Hvor mye fisk + mat + alger? nybegynner

Hei, har nettopp begynt med akvarie i en alder av 30.
Har gått til innkjøp av 240l akvarium hvor jeg har utvendig filter for 500l akvarium.
Har lagt sandbunn med 1/4 av akvariet tett plantet med planter og flyteplanter. Har 1 stor "driftwood" og laget masse huler av 12+ lavasteiner.
I akvariet har jeg :
5 mikrokrabber, 10 dvergreker, 4 albino corydora, 10 neon tetra, 8 guppy , 1 kampfisk hann. 2 små bristlenose ancisteus og 2 hillstream loach. 

Akvariet er ferdig innkjørt for lenge siden. Men har noen spørsmål jeg ikke helt blir klok på.

Er dette for mye fisk? Synes de har god plass og alle har egne huler og gjemmesteder. Hvor mye fisk er for mye?

Hvordan sikre at alle før spist, ser at guppyene angriper all mat og ofte før ikke hillstream loach og ancisteus i seg noe av det jeg legger i karet , har prøvd å mate på natten og men alle våkner til. Varierer mellom squash/spinat, flakes, betta kuler, frysetørket blooodworms, fryst mat, algae wafers.

Er vanskelig når det neste jeg leser sier de skal spise det innen 1-2minutt når bunnfiskene ikke virker særlig interessert i mat.

Jeg får en svak algevekst på glasset ca 5 dager etter jeg skraper det rent, er dette vanlig ? Etter 7-9 dager er den ganske synlig. Jeg har bare lyset på 8 timer per dag for å unngå så mye algevekst, ser at det henger tråder på de fleste planter og.

Hvordan sikrer dere at alle før mat når det er så mye variert fisk? Mange er svært sjenertsjenert[External Image]
Plussmedlem
Hei!
Er dette for mye fisk? Synes de har god plass og alle har egne huler og gjemmesteder. Hvor mye fisk er for mye?

Dette er veldig vanskelig å svare på og har egentlig ikke et konkret svar. Det avhenger av akvariestørrelse, innredning og oppsett, typer fisk, filtrering, vannbytteregime, akvaristens erfaring, mengden planter osv. Sånn som du beskriver situasjonen din så er dette en grei sammensetning. Jeg ville ikke hatt flere fisk i akvariet. Men det er min personlige mening.  

Hvordan sikre at alle før spist, ser at guppyene angriper all mat og ofte før ikke hillstream loach og ancisteus i seg noe av det jeg legger i karet , har prøvd å mate på natten og men alle våkner til. Varierer mellom squash/spinat, flakes, betta kuler, frysetørket blooodworms, fryst mat, algae wafers.

Veldig fin variasjon i kost! 
Er vanskelig når det neste jeg leser sier de skal spise det innen 1-2minutt når bunnfiskene ikke virker særlig interessert i mat.

Den "regelen" tar ikke høyde for situasjoner som din, så den kan du se bort i fra. Fiskene rekker uansett ikke å få i seg en wafer av litt størrelse på 2 minutter, så det faller på sin egen urimelighet. 
Jeg får en svak algevekst på glasset ca 5 dager etter jeg skraper det rent, er dette vanlig ? Etter 7-9 dager er den ganske synlig. Jeg har bare lyset på 8 timer per dag for å unngå så mye algevekst, ser at det henger tråder på de fleste planter og.

Her er nok litt av grunnen til at særlig sewellia (hillstream) ikke er voldsomt aggressiv i matfatet (noe de ikke er til vanlig heller) - de finner nok mesteparten av maten sin i form av algene som vokser på diverse overflater. Og rester fra det de andre spiser. Guppyer er glupske, men ikke veldig effektive så det blir mye rester.
Ancistrusen kan hende de er mett på alger, og at det er derfor de ikke er framme. Ellers så er ancistrus som du indikerer mest aktive om natta, så de spiser nok mest da. Det avhenger dog av alder. Gammel ancistrus er "late" og spiser nesten ikke alger med mindre det ikke er annen mat. Ung ancistrus er veldig gode algespisere. 
Følg med på kroppsfasongen deres og særlig på magestørrelsen når de henger  på glasset. Er denne rund og fin og fiskene har sterke farger/tegninger, så får de nok i seg nok mat. 
Jeg får en svak algevekst på glasset ca 5 dager etter jeg skraper det rent, er dette vanlig ? Etter 7-9 dager er den ganske synlig. Jeg har bare lyset på 8 timer per dag for å unngå så mye algevekst, ser at det henger tråder på de fleste planter og.

Hva gjelder alger så er det skraping, fjerning og å sørge for stabile vannverdier som skal til. Lystiden din er fin, algeveksten er høvelig normal ut i fra tiden det tar for de å dukke opp på glasset.
De lange trådalgene kan man lett plukke vekk med fingrene eller en gammel tannbørste. Disse forsvinner ofte av seg selv etter en tid når akvariet har blitt mer "modent". 
Jeg vil bare skyte inn at selv om du har en del planter på den ene siden der, så er du ennå et godt stykke unna et tett beplantet akvarium. De plantene du har er voksevillige og vil etter noen måneder fylle ut akvariet ditt bra (om veksten fortsetter).
Hvordan sikrer dere at alle før mat når det er så mye variert fisk? Mange er svært sjenertsjenert

Du gjør allerede mye riktig her. Du tilbyr variert mat som i hvert fall i teorien skal kunne dekke behovene til alle kreaturene i akvariet ditt. Du tilbyr også fór som oppfører seg forskjellig i vannet, alt fra ting som flyter, synker sakte, synker fort og grøntfór tiltenkt herbivoriske fisk. 
Følg med på fiskene dine, se og observer atferden deres og se på kroppsfasong, avføring og farger. Runde mager hos aktive fisk er ofte et godt tegn på god fiskehelse. 
Tusen takk som tok deg tid å svare. 
Får vel bare observere nøye, har ikke har noen død fisk til nå😀 akvariet har vært oppe med fisk i ca 1 mnd.
 
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap