det heller ikke så voldsomt godt)
Haha ja sant! er vel ikke det beste det nei.. Tror faktisk at jeg skylla filteret i springen for 20 år siden å. Et under at det gikk bra! Men jeg viste ikke bedre, å det var lite info å få på dyrebutikken også, så det er bra det er litt mer opplyst nå.
Det er liksom grusen jeg føler er " skitten" . Men nå har jeg slamma den, å vannet så pent ut det.
Jeg tok en nitritt test på vannet, etter at jeg slammet og før jeg fylte på nytt vann. Den var fortsatt på 0,0-0,1, så ikke noe problem der i alle fall. Så håper jeg resten av fiskene klarer seg nå.
Skal jeg si ifra til dyrebutikken? Jeg har mista 11 fisk, men har problemet oppstått før de kom til meg? Eller har det oppstått etter?
Jeg sa jo til dem det med neontetra med de hvite flekkene, men de mente det var oppstart problemer, å ikke noe å tenke på.?
Så jeg vet ikke :/
Plussmedlem
Jeg må si - du virker å få veldig merkelig kundebehandling på den butikken.
Mistenker det er en butikk der de egentlig liker bare hund og katt, men har akvarier for pengene?

Det spørs jo hvor lenge det er siden, og reklamasjon på fisk er ferskvare. Men jeg ville uansett fortalt dem om problemene. Sykdommen kommer fra dem, ikke deg. Dog tror jeg ikke du kan forvente all verdens til reaksjon.

Det å skylle filteret under springen trenger ikke nødvendigvis ta knekken på bakteriefloraen i svampen.
Det er kun en delvis sannhet som jeg mistenker stammer fra utlandet der de er langt rausere med klortilsetninger enn vi er her. Jeg vil fortsatt ikke anbefale det som en måte å rengjøre på, men det er ikke automatisk død og fordervelse.
Vi glemmer ofte at i et etablert kar er HELE akvariet er fullt av nitrogenbakterier. De bor der forholdene opprettholder eksistensen deres. De bor på glasset, i plantene, på steiner og i sand og grus. I tillegg til i filteret. Grunnen til at filtermaterialer er så gunstige er fordi de har så stor overflate i forhold til volum. Dermed kan det bo voldsomt mange flere bakterier i en sånn svamp enn på glasset eksempelvis.
Derfor er heller ikke tapet av bakteriene i filtermaterialene nødvendigvis fullstendig katastrofe.

Jeg har sett flere steder at noen triumferende slår seg på brystet og eksklamerer at de "alltid har skylt svampen i springen" og at påstanden om at dette er negativt må være feil siden fiskene ikke dør av det. Men de har da misforstått den informasjonen de har fått om filter og filterbakterier, og egentlig ikke skjønt bakgrunnen for hvorfor den sirkulerer i det hele tatt. (har dog kun sett dette i Norge, så mistenker at det har sammenheng med springvann i verdensklasse).
Man glemmer også at bakterier ikke er de eneste skapningene som nyttiggjør seg nitrogen. Planter ELSKER ammonium, akkurat samme stoffet som tar livet av fiskene våre. Gir du en plante valget så tar den ammonium/ammoinakk over nitrater any day. Dette fordi plantene faktisk må konvertere nitrater tilbake til ammonium inne i bladene sine før det kan benyttes til å bygge proteiner av det. Så et akvarium med masse planter (og en del andre faktorer) kan være filterløst uten problemer.

Hvordan går det forresten med fiskene dine i dag?
Jeg var så heldig at jeg fikk pakken med eSHa 2000 en dag før antatt, så den kom i går ettermiddag
Men nå har jeg bare 2 slørhaler igjen, der en ser helt frisk ut å en som er litt medtatt. Men jeg håper at medisinen kom tidsnok til at den blir frisk. Jeg er i alle fall på dag 2 i behandlingen, å jeg medisinere ut fra veldig dårlig fisk, samt bløtt vann, som det står i bruksanvisningen. Resten av gjengen ser friske ut, så krysser fingrene. x.

Jeg snakket med dyrebutikken på telefon i dag, å la frem saken. Både hvor trist og stressende det har vært med syke fisker, å at det må ha startet med den ene neontetra, som hadde flekker ved kjøp. Samt også at det er kjedelig økonomisk.. Men de sa bare at det var leit, men at det er slikt som kan skje. Ingen håp om å få nye fisker der nei.
Synd at det er min nærmeste dyrebutikk. Er over 7 mil en vei.
Må vurdere å kjøre enda lenger.. Hvor lenge tåler fisk å bli i de posene ved kjøp da?

Etter endt medisinering, hvor lenge må jeg vente før jeg evt kjøper nye fisker?

Et annet spørsmål: jeg kjøper meg 400 L brukt kar av ei jeg kjenner. Jeg tenker å ha det på samme sjenk som 110 L står nå. Den er en stødig svintung sak i heiltre. Jeg tenker å forsterke den med bein under skillevegger. Den tåler vekten den? Legger med bilde..
Tilfeldig bekjentskap
© Robin Ulriksen
Reklame for plussmedlemskap