Bytte silikon sømmer på juwel akvarium

Hei, noen har erfaring med å bytte silikon sømmene på et juwel akvarium? Har en rio 180liter jeg vurderer å få gjort det på. Har tenkt til å bytte ut akvarie bordet dens og derfor må jeg tømme akvariet. Tenkte at jeg da kunne samtidig bytte ut silikon sømmene siden akvariet er 10 år gammelt snart. Har sett litt på youtube av han King of DIY fyren som har veldig bra turorial på det.

Mvh Anders
Plussmedlem
Hei!

Jeg har aldri prøvd dette på en Juwel tidligere, men King of DIY er god på sånt. Så jeg ville stolt på metodene hans.

Men du bytte? 
Delvis erfart, delvis lest så kan akvariesilikon vare dobbelt så lenge (og enda mer) under visse forutsetninger.
(Jeg føler for å komme med en disclaimer her, for dette er absolutt ikke eksakt vitenskap, så er du i noen som helst tvil så bytt for all del silikon! 😊 )

Ikke bytte:
- silikonen ser fin ut (den slipper ikke glasset noe sted, mangler ikke biter av den, den er ikke nedslitt av algeskraping osv.) 
- akvariet har ikke vært utsatt for store påkjenninger som stadige flyttinger eller andre mekaniske påkjenninger som ujevnt/ustabilt underlag osv.
- akvariet har vært i bruk hele tiden.
- akvariet er av velrenommert produsent, og de andre punktene er oppfylt. 

Hvis tingenes tilstand er det motsatte av dette, så bytt. 




 
10 år gammel silikon betyr ikke nødvendigvis at den er dårlig og må byttes. Uansett skal ikke glassene skilles fra hverandre så kun innvendig fuge skal byttes. Silikon fester ikke til herdet silikon så innvendig fuging må i tilfelle skjæres ut og glasset renses helt for rester. Du får etter jobben en ny innvendig fuging som ikke er festet til fugingen som limer sammen glassene. Mitt eldste kar i drift er en 200l Akvastabil fra slutten av 1970 tallet, altså snart 50 år og den har fortsatt de originale fugene.
Hei, tusen takk for svar, Hans og Viktor!
Ja, siden dere sier det ikke er nødvendig, så tømmer jeg nok bare karet og får det på nytt bord. Vet at det blir bare de innvendige sømmene man bytter og ikke det mellom glassa så klart. Grunnen til at jeg tenkte å få det på nytt bord er fordi der jeg har flyttet karet nå er gulvet litt kjevt. Så har skaffet Aquael optiset bord som har justerbare føtter. I tillegg får jeg mer skap plass.
Skal muligens ikke holde på med akvariet så mye lenger til siden jeg skal flytte ut snart. Men det nye bordet og karet vil jeg jo så klart ha bruk for i min egen fremtidig bolig.

Silikonen er bra rundt resten av akvariet. I sømmene på frontsiden av akvariet er litt slitt av algeskraping. Det var vel hovedgrunnen til at jeg ville bytte silikon sømmene. Men tror dere det da er nødvendig å bytte silikon?

Hvordan hadde det vært med ramma på toppen av karet? Måtte man tatt av den også når man skal resilikonere akvariet? Er ikke det veldig vanskelig?

Føler egentlig ikke at jeg har så mye tid heller til å gjøre stort arbeid med akvariet i sommer. Skal muligens jobbe en del. 

 
Hvordan får jeg lagt inn bilder? Får ikke gjort det fra iphone.
Plussmedlem
Hvordan får jeg lagt inn bilder? Får ikke gjort det fra iphone


Det skal bare være å trykke i ruten som heter "Bilder" under kommentarfeltet. Nå har ikke jeg Iphone, men nettsiden skal se høvelig lik ut på alle plattformer/nettlesere. 
MERK: Å legge til bilder fungerer ikke via "Hurtigsvar", kun ved å klikke "Svar"-knappen. 
Plussmedlem
 Silikonen er bra rundt resten av akvariet. I sømmene på frontsiden av akvariet er litt slitt av algeskraping. Det var vel hovedgrunnen til at jeg ville bytte silikon sømmene. Men tror dere det da er nødvendig å bytte silikon?

Hvordan hadde det vært med ramma på toppen av karet? Måtte man tatt av den også når man skal resilikonere akvariet? Er ikke det veldig vanskelig?

Føler egentlig ikke at jeg har så mye tid heller til å gjøre stort arbeid med akvariet i sommer. Skal muligens jobbe en del.

Jeg ville nok gjort vurderingen slik at det ikke er nødvendig å bytte silikon, så lenge silikonen (minus overflateslitasje) ser ok ut. 
Nei, jeg vil tro du kan resilikonere uten å måtte ta av ramma. Det er uansett ganske så arbeidssomt. Det er ikke voldsomt med plass i mellom glasset og ramma, og Juwel er ganske så flinke til å legge dette - ref. forsøk på å ta ut den fastsilikonerte filterløsningen deres.
Var noe med filformatet til bildene fra iphone. Fikk lastet det opp til pc-en.
Har ikke lyst til å tukle med ramma, så bra at jeg slipper å gjøre noe med den hvis jeg muligens bytter silikon sømmer. 

Hva tenker du om silikon sømmene på bildene? Det er på venstre siden av frontsiden av akvariet, der algeskrapern har vært verst.

Å få ut filteret for å bytte silikon sømmene blir nok den verste jobben, ja. Juwel er kjipe der.

Har dere noen tips til et sted å oppbevare planter, fisker, osv? Har kun en 60liter. Tenkte å sette 60literen på det gamle bordet slik at fiskene kan være der mens silikonen herder.

Nesten bedre og lettere å bare kjøpe nytt akvarium haha. Tenkte da en rio 240, siden bordet jeg har kjøpt er for den størrelsen. 

Forresten, hvordan får dere varsel om svar på forumposten man har laget? Via e-post?
Plussmedlem
 Var noe med filformatet til bildene fra iphone. Fikk lastet det opp til pc-en.

Ja, det er riktig ja. Iphone bruker HEIC-format som standard, om jeg ikke husker feil. Det er bare jpg og png som funker her på AF.
Hva tenker du om silikon sømmene på bildene? Det er på venstre siden av frontsiden av akvariet, der algeskrapern har vært verst.

Synes den ser grei ut jeg. Man ser at den ikke er ny, men det er heller ingenting ved den som hyler "skift meg!"
Har dere noen tips til et sted å oppbevare planter, fisker, osv? Har kun en 60liter. Tenkte å sette 60literen på det gamle bordet slik at fiskene kan være der mens silikonen herder

Om det ikke blir ekstremt trangt om plassen så burde det gå helt fint å ha de i en 60L noen dager. Plantene kan du ha i bøtter. De fleste av dem tar ingen skade av det. 
Forresten, hvordan får dere varsel om svar på forumposten man har laget? Via e-post?

Epost ja.
Skjønner, takk for svar, Viktor. Jeg vurderer nå muligens å gå for rio 240liter, også selge 180literen. Men jeg får se. Muligens at jeg ikke taper så mye penger hvis jeg får solgt det for en rimelig pris. Men det er bare en tanke nå. Har ikke tenkt til å starte prosjektet helt enda. Så får oppdatere dere på hva jeg gjør, hvis jeg husker.

Men tror dere at det kan være mulig å fjerne litt av gamle silikon sømmer som er slitt noen steder, også putte på ny? Han fyren her på YT visste at det kan være mulig: https://youtu.be/nwdrG5ns8hQ

Selv om jeg har huket av for "Abonnement av tråd" så får jeg fortsatt ikke noe varsel på e-post, heller ikke i søppelpost.
Kunne jeg brukt antibac til å fjerne silikon rester?
Nei!
Det kan drepe alt i akvariet. 
Bruk aceton som fordamper raskt, og skyll godt av etter at silikonen har fått herde for å være sikker på at alle spor av løsemidler er borte. 
Hør på mayer
Bruk Aceton. Det er hva dem bruker i produksjon. 

Aceton er antibakterielt. det dreper alt. deg også, hvis du drikker det.. (Ja men det er alkehol. Ok, Men du dør. Du blir ikke full!!!)

 
Akvariet skal så klart være tømt hvis jeg evt. gidder å bytte ut noen av silikon sømmene som er litt slitt. Hadde ikke tenkt å bruke noe alkohol når det er fisk oppi så klart. Hvilke type stoffer kunne jeg brukt til å fjerne silikon rester? Aceton er jo et keton. Ikke en alkohol. Så at king of diy fyren brukte litt aceton til å fjerne silikon rester. Har dere noe bedre forslag enn aceton som renser bra og ikke ligger igjen?
Men takk for svar. Skal så klart ikke bruke alkohol. Vet dere hvor man får tak i ren aceton (uten andre tilsetningsstoffer)?
Antar at du med silikonrester mener rester av gammel silikon du ikke får fjernet?
Jeg har aldri hørt om noe som oppløser silikon etter det er tørket, og på den silikonen jeg bruker står det da også at den eneste måten å fjerne rester på etter at det har tørket, er mekanisk. Du får jo fint vekk alt ved å skrape.
Før liming vasker jeg glasset med "Kondensfjerner" kjøpt på bensinstajon. Det inneholder propan 2 ol, også kalt isopropanol. Lett å jobbe med, og den jeg bruker lukter ikke så sterkt som ren aceton.
Aceton blir laget ved oksidasjon av propan-2-ol, så virkningen blir nok det samme.
Aceton kan kjøpes på apotek i 100 ml flasker, men her er det vanvittige "Apotek-priser". Biltema har 1 liters bokser til halve prisen av det apotekene tar for 1 dl.
Det finnes silikonfjerner som også tar herdet silikon, har brukt det selv i forbindelse med oppussing. Her er en type: https://www.megaflis.no/danalim/silikonfjerner-911

Men i trådstarter tilfelle, er det vel neppe nødvendig å bytte silikon. Ville uansett vært forsiktig med kjemisk fjerning, da det kan påvirke silikonen man også ønsker å ta vare på.
Det finnes silikonfjerner som også tar herdet silikon...

I stand corrected!
Takk for ny (for meg) kunnskap!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap