Neonsyken? (side 3)

Plussmedlem
Line Tektmoen
Å nå ble jeg letta! For alle virker friskere, og alle er aktive nå. Det er jo fantastisk :) alle er ivrige etter mat også, til og med slørhalen som var så syk. Selv om han fortsatt puster hurtigere enn de andre, så er det håp her! Det er godt. Jeg skal definitivt roe ned på gh saltet, å følge godt med på vannverdier fremover. Å ikke minst lufte vannet før vannskifte. Kjempelurt! Nå føles det mye bedre her. Å jeg har mer troen på å få dette til :)


Nå skal vi ikke ta fullstendig av, for Dorothy er ikke tilbake i Kansas ennå. Men grunn til forsiktig optimisme synes jeg det virker å være. Dette blir bra det!

Tenkte jeg skulle slenge et lite pro-tips inn her:
Du som er så dedikert og har tydelig lærelyst og ekspansjonslyst i hobbyen - lag deg et karanteneoppsett for nye fisk! Det kan spare deg for mye trøbbel senere.
Jeg er ikke superflink til å gjøre dette selv alltid, men jeg har konkrete eksempler på at jeg har greid å unngå store sykdomsutbrudd ved å gjøre det.
Det trenger ikke være avansert. I mange tilfeller bare en sånn 30 l stamp som du allerede har kjøpt, og et luftfilter og kanskje en varmekolbe.
Ja, og medisiner da. Esha Exit og 2000 blir jo kjente størrelser nå. De kan doseres samtidig.
Takker for råd. Jeg skal definitivt ordne meg karantene kar, for både planter og fisker. For dette vil jeg ikke oppleve en gang til, om jeg kan unngå det!
Det jeg lurer på i den forbindelse: når jeg bruker både eSHa 2000 og exit, hvor lenge må de være i karantene, om de ser friske ut?

Jeg er helt klart dedikert til denne hobbyen å jeg vil lære mest mulig, forstå mest mulig og gjøre det best mulig, for fiskene og meg selv
Jeg leser mye, spesielt på det med vannverdier nå.
Jeg har lese og skrivevansker, men det må da gå inn til slutt! Viljen er definitivt til stede.
Jeg sliter med å forstå betegnelsen på de forskjellige. :/
Når jeg leser på for.eks Molly, så skal den ha en total hardhet på 9-30. Det er da Gh vi snakker, eller kh? samme verdier som Platy vil ha. Å alle mine kan ha ph på 8. Jeg leser på både platy og molly, fordi jeg tenker å ha molly sammen med slørhale, når jeg får igang storkaret. Så kan de mindre fiskene være i 110 L.

Jeg vil tro at KH kommer litt ned når jeg ikke bruker Gh+

Jeg er forsiktig optimist ang fiskene jeg har igjen ja. Jeg håper veldig at det var riktig behandling. Men har som sagt bestilt eSHa exit også, så jeg tror det er lurt å behandle med den og.?
Bytter man ut vannet ved endt behandling?
Jeg har satt 30 liter vann til lufting i romtemperatur.

Jeg har ikke slått på lyset i karet enda, for jeg liker å ha det på utover kvelden. Men alt ser ut til å være i orden. Slørhale står å sover

Dagens vannverdier :
No3 - 10
No2 - 1
Gh - 4°d
Kh - 15°d ( fargen på prøven er litt blandet, så er mellom 15-20)
Ph - 8.0
Cl2 - 0
Bør jeg ta vannbytte i dag og? Blir vannverdier påvirket av eSHa?

Når nå testen har ligget noen min ser No3 og No2 til å være på null. Gleder med til dråpetestene kommer, de er sikkert mer eksakte.
jeg håper og tror at jeg bestilte alle
Jeg oppdaterer vannverdier, kom to dråpetester i posen i dag.

Ph - 8,0
Gh- 5
Og
No2- 0,1 (hadde den fra før)

Så, om jeg skjønner dette riktig, i forhold til min fisk, så bør gh opp?
Og KH litt ned.?
Hvordan gjør jeg det i så fall ?
Slo på lyset nå og alle ser bra ut
Plussmedlem
Line Tektmoen
Når jeg leser på for.eks Molly, så skal den ha en total hardhet på 9-30. Det er da Gh vi snakker, eller kh? samme verdier som Platy vil ha. Å alle mine kan ha ph på 8. Jeg leser på både platy og molly, fordi jeg tenker å ha molly sammen med slørhale, når jeg får igang storkaret. Så kan de mindre fiskene være i 110 L.

Ja, det passer fint ilag. Og du har jo ganske så bra Molly-vann allerede, bare øke GH enda litt mer. PH og KH er finfine til slike fisk. Andre levendefødere passer også kjempebra i sånt vann, sånn som guppyer og sverdhaler. Også slørhaler lever fint i sånt vann.
Og når dette er planen din så trekker jeg mitt tidligere utsagn om ikke å bruke GH+. Skal du ha molly så vil jeg absolutt anbefale å bruke det.

Glassmaller og neontetra bør bo i betydelig bløtere og surere vann.

Line Tektmoen
Jeg vil tro at KH kommer litt ned når jeg ikke bruker Gh+

Nei, det skal den i utgangspunktet ikke.
KH måler bare hvor mye karbonat/bikarbonat som finner i vannet ditt - også kalt bufferkapasitet. Den relateres direkte til pH.

GH er den generelle hardheten på vannet ditt, hovedsakelig hvor mye kalsium og magnesium det er i det. Er relatert til pH, men påvirker den ikke på samme måte som KH.

Line Tektmoen
Jeg er forsiktig optimist ang fiskene jeg har igjen ja. Jeg håper veldig at det var riktig behandling. Men har som sagt bestilt eSHa exit også, så jeg tror det er lurt å behandle med den og.? Bytter man ut vannet ved endt behandling? Jeg har satt 30 liter vann til lufting i romtemperatur.

Du må nesten vurdere eventuell behandling med Exit ut i fra om du ser flere sykdomstegn som ikke bedres av 2000.

Det holder å bytte vann litt hyppig en ukes tid så burde medisinene være så godt som ute av systemet når behandlingene er over.


Line Tektmoen
Dagens vannverdier : No3 - 10 No2 - 1 Gh - 4°d Kh - 15°d ( fargen på prøven er litt blandet, så er mellom 15-20) Ph - 8.0 Cl2 - 0 Bør jeg ta vannbytte i dag og? Blir vannverdier påvirket av eSHa?


KH'en din er høy til norsk kranvann å være. Og KH påvirkes ikke av GH+. Hva er grusen i akvariet ditt laget av? Ser den er hvit, og om den er karbonatholdig så kan forklaringen på den høye KH/pH'en være der. Eller har du brønnvann inn i huset kanskje? Eller er vannverket i Namsostraktene rause med kalsiumkarbonatet muligens?

NO2 må være så tett på null som mulig. No3 på 10 er innafor normalen og har man planter så må man ha litt no3. Det er proteinkilden deres det. Vanligvis sier man at no3(nitrat) bør ligge på omtrent 10-20 om man har planter. Opp mot 40 er akseptabelt mtp fiskehelse, men over dette bør unngås.

Vannverdier blir ikke påvirket av Esha.

Da er det sikkert grusen som har økt KH, fordi springvann tester jeg til 3°d.
Men om det ikke er skadelig, så lar jeg den være.? Jeg kjøpte den på en nettside. Har kastet posen, så mer vet jeg ikke. Jeg tenkt ikke på det :/
Neontetra og Glassmaller skal flyttes til et annet kar, så fort de blir friskmeldt. 72 L. Var planen. ( Får heller bruke det til karantene kar)

Men nå som jeg har mistet så mange, kan de egentlig bare bli i 110 L, så flytter jeg platy og slørhale over i det nye store karet. (som viser seg å være 350 L, å ikke 400.) jeg får det rundt 12 april, og det må kjøres inn først.

Jeg må da kunne ha platy, molly å slørhale i samme, selv om platy ikke blir så store? Er de store nok ja?
I såfall blir det god plass til glassmallene og pancer maller (mannen min som absolutt ville ha de)
Han ønsker seg et kar med piraja og.. :/ hehe
Vi får se

Jeg håper de klarer seg i Gh 5 alle nå da, så øker jeg litt, når jeg har fått delt dem opp slik det skal være.?
First things first:

Akvarieholdets viktigste tips:
tålmodighet og ikke stress.

All ære til deg som tenker på fiskens beste.

Mitt innskudd her er å ikke jage vannverdier som ph/kh/gh. Min erfaring er at de fleste fisker er meget tilpassningsdyktige uten varige mèn (med unntak).

Nå som det er sagt så har de andre her gitt knallgode råd langt ut over min kunnskapsnivå.

Hvordan ser det ut til å gå med fiskene som fortsatt er i live? Se de ut til å være på bedringens vei?
Takk for råd! Jeg skal ta meg god tid med både oppsett, innkjøring av nye kar og justering av vannverdier
Selv om jeg gjorde "alt riktig" på første karet, å kjørte de inn i flere uker før jeg kjøpte fisker, så ble det jo krøll til meg, med syke fisker. Den eneste trøsten med det, er at jeg har fått lære masse. Å, jeg er på bare disse 2 siste ukene, blitt en litt klokere akvarist

Fiskene ser pr nå ut til å være i god form, svømmer rundt på leting etter mat, heldigvis! Slørhalen som var veldig dårlig, var jeg sikker på å miste, men det ser ut til at den er over kneika, å blir frisk. Å jeg håper virkelig det fortsetter slik.
Har to dager igjen med medisinering. Da håper å tror jeg at utysket er bekjempet!
Jeg kommer i alle fall å bruke karantene kar, heretter!
Jeg forsto ikke helt alvoret med det før nå. Men jeg har lært min lekse.
Et nytt spørsmål: Når jeg skal sette opp 350 L, i april. Kan jeg da bruke slam fra karet jeg nå behandler? Om det ikke er noen sykdomstegn da? Eller er det fortsatt risiko?
Jeg ser at slørhalen puster litt fortere enn de andre enda, men han har i alle fall kommet seg betraktelig. Svømmer mye i rundt, å ligger ikke lenger på bunnen å peser. Så jeg tror jeg kan si med sikkerhet, at eSHa 2000 hjalp på dette. Hva det nå enn var for en sykdom. Skulle det ikke bli helt bra om noen dager, kommer jeg til å bruke eSHa exit.

Jeg har blitt glad i disse fiskene mine. De kommer alle sammen når jeg snakker til dem, å smaker gjerne på en finger eller to.
De som var mest tamme, var de to slørhalene som dessverre døde. Synd er det, men lite å gjøre med.

I kveld putta jeg oppi litt blanchert agurk, til Ancistrus, så de skal ha litt ekstra å kose seg med i natt. Alle unntatt de, kom å ville prøve den nye retten. Men sugemallene kommer sikkert frem iløpet av natta.
Jeg går å prøver å mote meg opp på å snakke med dyrebutikken som har solgt meg alle fiskene. Jeg synes jeg enten bør få tilbake litt penger, eller få nye fisker. Hva mener dere?

NB. Veggen bak slørhalen på bildet er ikke rengjort, med vilje, så Ancistrus skal ha noe ekstra å jobbe med.
Oppdatering dag 5 på eSHa 2000 behandling.
Alle fiskene ser bra ut. Slørhalene ser normale t, aktive
Det eneste jeg har merket meg, et at en Platy hunn, svømmer rundt å klør seg på ting. Roten, planter og dekorasjon blir brukt som skrubb.
Så da er det vel ikke over dette?
Eller er det normalt at de klør seg, flere ganger på rad, uten at det er sykdom eller parasitter?

Kom på at jeg skal fortelle dere om mine Platy. Jeg har 14 platy, ikke 9, som jeg skrev tidligere. (*surrehue) :/
Dere skjønner, jeg kjøpte 9 platy på første handlerunde. Men så viste det seg at 5 av dem var hann. Å de masa jo så fryktelig på disse 4 hunnene, at jeg bestilte 5 hunner til. På samme butikk. Jeg dro å henta dem, å kjørte hjem, uten å studere dem..
Så ser jeg jo 4 kjempefine hunner når jeg omsider slepper dem i karet, (ei var lengre enn de andre) og den 5, hadde litt pussig fasong.
Jo mer jeg ser på dem, jo mer sikker blir jeg på at jeg har fått 1 sverddrager hunn. Å 4 Platy hunner, en med misdannelser. Hun har "pukkelrygg" og helt flat underlinje. Hun har holdt seg mye i skjul, men har blitt tøffere den siste tiden, å kommer frem med de andre, når jeg prater med dem.
Så mye rart på kort tid :/ legger med bilde av pukkelryggen å sverddrager? hunn.

Så mye rart på kort tid :/ legger med bilde av pukkelryggen å sverddrager? hunn.
Oppdatering dag 6.
Alle fiskene er i live og aktive og vannverdier fine.
Jeg har ikke oppservert noen som har hatt kløe i dag. Bra er det! Men om de er helt friske er jo vanskelig å vite sikkert.? Jeg regner med at jeg får eSHa exit i posten i morgen. Jeg må se det ann om jeg bruker den behandlingen også. Om jeg ser det minste tegn til noe symptomer, så kjører jeg på.
Hvor lenge trenger forresten fiskene å være i karantene da tror dere?

For 2 uker siden kjøpte jeg planter som jeg satte i en bøtte ved vann på badet. i karantene. Fredag satte jeg jo opp mitt nye kar på 72 L. Jeg skylla plantene å satte dem i. Jeg så ikke noe på dem.. I dag oppdaget jeg 2 små snegler på ene planten :/
Ja ja, noe måtte det vel være.
Har lest litt her inne, å ser at det fort blir med slike, med planter. Pestsneggler.? Noen vil ha de og noen hater dem. Jeg er litt usikker på hva jeg selv føler om saken. De holder vel litt rent også, om det ikke blir for mye av dem?
Plussmedlem
Line Tektmoen
Oppdatering dag 6. Alle fiskene er i live og aktive :) og vannverdier fine. Jeg har ikke oppservert noen som har hatt kløe i dag. Bra er det! Men om de er helt friske er jo vanskelig å vite sikkert.? Jeg regner med at jeg får eSHa exit i posten i morgen. Jeg må se det ann om jeg bruker den behandlingen også. Om jeg ser det minste tegn til noe symptomer, så kjører jeg på. Hvor lenge trenger forresten fiskene å være i karantene da tror dere? For 2 uker siden kjøpte jeg planter som jeg satte i en bøtte ved vann på badet. i karantene. Fredag satte jeg jo opp mitt nye kar på 72 L. Jeg skylla plantene å satte dem i. Jeg så ikke noe på dem.. I dag oppdaget jeg 2 små snegler på ene planten :/ Ja ja, noe måtte det vel være. Har lest litt her inne, å ser at det fort blir med slike, med planter. Pestsneggler.? Noen vil ha de og noen hater dem. Jeg er litt usikker på hva jeg selv føler om saken. De holder vel litt rent også, om det ikke blir for mye av dem?


God morgen, Line.
Karantene bør typisk være fra 7-10 dager til en måned. Det avhenger av hvilken kondisjon fisken er i når du får den og hva som skjer i løpet av karantentiden.

Jeg er i gruppen som liker snegler. Og de er ikke en pest, men heller en tilvekst i mine øyne. Hvis de opptrer i pest-antall så er det fordi de har tilgang på store mengder føde (uspist fiskemat, planterester, alger og annet nedfall) og en eier som nok ikke tar rengjøringsjobben så seriøst som denne burde.
De har absolutt en funksjon i og med deres "jobb" som nedbrytere og vil i et akvatisk miljø bidra til å hurtigere få brutt ned dødt biologisk materiale.

Gode vedlikeholdsrutiner, ikke overfore fiskene og å fjerne andre næringskilder er ofte nok til å holde antallet deres på et minimum.


God morgen
Jeg tror jeg kan si med sikkerhet at jeg ikke overforet. De spiser opp i løpet av 1 min.
Min utfordring med fôring, er at de indisk glassmalle, er så forsiktig i matfatet, de trekker seg lett i "kampen" om maten. De er ivvrig etter mat, men snur fort om annen fisk er på tur mot samme matbit. :/ spesielt neontetra og noen Platy, tar heller deres mat, i stedet for flak på toppen.
Så de gangene det har skjedd at noen har fått for mye mat, er det fordi de er kjappere enn meg og glassmallene
Det er jo lett å se om glassmallene har spist eller ikke. Så i frustrasjon over at de noen ganger ikke har fått tak i mat, så har jeg hatt oppi litt ekstra, så jeg ser de får tak i. Da har det gjerne blitt noen biter til gode på bunnen. Men all synlig mat, er borte på 2-3 min.
Men jeg antar at det blir litt smuler tilgode, også til snegler. Selv om pussefisk og slørhale er nøye med å gå over hvert sandkorn

Jeg skal la fremtidens snegler bare være. Fikk litt vondt i magen etter jeg tok ut de to jeg fant. :/ Typisk meg! Hehe

Jeg så, (etter innlegget jeg skrev i går) at en Platy yngel, svømte å skrubbet seg, flere ganger på rota. Så jeg kommer til å kjøre på med eSHa exit også, så fort jeg får den. Jeg synes også at den ene neontetra puster kjappere :/

Jeg har tenkt på en ting. Kan dette være Fløyelssyke? Den ligner mest på symptomer. Den er også lik hvitprikk og forveksles ofte.?
At eSHa 2000 har hjulpet, men ikke kurert helt? Bare en tanke. Jeh har noen ganger tenkt at det ser ut som den ene slørhalen har et belegg på seg, men ikke så mye at jeg har tenkt at det ikke skal være der. Hmm, vanskelig sak.
Jeg ser nå i skrivende stund, at den ene Platy driver å la seg suge inntil pumpa. Så det er fortsatt noe her ja.

Vannverdier nå:
No3 - 10
No2 - 0
Gh - 5
Kh - 10-15
Ph - 8,0
Cl2- 0
Temp 22,5

Når jeg leser på fløyelssyke nå, så er det mye som er likt, men ikke alt. Så da spørs det om du hadde riktig, Viktor, når du sa hvitprikk. Da har kanskje eSHa 2000 hjulpet litt, omt sekundere sykdommer, men ikke tatt alt?
Jeg får startet opp 350 L til uka, etter planen, så da får det gå seg til i noen uker, mens 110 L er i karantene. Satser på 4 uker, etter de er symptom frie.
Jeg vet om et stor akvarium som har gått i åresvis, som jeg tenker å spørre om å få litt slam i fra, til mitt nye (det står på Namdal sykehus) hehe, jeg tar sjansen på å spørre. ;D
Så håper jeg alt stabiliseres etter hvert her

Det karet som jeg nå skal starte opp har forresten stått lagret i 10 år. Er 12 år gammelt. Jeg er forberedt på å skifte silikon i det. Har allerede kjøpt inn silikon for akvarium. Men om silikon i det er myk fortsatt, bør jeg da bytte den uansett?

Plussmedlem
Det var det inntrykket jeg hadde i hvert fall. Neonsyke er som sagt relativt sjeldent.

Ellers Line - denne tråden begynner å gå ganske så utenpå ditt opprinnelige spørsmål om neonsyke, så spørs om vi skal avslutte det der.

Vedr. silikonering og slikt så kan du formulere det til en ny forespørsel i under "Teknisk".

Jeg vil også anbefale deg å starte opp din personlige tråd. Den finner du under "Forum" -> "Din personlige tråd". Da kan du legge ut alt du vil av spørsmål, bilder, oppdateringer, betraktninger, erfaringer og ju neim itt! Du har jo veldig mye spennende på gang som vi vil følge med på. Trenger ikke være akvarierelatert en gang!
Ja skjønner det, jeg blir litt overivrig i tjenesten


Jeg skal spørre om råd på teknisk, når jeg har fått det hjem.
Takker for rådene
Hei igjen
Jeg har et spørsmål ang betaling med eSHa exit.
Er på dag to med den behandlingen, å jeg ser tydelig i dag at mange klør seg. Mot sanden, roten og diverse. Blir de værre med det samme, før de blir bedre igjen? Om dette er et tegn på at behandlingen er riktig?

Bør jeg kjøre eSHa 2000 igjen, i tillegg ?
Jeg har lest et sted at man skal mørklegge akvariet under behandling. Kan ikke se at det står i bruksanvisningen? Så hvorfor skal det gjøres?
Plussmedlem
Hei.

Hvis alle klør kan det hende det er noe annet som irriterer. Nitritt, klor, metaller som kobber eller liknende kan gi slike symptomer.
Hvis noen klør kan være en ny runde med parasittinfisering. Medisiner med begge sortene, diagnosen er veldig diffus så å skyte spurv med kanon i dette tilfelle er det riktige å gjøre.

Kan ikke se hva mørklegging skal gjøre for godt, så det er nok unødvendig.
Mange klødde seg ca 30 min etter at jeg hadde oppi esha exit. Men de ble som normalt igjen ganske fort. Å ikke sett dem klødd etter det i går. Det samme skjedde i dag på dose nr 3, men da var det kun en fisk som klødde seg. Har nå, i går å i dag, kjørt eSHa 2000 sammen med exit . Tenker å bruke medisinene i 5-6 dager nå.
I alle fall 24 timer etter siste symptom. Så blir det karantene noen uker, før nye fisker.
Jeg har jo ikke noe erfaring med syk fisk fra før. Men på andre dyr, for.eks hund, katt og storfe, så klør de mer med det samme medisin blir satt. Pga at parasitter biter mer med det samme. Jeg har ingen anelse om dette også gjelder fisk.

Uansett så håper jeg virkelig de blir friske nå. Kun en Platy som er litt slappis, ellers er alle i god form nå
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap