Ottodillas akvarieblogg

Har satt opp igjen to akvarier, ett til yngel av Platy og Molly. I tillegg bor det nå ni Endlers guppy her. Hadde yngel av dem men de ble spist før jeg fikk fanget dem opp. Det andre er et selskapsakvarium med ti Kardinalneon, ti Sterbais pansermalle, seksten Kileplettrasbora og ti Rosentetra whitetipped. Altså med hvite finnetipper. Disse Rosentetraene har faktisk blitt utrolig flotte. Skikkelig  rosa farge har de utviklet. Jeg forer disse ungfiskene tre ganger om dagen og passer på å gi Mallene tabletter to ganger om dagen.  Fem Sterbaimaller, Rosentetraene og Kileplettrasboraene ble satt inn først, og resten av fiskene etter knapt tre uker. Jeg har fem akvarier i gang for tiden. To med hovedsakelig Mollyer og Platyer. Det ene av dem med et par Pandamaller som har berget 30 graders varme og diverse annet. Her skal jeg ha tre  til fire til etter hvert. Her har jeg også restene av en stim Venusfisk også kalt Kardinalfisk. Og et Ancistruspar. Mollyene Her er to sorte hunner og en gul hann.  I et mindre kar har jeg en del Platyer som har ynglet, til tross for at de er underutviklede pga dårlige forhold i oppveksten og fire Mollyer. En gul hann en gul hunn og to gul og svarte hunner.  Disse er svarte på kroppen med gult på hodet. Jeg har brukt fem-seks tusen på akvariene i det siste, når jeg inkluderer  planter, gjødsel og AquaSafe. Jeg har kjøpt åtte akvareplanter. Forer av og til med frosne Røde mygglarver som jeg tiner først.  Min L-144 får avskrellet agurk. 
Yngel og død mor.
Har fått syv yngel av ei av de svarte Molly hunnene mine, men så har hun dødd samtidig, antagelig vis av problemer under fødselen. Disse er ikke i slekt med den gule hannen min, da de kom for tidlig. Tror jeg i alle fall. En var sort, en nesten helt gul og de fem siste var gule og svarte. Ellers har Endlers guppy damene mine også tenkt seg å bli mange. To yngel av det første kullet overlevde i akvariet, i hvertfall den første tida. De vokste fort. Skal prøve å fore dem med agurk. Har også fem Platy yngel her og en svart Molly på omtrent en cm. 
Fortsettelse på bloggen
Skrev et innlegg som jeg mistet. Husker ikke helt hva jeg skrev, men jeg hadde visst gjentatt meg selv litt. Skrev litt om oppdrett jeg har hatt. En gang skulle jeg kaste noen planter som hadde blitt liggende i ei bøtte med vann,  da dukka det opp fem yngel av Venusfisk, som også blir kalt Kardinalfisk. Det er ikke det samme som Kardinalneon. Men yngelen er like fargesprakende som Kardinalneon. Jeg hadde dem til og med med meg på sykehus. Eller har jeg drettet opp masse Ancistrusyngel og gitt bort og solgt av disse. Jeg har avlet fram masse Guppy, Molly og Platy. Sverddragere har jeg avlet fram og tre typer Pansermaller. Pandamaller,  Metall pansermaller og Flekket pansermalle er alle lette å få til å yngle. Og en og annen yngel overlever i selskapsakvariet uten større problemer. Plukker en egg, og unngår å ha dem sammen med Ancistruser, er overlevelsprosenten mye bedre. Flere av de mer krevende Pansermallene, er notoriske eggtyver på egne egg. Ellers kan jeg vel nevne at jeg har fem kar oppe i øyeblikket,  pluss et på 375 liter der lokket er skadet og lysarmaturen ødelagt. Skal kjøpe ny. Dette karet har jeg hatt i over tyve år, kjøpt brukt for 2500 kr inkl armatur, hjemmesnekret skap og grus. Har hatt masse fin fisk her, opplevde til og med lek på favorittfiskene mine, nemlig Praktbotia. Hannen sprøytet masse melke, som en stor sky. De var i et kar med Ancistruser, som er notoriske eggtyver, så det ble selvsagt ikke noe av. Men morsomt likevel.
Fortsetter bloggen.
Molly ynglene mine vokser og er kjappe til å forsyne seg av maten. De to Endlersguppy ynglene mine vokser godt sammen med foreldrene. Ja Endlers hunnene er mye større bare i løpet noen få uker og jeg mistenker at det blir masse yngel, da flere av hunnene er smellfeite. 
Forts. av blogg
Er så irritert over at jeg ikke får til å lagre nye innlegg her i dag. Har skrevet mange og lange innlegg uten å få til å lagre. Vurderer å kjøpe Buepansermaller VF, Pygmépansermalle, Glødebåndsdanioer og Cherrybarber.
I morgen får jeg nye ledarmaturer til 375l akvariet mitt i posten. Da blir det etter hvert satt opp med lys og pumpe. Får også chinamoss til yngel akvariet. Har også fått meg et akvarium på 110l gratis, med pumper, hele tre stykker. Varmekolbe som er nedsenkbar og dobbel lysarmatur. Litt grus og sand har jeg også fått. I øyeblikket står det på TV  bordet mitt. Men når jeg får hentet plate det skal stå på, havner det på soverommet mitt. Det som står der nå, skal flyttes til stua.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap