Levende fødende eller ikke.

Hei alle. Vi kjøpte i dag akvarium og har fylt i vann, sand planter, bakterier og alt det der for å gjøre vannet klart til fisk. MEN vi er nå vet et veiskille, for den hyggelige damen i butikken sa at vi må bestemme oss for om vi skal gå for fisketyper som må ha GH-salt tilsatt i vannet (levende fødende hvis jeg forstod rett), eller gå for den "andre typen". Personlig syns jeg (ut fra utvalget i butikken) at det ser ut som at man får litt mer fargerike fisker dersom man går for førstnevnte gruppe, men også begrenses til ganske små fisk(?). Hva anbefaler ekspertene å starte med, noe fordeler/bakdeler med den ene over den andre?
​​​​​​Eller kan man blande enkelte arter fra begge verdener.

Takk på forhånd. Hilsen førstegangskjøpende familie.
Plussmedlem
Hei, Thomas.
Gratulerer med akvarium, og velkommen til AF!

Det ser ut til at dere har fått noe informasjon om innkjøring av akvarier, men bare husk at remedier på flaske (quick start, flytende filtermedier osv.) ikke er en erstatning for å ta tiden og naturen til hjelp. 

Vedrørende GH-salter og levendefødende så er ikke butikken helt på viddene angående dette. 
Vanlige guppyer, platyer og sverddragere foretrekker en pH på over 7 (surhetsgrad i vannet). Men utover det så spiller ikke hardheten i vannet (KH og GH) veldig stor rolle. Endlers guppy derimot lever helt fint i lett surt vann (pH under 7) med lav mengde oppløste mineraler (lav GH).
Mollyer vil gjerne ha en del hardere vann med høyere pH enn de andre, så her kan det være ok å dosere mineralsalter (GH-salt) for å øke. Når 

MEN - med mulig unntak av mollyer - så er ikke dosering med GH-salter tvingende nødvendig for noen av disse fiskene. Kjøp heller en kalkstein (kalles gjerne multihole stone), bruk snegleskjell fra sjøsnegler eller andre skalldyr som kamskjell osv, eller knust eggeskall fra søndagsfrokosten. Stein og skjell kan dessuten være veldig dekorativt. Eggeskallet er det best å putte i filteret om så mulig, da det ikke er spesielt vakkert å se på. 
Dette gir en svak økning i pH og KH/GH, men ikke så stor at det er til hinder for å kombinere arter med de mest vanlige levendefødende fiskene. 

Jeg skal ikke begynne å liste alle arter det er mulig å kombinere med de ovennevnte fiskene, det er voldsomt mange. 
Bestem dere for hvilke levendefødende dere ønsker. Så bruk Akvaforum, Google, Youtube osv for å finne fisker dere ønsker å kombinere med disse. 
Det er flere ting som spiller inn hvorvidt det er en god idé å sette fisker sammen, sånn som generell atferd, størrelse på akvarium, akvaristens erfaring, størrelse på fisk osv. 
Det er derfor ikke en dum idé å bare ha en art i ett akvarium. De vanligste levendefødende er populære nettopp fordi de er enkle å holde, de interagerer gjerne med oss mennesker og fordi de som oftest er veldig vakre. Men dette er egenskaper man også finner hos fisk som ikke føder levende yngel. Så akkurat dette punktet handler nok mer om utvalget i butikken enn hva som faktisk er tilgjengelig. 
Når det er sagt så bestiller butikker fisk etter en liste, og hvis dere finner en art de ikke har inne for øyeblikket, så er det mulig å spørre dem om de kan bestille denne spesielt for dere.

Om dere er lurer på noe mer, så er det bare å spørre. Det er flust av folk her med kunnskaper langt utover mine beskjedne trivia, så det skal ikke skorte på hjelp. 


 
Anbefaler levendefødere.
Som begynnerfisker anbefaler jeg absolutt levendefødere. Det å oppleve å få yngel i karet i løpet av kort tid, er svært moro for en fersk akvarist. Om du har et litt større akvarium på 140-200 liter kan du ha en litt større gruppe Sverddragere som finnes i flere ulike farger også sort, hvit og oransje med mere. Grønn er stamformen. Mens rød og oransje er de lettest å få tak i. Husk å holde dobbelt så mange hunner som hanner. Sorte hanner er ofte sterile.  To hanner til seks til åtte hunner er passe. For å berge yngelen  er det lurt å ha mye planter. Gjerne noen Amason sverdplanter og noen Cryptocorynner. Disse er ofte olivengrønne med røde undersider noe som står fint til for eksempel friskt grønne Amasonsverdplanter av typen Echinodorus bleheri.  En annen plante jeg anbefaler er Anubias nana og Anubias barteri disse skal ikke festes i grusen, men på ei rot eller en stein med fiskesnøre eller en strikk.
Obs obs!!! jeg skrev to hanner det blir feil.
To hanner vil slåss, tre finner etter hvert en rangordning. Velg hanner av god størrelse med lite sverd, så får du en bra fisk når den vokser seg til. Ta heller en litt mindre hann uten sverd, enn en liten med langt om det er alternativet. Sverdet kommer på alle hanner. Du bør velge hanner av nogen lunde samme størrelse, så ikke den minste blir overkjørt. De er ganske altetende, men glad i grøntfor. 
Platy, endlersguppy, sphenopsmolly.
Disse tre kan du ha i litt mindre kar, skjønt Sphenopsmollyer krever litt andre forhold enn de andre. De vil gjerne ha litt tilsetning av Gh-salt. Trives også med litt akvariesalt i vannet, men husk at pansermaller tåler dette dårlig. Spenopsmolly bør gå i grupper i minst 100-120l akvarium. Disse rører ikke yngelen sin. Guppyer kan holdes fra 40-50 liter, og Platyer i 60 liter og oppover. Disse finnes i utrolig mange farger og fargekombinasjoner fra hvit og blå til rød og gul. Eller finnes jo Dvergtannkarper som er på sitt aller vakreste når de har bodd ute en stund om sommeren og har spist insekter. De er svarte med hvitt og litt rødt på finnene om jeg ikke husker helt feil. Disse kan du ha i en 15 til 28 liters tank. Disse er også levendefødere som de ovenfor nevnte.  Ellers kan jeg nevne en art som sjelden er i handelen, men som heller ikke spiser yngel. Xenotoca eiseni, her bør det være bare en hann til fire-fem hunner. Ellers vil hannene sloss. Disse har store skjell går i en grått og hannen har en relativt stor oransje flekk ved haleroten. Den kan nappe noe i langfinnede fisker. Ellers litt mer tykk og butt fisk med fyldige lepper. Fredelig og lett å formere.
Pansermaller
På bunnen kan det være trivelig med en gruppe pansermaller.  Er det et lite kar velge du for eksempel Pygmépansermalle,  eller Pandamaller.  Eller om du har et større akvarium en eller flere typer av de andre for eksempel Metallpansermalle og Flekket pansermalle. Om du vil ha dem til å legge egg i selskapsakvariet, velger du andre algespisere enn Ancistruser, som elsker egg. Jeg har opplevd at en eller to har overlevd selv der det gikk Ancistruser,  men det hører til sjeldenhetene.
Antall pansermaller
Disse trives best i en gruppe på seks  stk og oppover da helst med dobbelt så mange hanner som hunne. Har du et større akvarium,  kan du ha to ulike typer. For eksempel i en 150 til 180l. Er karet på 300 liter eller mer kan du gjerne ha tre typer. Men velg pansermaller som er mest mulig ulike for å unngå at de blander seg. Hybridiserer på fagspråket. Altså parrer seg utenfor gruppen. Ellers er det flere typer stimfisk som passer i et selskapsakvarium kan nevne Neontetra, Kardinalneon,  Kileplettrasbora,  og de litt større Rosentetra. Disse ser ikke så vakre ut på butikken,  men blir vakkert rosa etter hvert. Hannene her er litt kranglete seg imellom, men skade ikke hverandre. Lurer veldig på hvor stort akvarie  du har? OBS om du vil ha Kardinalneon,  husk å vente litt med å kjøpe dem, da disse trives best i gammelt vann. 2-3 måneder etter at du har satt inn de andre fiskene. Disse kommer best til sin rett i større gruppe. 15 til 20 stk stimer best sammen.  Jeg har 10 og de går spredt i 160l min. Har også 10 hvittippede Rosentetra her. Anbefaler dem ikke i særlig mindre kar enn 128l eller så. Da bør du ha bare åtte eller veldig lite annet der. Ellers finnes det mange typer Barber. Praktbarbene er vakre. Tigerbarber er morsomme, men har du bare noen få, er de kranglete og napper finner på langfinnede fisker. Har du et kar på bortimot 200 liter kan du ha Scalarer. De fiskene du ser i butikken bli forstyrret mye med hover og gjester i butikken, og har ikke så flotte farger som de får når du har fått dem hjem. Dessuten er de ungfisk, for eksempel Scalarer, Endlersguppy og Sverddragere vokser en god del etter at du har fått dem hjem. Gullbarber er gule med noen svarte flekker. Skjørtetetra finnes både i sort og hvit disse vokser mye, flere cm. Og blå Gurami er en relativt enkel art. Disse holdes i par. De andre Guramiene er mer vanskelige, men Gullguramien er bare en oppdrettsform av den blå. Hvis du er nøye med vannbyttene, kan du etter hvert prøve deg på Perlegurami eller Dverggurami denne siste er utrolig vakker når den trives og bør holdes i en liten gruppe. Fem stykker i en 150-180l for eksempel.  Men Scalarer og Guramiet vil spise små stimfisker. Har du et såpass stort kar eller større, kan et par Palettciklider være en ide. De kan være kranglete når de har yngel. Men passer yngelen en god stund. Etter hvert som yngelen vokser til vil far bli sint på hannene.
Dverggurami honninggurami
Snek seg inn en feil. Honninggurami går i gruppe, mens Dverggurami holdes i par. Den siste er blå og rød stripete på skrå. Hos Honninggurami er hannene oransje med mørk blå strupe i lekstiden. Hunnene er brune.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap