Grønt vann

[External Image]Hei jeg trenger lit hjelp
har drevet og byttet vann i mitt 250L
Aqvarium no I ca 3 monder 2x hver dag 
Og vist eg ikke gjør d blir d helt grønt?
har stengt temperaturen i karet men d blir 
like grønt va er problemet
Plussmedlem
Hei, Jann-Fredrik!

Grønnvannet kommer av to ting - tilgang på lys og næring.

Delvis fordi akvariet får en solid dose med dagslys siden det står ganske nært et stort vindu, ut i fra bildene i hvert fall.
Og det er da også nærliggende å tro at det er ganske stor tilgang på næringsstoffer, tross at du skifter vann veldig ofte.


1: Først se på hvor lenge du har akvarielysene på per dag. 6-8 timer er mer enn nok for de fleste akvarier, også de med mange planter. Akvariet får også tilsynelatende ganske så mye sollys i løpet av dagen og dette er nok også en sterk bidragsyter til at de blomstrer så fort opp igjen. Se om det er noen måte du kan begrense den direkte dagsbelysningen på. Kanskje har du en persienne du kan slippe ned litt, en stor stueplante som kan stå der og blokkere litt lys?

2: Reduser mengden mat fiskene får. Kanskje bare et par ganger i uka. Fisk i god kondisjon kan gå opp mot 14 dager uten å bli matet, noen også lenger enn det, så de sulter ikke av den grunn. Mindre mat, mindre avføring, mindre alger.

3: Fortsett å skift vann, men husk å slamsuge grusen også slik at du får med uspist mat og fiskeavføring. Det skal holde med en gang om dagen, dels også fordi det kan være veldig stressende med veldig hyppige vannbytter for fiskene.

Noen bruker kjemikalier eller UV-lys for å bekjempe grønnvann, og det er ikke noe galt i det. Men man må da huske at selv om algene da dør, så fjerner man ikke årsaken til at de kom i første omgang. Overskuddsnæringen og lyset.

Levende planter er også en meget god måte å kontrollere alger på. Særlig flyteplanter, spesielt i dette tilfelle - der de ikke er utsatt for at algene blokkerer lyset de trenger for å vokse. 
Drev å undersøkte dette med grøntvann da det er fint til enten å høste mat fra eller sette yngel oppi som da finner mat selv, i sistnevnte tilfelle hiver de oppi planter (eks en dunge javamose) for å få vannet til å klarne opp slik at de finner og får tak i yngelen, når den er stor nok til å flyttes igjen. Så er enig i at det nok kan være lurt å få satt inn en del levende planter.
Planter må inn.
Planter må du ha for at fiskene skal få nok steder å gjemme seg. Og så de ikke blir utrygge, og for å ta unna alger. Men de fleste av oss forer altfor mye. En fisk trenger bare et par-tre flak per dag. Den vil spise mer hvis den får, men det kommer ufordøyd ut igjen. Gjør som nevnt av den før meg, dra for gardiner eller klistre på folie på sideveggene om det kommer lys inn fra begge kanter. Og senk belysningstiden. Om du er lur har du lyset på om kvelden når sola ikke er så sterk. Vet ikke når sola går ned hos deg, men her er det høye fjell, så det går lett å ha lyset på etter at sola har gått ned. Eller du kan ha to perioder med lys for eksempel morgen og kveld, evt kose deg med akvariet om kvelden og utover natten på helg. 
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap