Neonsyken? (side 2)

Jeg glemte å skrive at de første fiskene, bl.a neontetra, ble kjøpt 18 januar. Det er flere uker siden jeg sa ifra at den ene hadde hvite flekker. Glassmalle e kjøpte vi 13 mars.

Sjenken er forresten 155 x 55 cm på toppplaten. Så flaten blir større en 400 L kar.
Plussmedlem
Håper det retter seg ja. Godt å høre at du er i gang med behandlingen.

Godt kondisjonerte fisk kan faktisk tåle opp til flere døgn under reise. Da er de fetet opp bra før de blir pakket, men fastet i et par dager slik at de ikke har noe mageinnhold som kan forurense vannet.
Dyrebutikkfisk kan vel tåle en 5-6 timer skulle jeg tro. Kanskje mer også. Så om det er noe langt til nest nærmeste butikk så går nok det veldig bra.

Sjenken kan nok tåle vekten, men må forsterkes som du påpeker. Jeg ville lagt ei plate av valgfritt treverk oppå den eksisterende toppen og et nytt lag med neopren oppå der (liggeunderlagmateriale og annet i den duren). Det myke materialet er for å avlaste stresspunkter i glasset som følge av ujevnheter i topplata slik at du slipper å moppe opp 400 liter vann.
Bra plan å forsterke på vegger med flere føtter. Jeg ville kanskje også vurdert å forsterke veggene (om de ikke er dyktig tjukke fra før) med lekter ned langs veggen, og lagt klosser på undersiden av sjenken direkte under lektene.
Pass på å vatre godt opp.
Fin sjenk da
Har tatt noen bilder av slørhale (bubble)
Som er redusert i formen. Det han har til felles med alle som ble syke tidligere, er at han puster fort, og "gisper" etter luft innimellom. Ikke oppe i vannflaten, men nede på bunnen. Dette gjorde alle jeg mistet også. så det spørs ja.. Håper det går bra!

Jeg har stilt inn tuten på pumpa, slik at det er ekstra mye bevegelse i vannet nå. Legger med bilder av han.
Tusen takk og takk for råd
Jeg skal gjøre det.
Har bruk for sjenken, da den oppbevarer middagsservice
Så å bytte den ut med akvariebord er derfor upraktisk. Har skap over karet til fiskemat o.l
En oppdatering : Dag 3 på medisinering. Alle er i live!
Slørhalen som sliter litt, ser på mange måter bedre ut. Men jeg ser han svømmer litt rykkete og det er som han prøver å Slå av seg noe. Ikke noe jeg ser, men jeg har sett hvite partikler ("pinner" på 1 mm) i vannet flyte rundt en stund etter jeg slammet karet, sist. Så da er det sikkert hvitprikk.?
Burde jeg slamme bunnen igjen før medisinering i dag?

Jeg må bare si at jeg gruer meg litt for å slå på lyset i karet om morningen, i frykt for å finne død fisk.
I dag trodde jeg slørhalen hadde dødd, for jeg så han ikke. Ikke når jeg slo på lyset heller. Men han hadde gjemt seg inni båten, å ble like overrasket som meg, da jeg løftet på båten. Så, han er i live enda. Phju!
Plussmedlem
Fiskene er nok ikke over kneika ennå, så du må nok være forberedt på at du fremdeles kan miste noen.
Det er dog bra at du synes å merke bedring. At de svømmer rykkvist er ikke uvanlig ved utvendige infeksjoner/parasitter. Det irriterer hud og slimhinner.

Det er nok ikke parasitten du ser flytende i vannet. De er ikke synlige med det blotte øye. De hvite prikkene fiskene får på kroppen er cyster skapt av parasitten, ikke selve parasitten. Dog er det som frittsvømmende at denne parasitten kan bekjempes.
¨
Jeg ser ikke noen skade i å slamsuge i mellom behandlingene.

Jeg tipper den slappet av, så du forstyrra nok en høneblund.
Tusen takk for svar
Da slammer jeg i dag og, før jeg tilsetter dråpene. Jeg velger å kjøre kuren i 6 dager, som jeg forsto på bruksanvisning var greit med veldig syk fisk. Så også en Platy som klødde seg i dag, kan være tilfeldig så klart. Men den svømte flere ganger inn i roten å gnudde seg.
Er det tilstrekkelig med 6 dager behandling? Går det ann å bruke den lenger, eller kan det skade fisken?
Plussmedlem
Du trenger ikke takke for hver gang, Line.
Dette er bare velmente råd fra en amatørakvarist som ønsker at alle skal ha samme utbytte som seg selv av hobbyen.

Hvorvidt det er tilstrekkelig med 6 dager er uvisst. Det skal i utgangspunktet være mer enn nok, men jeg har brukt å ha ei flaske til stående på luringa. Livssyklusen til hvitprikk er på ei lita uke (med en temp på 25 grader). Lavere temp forlenger syklusen, høyere temp forkorter den. Temperaturer over 32 grader kan faktisk være en behandling, men anbefaler den ikke for kaldvannsfisk som slørhaler.

Når det er sagt så er kurert fisk relativt motstandsdyktige mot ny infeksjon en god stund etterpå.

Du, jeg kom forresten på en sak midt i skrivinga her... Esha 2000 er vel strengt tatt ikke mot hvitprikk? Det er Esha Exit som er det.
Så om dette fungerer så har jeg feildiagnostisert, tror jeg. Beklager det altså!
Okei, jeg vet ikke hva det er som feiler, så kanskje jeg må kjøpe eSHa exsit å da
Jeg er så glad for å få råd.
Jeg har bestilt flere typer vanntester. I dag kom de første, strips fra Tetra. Alt ser fint ut, bortsett fra KH og PH. Som står på skift vann. Så jeg skjønner jeg skal skifte vann, men er det nok til å få riktige verdier? Må jeg tilsette noe?
Føler jeg maser litt nå :/
Plussmedlem
Hva sier stripsene mer enn bare skift vann da? Har du noen ca. tall?

(PH og KH skal være rimelig borti natta før det alene er indikasjon på vannbytte)
Om jeg leser dette riktig så er No3 og No2, 0°d
Ph 6,8
Kh 20°d
Ph 8,0
Cl2 0,8
Altså veldig høy på KH? :/
Plussmedlem
Oi.
Du har høyt utslag på klor! (CL2).
Denne må du få ned fort. Tapp vann fra springen i egnet beholder og kontrollmål.

Ellers er ikke vannverdiene uventet i og med at du doserer GH+. Da stiger alt sånt.
Som jeg nevnte tidligere så ser jeg ikke helt poenget med å tilsette dette da fiskene dine ikke er utpreget hardtvannsfisk. Men ikke fikle for mye med dette nå.




Oi! Jeg testa med en gang! Fikk da 0. Så tok to tester til i akvariet, å får litt gult, så feil på første test?
Legger med bilde, der de 3 første er fra akvariet og den til høye fra kran annet. Ser greit ut i bedre lys men. Hva gjør man med for mye klor?
Plussmedlem
Kan være dårlig test eller kontaminert på noe vis, slik at du fikk en falsk positiv på første der.
Ser bedre ut på de andre.

Klor er heldigvis lett å få bukt med. Aquasafe er en måte, mellomlagring av vann en annen.
Om kloren får bli med opp i akvariet binder den seg lett til ammoniakk og danner kloraminer. Disse frigjør klorgass som er potensielt skadelig - ref. den gamle advarselen om å ikke ha Salmiakk og Klorin-flaska sammen. Akkurat samme.

Mellomlagring betyr ganske enkelt at man fyller en beholder med vann fra springen og lar kloren luftes ut. Stillestående i romtemperatur er det klorfritt etter ca 12-18 timer. Med en luftestein så kanskje 3-6 timer.

Aquasafe vil binde det opp og uskadeliggjøre det.
Ja sant! :o tror du vannet har gjort fisken syk?
Jeg bestilte faktisk luftestein her om dagen, så den er rett rundt hjørnet
Jeg kan lett lufte vannet noen timer også, har kjøpt inn 2 stk 30 liters bøtter, kun til karet, samt at jeg bruker Aquasafe. Håper det bare var litt misvisende på første stripsen også.
Kan jeg bruke Natron for å heve PH og KH? Mener å ha lest det?
Må jeg øke litt å litt med flere timers mellomrom?
Line Tektmoen
Ja sant! :o tror du vannet har gjort fisken syk? Jeg bestilte faktisk luftestein her om dagen, så den er rett rundt hjørnet :) Jeg kan lett lufte vannet noen timer også, har kjøpt inn 2 stk 30 liters bøtter, kun til karet, samt at jeg bruker Aquasafe. Håper det bare var litt misvisende på første stripsen også. Kan jeg bruke Natron for å senke PH og KH? Mener å ha lest det? Må jeg øke litt å litt med flere timers mellomrom?

Jeg mente så klart, Senke ph + KH.

Testet etterpå da var verdiene på PH 7,6 og KH 10.
Jeg får dråpetester snart. De er vel mer nøyaktig
Jeg ønsker å øke hardheten litt forsiktig fremover, for platy vil ha hardere vann og når jeg får større kar, tenkte jeg å ha Molly sammen med slørhale i det store karet. Jeg kan vel øke litt å litt med Gh-salt?
Æsj! Jeg så tidligere i dag at alle platy, hadde litt røde gjeller. Men etter at jeg hadde i dagens dose eSHa, har de blitt knall røde, hele gjengen
Er det medisinen, eller tilfeldig? Seriøst, nå banner jeg så det lyser her!
Så oppgitt jeg ble akkurat nå. Men å gi opp er jo ikke et alternativ. Hva gjør jeg nå da?
Jeg har holdt på å satt opp 72 L karet, som jeg tenkte å ha til karantene kar. Men det er jo faktisk 110 L som er det pr nå. :/ huff slørhalen ser bedre ut og er mere aktiv.. En trøst det og.
Først nå ser jeg at du har skrevet det med vannverdier og gh salt. Beklager, det har vært en travel dag her i dag. Jeg trodde jeg måtte bruke Gh salt pga platy.? Men det er feil? Du vet, at de sa det på butikken, når jeg kjøpte dem, å at de kunne dø om jeg ikke brukte det :/ men om det saltet er grunnen til at KH er så høy, så slutter jeg med det fra nå, det er sikkert.
Jeg har som sagt mye å lære. Å jeg tar alt de sier på en dyrebutikk, som god "fisk" . Men det er jo ikke sikkert at alle som jobber der, har så mye peiling heller, så man kan bli feil informert. Eller at jeg har missforstått! Det kan ha skjedd det også, jeg skal ikke fraskrive meg noe, om jeg har skyld i det selv

Som jeg skrev i første innlegg: jeg lærer så lenge jeg lever
Å du, har lært meg masse allerede. Det er supert!

Jeg har for sikkerhets skyld bestilt eSHa exit.
I skrivende stund så er alle fiskene aktive, å det ser bra ut (når jeg ser bort ifra knallrøde gjeller på platy.. Satser på at det er forbigående!
Plussmedlem
Line Tektmoen
Først nå ser jeg at du har skrevet det med vannverdier og gh salt. Beklager, det har vært en travel dag her i dag. Jeg trodde jeg måtte bruke Gh salt pga platy.? Men det er feil?

Nei, det er ikke nødvendigvis feil. Men man trenger ikke holde dem i pH på 8 som det listes flere steder. Så lenge pH er over 7 og vannet er mildt hardt, så burde både platyene og resten greie seg ok.

Line Tektmoen
Ja sant! :o tror du vannet har gjort fisken syk?

Nei, klor kan svekke fisk slik at de blir mer mottakelige for sykdom, men forårsaker ikke selve sykdommen. Dette kommer utenfra.

Line Tektmoen
Æsj! Jeg så tidligere i dag at alle platy, hadde litt røde gjeller. Men etter at jeg hadde i dagens dose eSHa, har de blitt knall røde, hele gjengen :( Er det medisinen, eller tilfeldig? Seriøst, nå banner jeg så det lyser her!

Jeg tror ikke det, Line. Fargene på gjellene/gjellelokkene kan forandre seg uavhengig av sykdom. Om rødligheten ikke akkompagneres av hurtig pusting så er det ikke så sannsynlig at det kommer av irritasjon av gjellene.
Vi skal ikke foregripe tingenes tilstand her, men det kan faktisk være et positivt tegn også. Hvis fiskene føler seg bedre og i fin form, vil de vise sterkere farger.
Så fremt de ikke er smittet, og kloren ikke irriterer dem så kan det være at platyene dine har det bra med seg selv. Du har tross alt skiftet masse vann og medisinert i flere dager.
Jeg har sett dette hos flere fisk. Særlig noen skalarer jeg hadde for noen år siden. Var et tegn på trivsel og snarlig egglegging.

Å nå ble jeg letta! For alle virker friskere, og alle er aktive nå. Det er jo fantastisk alle er ivrige etter mat også, til og med slørhalen som var så syk. Selv om han fortsatt puster hurtigere enn de andre, så er det håp her! Det er godt. Jeg skal definitivt roe ned på gh saltet, å følge godt med på vannverdier fremover. Å ikke minst lufte vannet før vannskifte. Kjempelurt!
Nå føles det mye bedre her. Å jeg har mer troen på å få dette til
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap