Overføring av bakterie fra gammelt til nytt akvarie

Hei, 

Jeg har nettop kjøpt ett 250 liter akvarie og en FX5 filter som jeg skal sette opp siden. Jeg har fra før av ett 20 liter akvarie som er innkjørt.

Det jeg lurer på er, hva er beste metode for og overføre filter bakerier fra 20 literen til 250 literen.

det jeg tenker selv er og fylle opp filteret, "rengjøre" filtersvampen fra 20 literen i fx5'n og så kjøre filteret med inn og ut slangen i en bøtte slik at vannet og filter guffen får sirkulert godt i filteret et par timer for og så koble den opp til 250 liter karet som allerede er fyllt og innredet med substrat, stein, planter og muligens et par snegler for og så la det sirkulere der i en uke eller to før jeg introduserer fisk.

Høres dette ut som en brukbar løsning ?

Jeg har ikke lyst til og prøve salmiakk metoden.
Det er en grei løsning det.
Bare husk på at der ikke er store mengdene bakterier i det lille filteret, så FX5en er ikke klar til å takle masse belastning på en stund uansett.
Start med kun noen få fisker og forsiktig fôring, til du ser at verdiene holder seg stabile.
En liten gruppe Guppyer eller platyer eller et par Ancistruser kan være greit etter ca en måned. Du kan jo flytte over noen få fisker fra det vesle akvariet ditt til å begynne med, om du har noen du ikke er altfor redd for. Det er også gode bakterier i bunngrusen i det lille, men den utgjør vel ikke all verden. Dessuten er det plundrete å flytte sand fra et beplantet akvarium. Derimot kan du tappe halvparten av vannet derfra over i det nye akvariet. Lykke til fra meg. 
Plussmedlem
"Inger Helen Børset"
Derimot kan du tappe halvparten av vannet derfra over i det nye akvariet. Lykke til fra meg. 

I forhold til å overføre bakterier fra et akvarium til et annet er ikke det å bruke gammelt vann noen optimal løsning. Det er veldig få filterbakterier suspendert i vannsøylen. Og når man i tillegg oppskalerer fra 20 til 250 liter så har det enda mindre verdi. Men å bruke substrat og dekorasjoner/stein/røtter fra det gamle vil derimot overføre bakterier, som du påpeker. 
Zertho
Jeg har ikke lyst til og prøve salmiakk metoden.

Det skjønner jeg godt. Jeg er ikke noen stor fan av den metoden da den har noen fallgruver, i tillegg til at man må fikle med salmiakk. 

De fleste nye akvarister bruker allerede en velprøvd metode for innkjøring, nemlig den med fisk. Da er det bare å alliere seg med et testsett, tålmodighet og 50% vannbytter til testene sier at nå går ting av seg selv. NB! Anbefaler sterkt å bruke store mengder planter til denne metoden.  

.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap