Giftstoffene forsvinner

Hei alle akvaforister/ akvaforistiner!

Jeg har hatt akvarium i fire-fem dager som jeg kickstartet med en god slump slam fra filteret til et av akvariene i dyrebutikken. Så er i oppkjøring av filter. Synes vannkjemidelen er overraskende morsom, og måler nå et par ganger om dagen for å se utviklingen. Kjempegøy!

Men... jeg klør meg litt i hodet. Jeg mater tanken med bittelitt fiskefôr hver dag, og de siste dagene også litt Salmi (ca 4ml). Men jeg får kun øøøørsmå utslag på nitrit og nitrat. Ingen utslag på ammonium. Allerede et par timer etter at jeg har tilført Salmi er ammoniumen som sunket i jorden.

Testsettet jeg bruker, dråpetestsett fra JBL, er kun en uke gammelt, oppbevares i skyggen og har over et år igjen på "best før datoen".

Jeg har fem forskjellige planter. Det er Pistia, javamose m.m. Men synes det er rart om disse, foreløpig ganske beskjedne plantene, spiser nitratene i tanken så fort at jeg ikke rekker å måle dem. Det er for godt til å være sant tenker jeg.

Så hvor blir det av giftstoffene?


Hilsen ivrig og utålmodig ilandsproblemprodusent
Her er resultatene fra siste måling


Dag 5 - 31.07.22, kl 15:00
Surhetsgrad (pH): 7,5
Hardhetsgrad (dGH): 9
Karbonhardhetsgrad (dKH): 6
Ammonium (NH4): <0,05
Nitritt (NO2): 0,033
Nitrat (NO3): 0,75
Vanntemperatur: 26°
 
Dag 6 - 01.08.22, kl 01:30
Surhetsgrad (pH): 7,5
Hardhetsgrad (dGH): 10
Karbonhardhetsgrad (dKH): 6
Ammonium (NH4): <0,05
Nitritt (NO2): 0,075
Nitrat (NO3): 1
Vanntemperatur: 27°
Dag 6 - 01.08.22, kl 13:00
Surhetsgrad (pH): 7,5
Hardhetsgrad (dGH): 9
Karbonhardhetsgrad (dKH): 6
Ammonium (NH4): <0,05
Nitritt (NO2): 0,15
Nitrat (NO3): 1
Vanntemperatur: 25°

I dag var det litt utslag på nitritt.

Første tegn på at ikke giften jeg tilfører bare forsvinner av seg selv.

I mitt hode er dette akvariet innflytningsklart hvis nitrittene nå brytes ned til nitrater.
Dag 7 - 02.08.22, kl 12:20
Surhetsgrad (pH): 7,5
Hardhetsgrad (dGH): 9
Karbonhardhetsgrad (dKH): 5
Ammonium (NH4): <0,05
Nitritt (NO2): 0,6
Nitrat (NO3): 4
Vanntemperatur: 25,5°

Nitritt og nitrat stiger merkbart i dag.

Da er det bare å vente på at nitrittene minker igjen, så kan karets første beboere melde sin entré.

Senker daglig dose med Salmi ned til 1-2ml (for å holde bakteriene i arbeid).
I dag bestemte jeg meg for å kjøpe nytt testsett for NH4.

Som jeg mistenkte var det feil på JBL dråpetestsettet mitt.

Det var jo for godt til å være sant at giftstoffene bare skulle forsvinne. Istedet har jeg nå skyhøye verdier i tanken, og må foreta 50% vannbytte.

Hun jeg kjøpte det nye Tetra NH4 dråpetestsettet av sa de hadde sluttet å selge JBL NH4 testsett der. Fordi de hadde så mye feil på dem.
Plussmedlem
"Fredrik S"
Hun jeg kjøpte det nye Tetra NH4 dråpetestsettet av sa de hadde sluttet å selge JBL NH4 testsett der. Fordi de hadde så mye feil på dem.

Takk for viktig info!
Plussmedlem
Hun jeg kjøpte det nye Tetra NH4 dråpetestsettet av sa de hadde sluttet å selge JBL NH4 testsett der. Fordi de hadde så mye feil på dem.

Da skal jeg kjøpe nytt jeg også. Takk!.
Hei!

Spennende lesing! 
Har nettopp kjøpt akvarium selv (brukt) og er nå igang.  Jeg henger litt etter og begynte litt for fort uten å ha satt meg skikkelig inn i ting 🙈

Nå må jeg handle inn div til testing av vann i morgen skjønner jeg! 

Akvarium har foreldrene "alltid" hatt, men første gang jeg har eget.   (Dem har forøvrig startet med koi og utdam nå) 
Vanntesting er morsommere enn hvert fall jeg fryktet at den skulle være. Spesielt når ting er under utvikling.

Prosessen hos meg ser ut til å ha stoppet opp. Ammonium blir prosessert rimelig fort. Men nitritten bare hoper seg opp. Får håpe det løsner snart. Og det løsner av seg selv, for jeg aner ikke hva annet jeg kan gjøre annet enn å mate tanken en gang iblant så ikke alle bakteriene dør.

Du har jo et godt utgangspunkt med erfarne foreldre da, som du kan rådføre deg med, og kanskje også få litt filterslam av!
Plussmedlem
Jeg er ikke sikker på om prosessen har stoppet, Fredrik. 
Tror kanskje den heller er godt i gang. 

Du er ca 14 dager inn i syklusen ut i fra ditt første innlegg, og at ammonium nå brytes fort ned betyr at nitrosomonas-bakteriene har hatt god vekst en stund. Nå venter du nok bare på at medlemmene i genusen nitrobacter skal etablere seg i stort nok antall til å håndtere nitritten. Du bør begynne å kunne måle det iløpet av den nærmeste uka, om prosessen følger sedvanlig gange. 

Å kickstarte med filtergørr er langt i fra noen sikker metode, da det ikke er så voldsomt mange bakterier som bor i selve gørra. En bedre metode er å dele biologiske filtermedier, men det er ikke videre vanlig å gi vekk. 
Håper du har rett! Jeg er helt fersk i gamet, så føler jeg har gått ombord på et tog jeg ikke helt aner hvor ender hen. Får vel bare nyte reisa
Plussmedlem
Det håper jeg også. 

Og jeg berømmer deg for innstillinga - nyt reisen! Det er lett å glemme. Gudene skal vite at det gjør jeg litt for ofte selv også. Takk for påminnelsen.
Nitritt peaken varte i over en uke, og var utafor skalaen høy, før den plutselig dalte. Og ila et par dager ble all nitritten bare borte.

Nitritten gav. Nitritten tok. Nitrogensyklusen være lovet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap