Neonsyken? (side 4)

I går var jeg å skaffet meg lupe/forstørrelsesglass og jeg har nå brukt timer på å studere fiskene. Jeg ser i lupen, bitte bitte små hvite flekker på noen. Å en god del hvite partikler i vannet. Ser noe av dette bare med øynene også, men med lupen ser jeg det tydelig på finnene til slørhaler . Har forsøkt å ta bilde av det, noen som ikke er så enkelt. Men om du forstørrer bildet, så vises disse. er det en pekepinn? Hvitprikk? Det er mest synlig på slørhaler, derfor legger jeg med bilde av de. Men de klør ikke lenger, som jeg kan se. Kun en Platy og en panser malle, jeg har sett gnikka seg i sanden i dag. Har tatt vannbytte, før dagens medisinering.
Dag 4 med exit og 3 med 2000.

Jeg har ikke tester for kobber. Men jeg kan heller ikke forstå hvor det evt skal komme fra. Vi har nye vannrør. Tapper kaldt vann å lufter i 20 timer før bruk.
Pluss Gh salt og Aquasafe.
Tester vannet daglig jeg nå.
No 3 -10
No2 - 0
Cl2 - 0
Jeg ser jo bedring på fiskene, ingen står å "peser" . Så jeg har håp om at de blir friske nå
Ble ikke så tydelig som jeg trodde, disse bildene mine :/ legger til fler, som jeg tror viser bedre, hva jeg snakker om.
Plussmedlem
L-C-T
I går var jeg å skaffet meg lupe/forstørrelsesglass og jeg har nå brukt timer på å studere fiskene. Jeg ser i lupen, bitte bitte små hvite flekker på noen. Å en god del hvite partikler i vannet. Ser noe av dette bare med øynene også, men med lupen ser jeg det tydelig på finnene til slørhaler . Har forsøkt å ta bilde av det, noen som ikke er så enkelt. Men om du forstørrer bildet, så vises disse. er det en pekepinn? Hvitprikk? Det er mest synlig på slørhaler, derfor legger jeg med bilde av de. Men de klør ikke lenger, som jeg kan se. Kun en Platy og en panser malle, jeg har sett gnikka seg i sanden i dag. Har tatt vannbytte, før dagens medisinering. Jeg ser jo bedring på fiskene, ingen står å "peser" . Så jeg har håp om at de blir friske nå :)


Du vil ikke se parasitten i andre stadier enn når de sitter på fiskene, så alt du ser virvlende rundt i vannet er noe annet. Man må ha mikroskop for å se Ichthyophthirius multifiliis i all sin grusomme miniatyrisme. Dette til tross for at den er en av de største flimmerdyrene man kjenner til.
Fisk vil av og til kunne klø seg uten at det er noe galt i det. Om du observerer plutselig og intens kløing, for så å ikke se det mer hos den fisken, så er det nok så enkelt som at fisken klødde av en helt harmløs grunn.
Andre små hvite prikker på fiskene skjell/hud er nok bare sånn de er skapt.

Det høres ut som ting går meget mye bedre.
Hei
Ja her går alt mye bedre! 6 dager med ESHa Exit og ESHa 2000, ser ut til å ha tatt knekken på utysket. Nå har jeg ikke sett noe kløe på 3 dager. Å de prikkene jeg så på noen av fiskene er borte Jeg antar at det var "Husene" til parasittene jeg så så godt i lupen da?

Det er kun noen "arrflekker" på den ene slørhalen. Arrene er tydeligere enn prikkene var, så jeg fikk et bilde av det og.
Tørr jeg juble, wohoooo?!?

Når jeg nå ikke ser noen symptomer, gjør jeg da rett i å stanse medisineringen? Samt ta vannbytte noen dager for å vaske ut medisinen? I dag er det dag 7.

Jeg har bestilt karbonfilter, men det har ikke kommet enda.

Jeg har forresten tatt ut Neontetra, Indisk glassmalle og pansermaller, å de står nå i eget kar. Så alle får helt riktige vannverdier og jeg får øke hardheten litt mer til Platy
Plussmedlem
Da tror jeg, Line, at du kan roe ned medisineringen og heller konsentrere deg om å kose deg med fiskene dine.
Ta de opp, tull de inn i ulltepper og sett på en fin serie for dem. Hører Bridgerton sesong 2 er ute?

Jeg bare flåser selvsagt.
Haha, ja det skal jeg gjøre ;D
Takk for råd underveis!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap