Desinfisere steiner for plagsom alge til bruk i nytt akvarium

Hei,

Jeg har noen grå steiner jeg gjerne vil kunne bruke i nytt akvarium. Men dem har litt alger på jeg ikke vil ha med inn i nytt, derav blant annet penselalger. Holder det å koke steinene? Vil det kunne fjerne sporene også? 
Eller burde jeg ha dem i noe type bad i tillegg? Hydrogenperoksid har jeg hørt funker, men er vanskelig å få tak i. Kan noe type blekemiddel fungere? Eller klor-bad?

Ville et bad fungert på røtter også? Eller må jeg muligens bare skaffe nye røtter siden sporene setter seg helt fast?

Kan det funke å steke dem i sola?

Mvh Anders
Koking/sitron
Hei, jeg kan anbefale å koke steiner, så lenge det ikke er snakk om kalk eller korall steiner. Røtter kan også kokes. Det har funket for oss. Har selv brukt sitron på flaske som mann får kjøpt på vanlig dagligvare butikk, for å rengjøre alt fra pumpe-deler og brukt-akvarie. Ser for meg samme metode funker for steiner. Vil ikke anbefale det til røtter, da mann må skylle godt etter behandling for at det ikke skal påvirke PH i akvarie etterpå. 
Har brukt børste og vann med sitron. 
Ultralyd bad er det beste, men de fleste har ikke sånt tilgjengelig, hvertfall ikke et som kan ta større pyntegjenstander. 
Koke ting, mot alger..
Det finnes algesporer i alt vann. Så lenge du ikke koker alt vannet før det tilsettes akvariet.

Er ikke sikker på om det du har i karet er glad i sterilt vann..!?!??

 
Vi koker ikke stein! 😱
De kan faktisk «eksplodere» eller sprekke hardt og brutalt av varmen, så det er absolutt ikke å anbefale. Ihvertfall ikke innendørs.

Et godt klorbad eller saltbad gjør susen. Selvsagt må steinene skylles godt etterpå for å fjerne rester av dette.

Røtter kan du gjerne koke, jeg synes de er enda verre å få algefri enn stein om de er hardt angrepet. Jeg har lagt de i bløt et par dager, og så høytrykksspylt de med godt resultat.
Er litt skeptisk til å bruke klor på røtter, da de suger til seg fukt. Det gjør jo ikke stein.
Naturlig miliø..
Vi er så besatt på å få alt perfekt.. "Alt" vi har å sammenligne med ,er utstillingskar. Som er noen dager gammle.. Ikke misforstå, jeg skjønner hvorfor alle vil ha et slikt kar, når man starter...!!

Men alle naurlige habitatt,har mer eller mindre algevekst. I en eller annen form.

Vil du ha utstilling, eller et naturlig habitat...!?!???


 
Spørsmål til natalie eriksen
Hjelper sitron mot kalkavleiringer i akvarier som har stått tomme en stund? Eller kanskje noen annen vet?
Hei, folkens! Takk for gode svar. Jeg vet alger er uungåelige. Og i mange tilfeller er dem fint i et akvarium. Det er bare helst svart skjegg alge/penselalge jeg ikke vil introdusere. Siden vanskelig å holde borte og ikke noe særlig arter som spiser dem. Men som regel er det et tegn på ubalanse og ikke nok vedlikehold i et akvarium. Det samler seg gjerne mest fosfat og nitrat i bunn av karet, som er en sterk faktor i algevekst hvis for mye. Jeg vet f. eks. at bunnlaget er viktig å få riktig, selv om det er veldig omdiskutert.
Plussmedlem
"Inger Helen Børset"
Hjelper sitron mot kalkavleiringer i akvarier som har stått tomme en stund? Eller kanskje noen annen vet?

Ja, det funker. Alle syrer vil kunne oppløse kalkavleiringer, og sitron er en fin løsning. Eddiksyre er en annen husholdningsartikkel man kan bruke. 
De er likevel ganske milde syrer så det er ikke sikkert resultatet blir perfekt, men det bruker å bli mye bedre. 
Må jeg fjerne grusen først
Akvariet er på 375l.  Mye grus. Det står på et veldig høyt skap. Må jeg fjerne all grusen eller holder det at jeg skyver den bakover og legger håndklær foran for å unngå for mye sitron i grusen? Spør av ren uvitenhet. Skal bare rense frontruta.
Plussmedlem
Akvariet er på 375l.  Mye grus. Det står på et veldig høyt skap. Må jeg fjerne all grusen eller holder det at jeg skyver den bakover og legger håndklær foran for å unngå for mye sitron i grusen? Spør av ren uvitenhet. Skal bare rense frontruta.
.
Tilfeldig bekjentskap
© Trude T.
Reklame for plussmedlemskap